بیمه شدن حدود ۶ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی از سوی دولت سیزدهم که جزو سه دهک پایین درآمدی بودند مهمترین تحولی است که در کشور در حوزه نظام بیمه سلامت رخ داد. در واقع این افراد به سازمان بیمه سلامت معرفی شدند و از هفدهم اردیبهشتماه، تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و […]
بیمه شدن حدود ۶ میلیون نفر فاقد بیمه درمانی از سوی دولت سیزدهم که جزو سه دهک پایین درآمدی بودند مهمترین تحولی است که در کشور در حوزه نظام بیمه سلامت رخ داد.
در واقع این افراد به سازمان بیمه سلامت معرفی شدند و از هفدهم اردیبهشتماه، تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و دولت حق بیمه آنها را پرداخت میکند.
بر اساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئیننامه اجرایی آن، همه شهروندان فاقد بیمه پایه، جهت برقراری پوشش بیمه پایه سلامت با مراجعه به سامانه خدمات غیر حضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرار داد این سازمان، توانستند نسبت به بیمه خود و خانواده اقدام کنند.
بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش قرار گرفته و این سه دهک توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیمه سلامت معرفی شدند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
یکی از سیاست ها و استراتژی های مهم دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون توجه به اقشار آسیبپذیر و کمدرآمد بود تا با این اقدام بتواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند که در این مسیر برقراری «بیمه رایگان» افراد فاقد بیمه از مهمترین اقداماتی بود که به اجرا گذاشته شد
گسترش چتر بیمهای و پوشش بیمه همگانی به عنوان دو موضوع مهمی بود که در این دولت مورد توجه قرار گرفت تا ضمن افزایش تعداد افراد بیمه شده در کشور، گام مهمی برای بیمه شدن افراد فاقد بیمه در کشور نیز برداشته شود که به همین منظور ۶ هزار میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کرده بودند که نسبت به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش قرار دادن رایگان آنها اقدام کند. در نشست علنی ۱۱ اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در این بند پیشنهادی که به تبصره (۱۴) الحاق شد و برای ساماندهی حمایتهای حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲ مطرح شده، آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین فهرست داروهای جدیدی که با توجه به استطاعتپذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست داروهای بیمهای و حذف داروهای غیر اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهکهای برخوردار حداقل در خصوص داروهای گرانقیمت اقدام کند.زمانی که موضوع اصلاح سیاستهای ارزی در حوزه دارو مطرح شد، به موازات آن بحث برقراری بیمه رایگان برای افراد فاقد بیمه نیز قوت گرفت در مدتی کوتاه با تصمیم جدی دولت امکان بیمه برای پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن از هموطنان
فراهم شد.برای بیمه شدن حدود ۶ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه، لیست این افراد در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موجود بود که به همین منظور این وزارتخانه برای دریافت خدمات بیمه درمانی این فهرست را به سازمان بیمه سلامت ارسال کرد و افراد دیگری هم که تحت پوشش هیچ بیمهای نیستند، با مراجعه به سایت «شهروندی بیمه سلامت» میتوانند نسبت به درخواست پوشش بیمهای خود اقدام کنند. اگر بر اساس استعلام از وزارت رفاه، افراد جزو سه دهک پایین جامعه باشند، بیمه سلامت آنها را رایگان بیمه میکند.
