سارا ایرانی / اقلیم کشور ما نیمهخشک است و به همین دلیل نیز آبادیها و شهرها در فلات ایران از یکدیگر دور هستند. بنابراین از گذشته های دور راه سازی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از زمان باستان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تسهیل دسترسی به نقاط مختلف کشور بوده […]
سارا ایرانی /
اقلیم کشور ما نیمهخشک است و به همین دلیل نیز آبادیها و شهرها در فلات ایران از یکدیگر دور هستند. بنابراین از گذشته های دور راه سازی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از زمان باستان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تسهیل دسترسی به نقاط مختلف کشور بوده است. در دوره صنعتی اما میزان تجربه انواع مختلف راه سازی آنقدر بالا بود که قابل مقایسه با همه تجارب قبل از خود نیست. در این سال ها در کشور ما عملیات راهسازی توسط دولت ها انجام می شده که در سال های اخیر این روند، بیشتر حاصل همکاری بخش دولتی و خصوصی و شرکت های عمرانی بوده است. این امر منجر شده تا سرعت بهسازی راه ها نیز بهتر شود.
در همین زمینه وزیر راه و شهرسازی از افزایش سرعت بهسازی راه در کشور با عملیات جدید مهندسی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خبر داده است.
محمد اسلامی با اشاره به اینکه راهسازی در کشور به یک نهضت تبدیل شده است، اظهار داشت: این پروژه ها آسایش به همراه آورده و جا دارد از پیمانکاران شریف که بدون هیچ توقعی و به رقم همه مشکلات مالی پروژه ها را اجرا می کنند تقدیر و تشکر داشته باشیم.
وی افزود: در ٣ سال گذشته هر سال ٨٠٠ کیلومتر راه اضافه شده که امسال هم به همین میزان کار انجام می شود. اسلامی با بیان اینکه برای ساخت آزادراه و بزرگراه در کشور ١۵ هزار میلیارد در سال در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در سال ٩٨ حجم زیادی از مطالبات پیمانکاران پرداخت و با آنها تسویه شده و امروز ٨٠ هزار میلیارد کار در دست اجراست.
وی در خصوص وظیفه وزارت راه و شهرسازی در بحث نگهداری از راه ها با بیان این که این موضوع یکی از وظایف اصلی این وزارتخانه به شمار می آید، تصریح کرد: در این مسیر حدود ١۴ هزار راهدار با ١٠ هزار دستگاه ماشین آلات وظیفه نگهداری، مرمت و بهسازی راه ها را برعهده دارند.
وی افزود: ما در کشور ٢٢٠ هزار کیلومتر راه داریم که جا دارد از راهداران زحمتکش که قشر مظلومی هستند و شبانه روز در حال تلاش هستند، تشکر کرده و قدردان زحمات آنها باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مهندسی جدید در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص بهینه سازی جاده ها و نوسازی ماشین آلات اظهار داشت: در این مسیر با مهندسی جدید سازمان راهداری به همراه آموزش و برنامه ریزی برای شناخت از راه ها، نهضت بهسازی افزایش و سرعت بیشتری گرفته است. اسلامی ادامه داد: امسال بهسازی، بهبود وضعیت و لکه گیری ٨ هزار کیلومتر از جاده های کشور هدفگذاری شده که تا امروز در حدود ۶ هزار کیلومتر در کشور کار انجام شده است.
وی با بیان اینکه حداقل ۵٠٠ اکیپ آسفالت در کشور مشغول به کار هستند، گفت: سازمان راهداری و شرکت ساخت به طور همزمان در بخش های مختلف از جمله راه روستایی مشغول به کار هستند.
وی درباره نگهداری از راه ها با اشاره به اهمیت ایمنی در راه های کشور، اظهار داشت: تعویض گاردریل در جاده های کشور با نیوجرسی و اصلاح مسیرها به این شکل کمک زیادی به ایمنی رانندگان کرده و باعث می شود پس از برخورد به آن ها به جاده برگردند. این اقدامات هزینه زیادی داشته اما با کم بودن ماشین آلات کار با اولویت در حال انجام است.
اجرای طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور
در همین زمینه رئیس سازمان راهداری نیز اخیرا گفته است: طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور در حال اجراست.
عبدالهاشم حسن نیا افزود: طرح سراسری ارتقای کیفی روکش آسفالت راههای شریانی کشور با اعتبار دو هزار میلیارد تومان برای بهبود وضعیت راهها در سطح ۵ هزار کیلومتر از راههای کشور در حال اجراست.
عبدالهاشم حسن نیا افزود: با توجه به بارش شدید باران و برف در دو سال گذشته، جادههای کشور آسیب زیادی دیدند و مطالعات سامانه مدیریت روسازی راههای شریانی کشور (PMS) که پیش از عید امسال انجام شد، نشان میدهد ۱۸ هزار کیلومتر از بزرگراهها، ۲۰ هزار کیلومتر از راههای اصلی و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از اتوبانهای کشور دچار مشکل هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: امسال با تخصیص دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای ارتقای کیفی راههای کشور، عملیات بهسازی در ۵ هزار کیلومتر از راهها در دستور کار است و هم اکنون ۳۵۰ کارگاه ارتقای کیفیت آسفالت در سطح جادههای کشور بخصوص راههای شریانی و کریدورهای اصلی نظیر بندرعباس – تهران، اصفهان – شیراز، بوشهر – تهران، تهران – تبریز و تهران – مشهد مشغول فعالیت ترمیم و بهسازی هستند.
وی با اعلام اینکه این فرایند و عملیات، تا پایان آبان امسال ادامه خواهد داشت گفت: در این عملیات گسترده علاوه بر امکانات سازمان راهداری از پتانسیل بخش خصوصی نیز استفاده کرده ایم.
به گفته رئیس سازمان راهداری، سامانه مدیریت روسازی راههای شریانی کشور موسوم به پی ام اس که راههای کشور را رصد میکند، راهها را از نظر میزان خرابی روکش به سه گروه خرابی شدید، متوسط و کم تقسیم بندی میکند و پس از این تقسیم بندی، در ستاد سازمان راهداری، راهها اولویت بندی و برای ترمیم به کارگاههای راهسازی معرفی و تحویل داده میشوند.
حسن نیا همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل وجود مشکلات مالی در کشور، عملیات راهسازی از سرعت کافی برخوردار نبود افزود: امیدواریم امسال با حمایت سازمان برنامه و بودجه و دولت، ارتقای کیفی بیشتری در راههای کشور داشته باشیم.
گفتنی است که حدود ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه بعد از انقلاب در کشور احداث شده است که دولت برای تشویق سرمایهگذاران به مشارکت و ایجاد جذابیت، چند امتیاز برای آنها قائل شده است. از جمله اینکه در زمان بهرهبرداری اول بخشخصوصی سهم خود را بردارد و اینکه ۳ درصد بیش از سود بانکی سپرده بلندمدت بهره به سرمایهگذاران تعلق گرفت. یکی از شرایط قانون مشارکت این است که میزان عوارض آزادراهی در پایان هر سال برای سال جدید باید مشخص شود که شرکتهای سرمایهگذار در بازگشت سرمایه خود امیدورا شوند.