عوارض پرداختی شرکت های بیمه ای سه برابر سود صنعت بیمه است
رئیس سابق هیاتمدیره شرکت بیمه ایران یکی از مهمترین چالش های صنعت بیمه را اخذ عوارض از آن دانست و گفت: سال ۱۳۹۶سود صنعت بیمه رقمی در حدود ۷۵۰ میلیارد تومان بود و در همان سال صنعت بیمه نزدیک به ۱۸۰۰میلیارد تومان عوارض پرداخت کرد یعنی رقمی سه برابر سود شرکت های بیمه ای.«سیدرسول تاجدار» دررابطه با چالش های حال حاضر صنعت بیمه گفت: یکی از بزرگترین چالش های صنعت بیمه این است که نوع نگاه دولت و مجلس به این صنعت بیشتر اجتماعی بوده و کسب و کار محور نیست.وی، اذعان داشت که دولت و مجلس ممکن است برای نگاه اجتماعی به صنعت بیمه دلایل خود را داشته باشند اما آنچه که مسلم است نتیجه آن برای صنعت بیمه نتیجه ای نبوده که سهامداران را برای تزریق پول به این صنعت تشویق کند.این کارشناس صنعت بیمه، خصوصی سازی و روند اجرای آن را یکی دیگر از چالش های صنعت بیمه برشمرد و توضیح داد:درگذشته دولت با دو رویکرد، خصوصی سازی را در صنعت بیمه انجام داد؛ رویکرد اول عمل به تکلیف قانونی بود زیرا قانون برنامه سوم درحال اتمام بود و در عین حال، خصوصی سازی انجام نشده بود و دولت برای اینکه واگذاری ها را در مدت مشخص انجام دهد کار را آغاز کرد.تاجدار، ادامه داد: دومین ایراد در روند خصوصی سازی صنعت بیمه این بود که چون این واگذاری عمل به تکلیف بود دولت اقدام به اصلاح حساب های خود کرد تا واگذاری، یعنی از محل واگذاری سهام این شرکت ها رَد دیون کرد زیرا به سازمان هایی همچون، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی بدهکار بود.وی تاکید کرد که دو رویکرد فوق خصوصی سازی را از کیفیت خارج می کند زیرا اجازه نمی دهد که در روند واگذاری به این فکر شود که اساسا چرا این واگذاری درحال انجام است و از سوی دیگر که دولت مالکیت را واگذار کرد اما مدیریت را واگذار نکرد.رئیس سابق هیاتمدیره شرکت بیمه ایران، مساله بعدی را ترکیب سهامداران و دخالت دولت دانست و اظهار داشت:این مساله برای شرکت های بیمه ای که خصوصی شده اند مانند دانا، البرز و آسیا مشکلاتی را ایجاد کرد که از جمله آنها این بود که کمتر مدیران به صورت حرفه ای انتخاب می شدند.تاجدار، به اخذ عوارض گوناگون از شرکت های بیمه ای اشاره کرد و گفت: درتمام دنیا رابطه دولت ها با شرکت ها رابطه مالیات است، به این شکل که دولت باید در ساختارهای اساسی کشور سرمایه گذاری کند و از شرکت هایی که فعالیت می کنند، مالیات بگیرد.به گفته وی در هیچ جای دنیا دولت ها از درآمد عوارض دریافت نمی کنند و در اینجا است که نگاه اجتماعی دولت به صنعت بیمه آثارخود را نشان می دهد.وی، چالش بعدی صنعت بیمه را نوع انتخاب هیات مدیره و مدیران دانست و گفت:زمانی که مالکیت واگذار شده اما مدیریت واگذار نمی شود مالکیت به شبه دولتی واگذار می شود و اینگونه یک شرکت کماکان زیر سایه دولت بوده و ممکن است که در گزند انتخاب مدیران ناشایست قرار گیرد.تاجدار بیان کرد: علاوه بر موارد فوق، بازار سرمایه با دنیایی از ریسک های سیستماتیک وجود دارد و گاه شرکت های بیمه با تصمیمات یک شبه مواجه می شوند که به شدت سود آنها را تحت تاثیرقرار می دهد در حالیکه شرکت های بیمه ای باید منابع بیمه های عمر خود را به بازار سرمایه فعال ببرند.وی، آموزش اندک و عقب ماندگی در نوآوری را چالش دیگر صنعت بیمه برشمرد و گفت: بیمه صنعتی وارداتی و به شدت نیازمند تخصص است و تردیدی نیست که جدای از محدودیت ها موضوع آموزش الزاما متاثر از تحریم نیست و صنعت بیمه می توانست اقداماتی در این زمینه انجام دهد.
ضریب نفوذ بیمه به ۱/۸ درصد کاهش یافت
معاون بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت:برای صورتهای مالی سال ۹۸ تعداد ۲۹۸ شرکت دولتی و برای سال مالی ۹۹ تعداد ۳۲۱ شرکت دولتی صورتهای مالی خود را از طریق سامانه کدال به صورت عمومی اطلاعرسانی کردند و امسال در هفته دولت صورتهای مالی ۱۶۵ شرکت از طریق کدال اطلاعرسانی عمومی میشود.
سید عباس حسینی افزود: بانکها در هفته دولت میز خدمت به مدت دو هفته برگزار میکنند و پاسخگوی سوالات و خواستههای مردم خواهند بود.
وی این را هم گفت: مجموع حق بیمه دریافتی شرکتهای ۳۴گانه بیمه در ایران سال گذشته به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور ۱٫۸۷ درصد است البته ضریب نفوذ نسبت به سال قبل کاهش یافته اما رتبه منطقهای ایران در ضریب نفوذ رشد پیدا کرده است.
حسینی گفت: ضریب نفوذ بیمه باید به ۷ درصد برسد و ضریب نفوذ در سال قبل ۲٫۱۷ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱٫۸۶ درصد کاهش یافته است.
معاون بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مجموع خسارتهای پرداختی توسط شرکتهای بیمه در سال گذشته ۶۵ همت بوده که نسبت به سال قبل از ۵۰ درصد افزایش برخوردار شده نسبت خسارت و حق بیمه دریافتی ۵۶٫۴ درصد بوده است.حسینی در مورد بیمه زندگی به عنوان یک شاخص مهم در صنعت بیمه گفت: مجموع پرتفوی بیمه زندگی ۱۸٫۵ هزار میلیارد تومان بود در حالی که سال قبل این رقم ۱۲٫۵ همت بوده یعنی ۴۵ درصد رشد کرده، سهم بیمه زندگی از پرتفوی بیمه ۱۶ درصد و سهم کل بیمه از تولید ناخالص داخلی ۱٫۸۷ درصد شده است که باید این رقم به ۷ درصد برسد.وی همچنین در مورد پوشش بیمهای سفر اربعین گفت:نرخ حق بیمه دریافتی از زائران اربعین مانند سالهای قبل ۱۸۵۰۰ تومان است در حالی که پوشش خدمات بیمهای دو برابر شده و اگر بخواهیم نرخ واقعی دریافت شود بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به ازای هر نفر خواهد بود.معاون بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت:برای افزایش سرمایه بانکهای دولتی بر اساس بند «د» تبصره ۱۸ قانون بودجه از محل واگذاری سهام و سهمالشرکه دولت که از طریق خصوصیسازی انجام میشود امسال ۳۵ همت برای کفایت سرمایه بانکهای دولتی اختصاص مییابد.
وی همچنین گفت: از سود کسر شده از بانک قرضالحسنه مهر ایران ۱۰۰ درصد صرف افزایش سرمایه شده و سرمایه این بانک از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
حسینی در مورد واگذاری اموال مازاد بانکها گفت:برنامه تحولی جدی در پیش است قرار است پالایشگاه شازند اراک از سوی بانک ملی و شرکت سرمایهگذاری توسعه ملی واگذار شود.
گسترش چتر خدمات بیمهای سرمد برای هتلها
بیمه سرمد در راستای گسترش خدمات بیمهای به مشتریان، طرح بیمهای پوشش مسئولیت مدنی مدیران هتلها ارائه کرده است.
این شرکت در اجرای سیاست خود برای گسترش خدمات بیمهای به بیمهگذاران و مشتریان، یک طرح بیمهای در حوزه بیمهنامه مسئولیت مدیران هتلها را با شرایط ویژه طراحی و ارائه کرده است.بیمه مسئولیت مدنی مدیران هتلها در قبال مهمانان، یکی از انواع بیمههای مسئولیت است که در آن خسارتهای جانی مهمانان هتلها را در مدت اقامت در هتل تحت پوشش قرار میدهد و چنانچه بیمهگذار توسط مراجع قضایی مسئول جبران خسارت وارده به مهمانان شود، بیمه سرمد، این خسارتها را جبران خواهد کرد.
پوششهای این بیمهنامه، شامل جبران هزینه پزشکی افراد حادثه دیده، غرامت فوت و نقص عضو است و خسارتهای ناشی از خطر استخر، سونا و آسانسور نیز در پوششهای اضافی این بیمهنامه ارائه میشود.همچنین این بیمهنامه به صورت کوتاه مدت نیز به بیمهگذاران ارائه خواهد شد.
برای تهیه این بیمهنامه، بیمهگذاران میتوانند به هر یک از شعب استانی و نمایندگان بیمه سرمد در سراسر کشور مراجعه نمایند. آدرس و تلفن شعب و نمایندگان بیمه سرمد در وب اپلیکیشن سرمد به آدرس webapp.sarmadins.ir و در بخش مراکز صدور، در دسترس بیمهگذاران است.
بیمه سرمد، یکی از شرکتهای فعال در صنعت بیمه است که با پشتوانه بانک صادرات ایران، کارنامه موفقی در این صنعت دارد. این شرکت با تایید بیمه مرکزی در هشت سال فعالیت خود، سطح یک توانگری مالی کسب کرده است و با یک شبکه فروش قدرتمند، خدمات بیمهای را به مجموعههای بزرگ کشور مانند سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان فنی و حرفهای و… ارائه میکند.
اصفهان میزبان مدیرعامل بیمه کوثر
مدیرعامل بیمه کوثر در ادامه بازدیدهای میدانی خود به همراه هیئت همراه با سفر به استان اصفهان از نزدیک با کارکنان و نمایندگان دیدار و گفت وگو کرد.
مدیرعامل شرکت به همراه تنی چند از معاونان و مدیران در نشستهای هماندیشی با کارکنان و نمایندگان از نزدیک در جریان وضعیت و عملکرد شرکت در این استان قرار گرفتند. این هیئت دغدغهها و راهکارهای شبکه فروش و کارشناسان را شنیدند و در محیطی صمیمی به پاسخگویی، بحث و تبادل نظر پرداختند.
ابوالفضل آقادادی با بیان اینکه مدیران، کارشناسان و نمایندگان باید همسو با اهداف کلان و برنامههای تعیین شده و نیز بهرهمندی از ظرفیتهای استان برای جذب بازارهای جدید و سودآور تلاش کنند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم مدیران سرپرستی و نمایندگان با افزایش کار تیمی و با در نظر گرفتن حدود و اختیارات تفویض شده، قوانین، آییننامهها و دستورالعملهای ابلاغی برای جلب رضایت بیمهگذاران، بیمهشدگان و زیاندیدگان کوشا باشند.گفتنی است در این سفر که معاونان برنامهریزی و نواوری، فنی و مالی و نیز مدیران اداری و پشتیبانی و امور نمایندگان مدیرعامل شرکت را همراهی کردند، مدیر جدید استان اصفهان معارفه شد.
بیمه آسیا تندیس زرین و نشان طلایی مشتری مداری را دریافت کرد
بیمه آسیا تندیس زرین، لوح اهتمام و نشان طلایی اجلاس سراسری مدیریت برتر در توسعه کسب و کار با رویکرد مشتری مداری را دریافت کرد.
تندیس زرین، لوح اهتمام و نشان طلایی اجلاس سراسری مدیریت برتردر توسعه کسب و کار با رویکرد مشتری مداری که با حضور مدیران و مسئولان ارشد سازمان ها، ارگان ها و شرکت های دولتی و خصوصی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، به بیمه آسیا تعلق گرفت.
بنا بر این گزارش، مدیر اجرایی دبیر خانه اجلاس، محورهای اصلی این اجلاس را ارائه تحلیل موثرترین راهبردهای مدیریت، فرآیند تغییر پذیری در سیستم تصمیمات استراتژیک و راهکارهای ارتقای آن، تعریف الگوی جهانی مدیریت و ارائه راهکارهای ارتقا، ضرورت توسعه فرآیند اطلاعات و ارتباطات، مدیریت نوین مشتری مداری و حمایت از حقوق مصرف کننده، بررسی انعکاس صدای مشتری در تامین نیازهای تولید کنندگان و توزیع کنندگان و ارائه دهندگان خدمات برشمرد و در سخنان خود از بیمه آسیا به عنوان یکی از شرکت های برتر نام برد.