ماجرای این افزایش قیمت از جایی آغاز شد که به گزارش مهر، با شروع به کار دولت چهاردهم، ایران خودرو و سایپا در جلسهای با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت، خواستار اصلاح قیمت خودرو شدند و ماحصل این جلسه نیز در قالب گزارشی تهیه و به دفتر محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور ارسال شد. در آن زمان پیگیریهای خبرنگار مهر نشان میداد که عارف این درخواست را تأیید کرده منتهی در ادامه دفتر معاون اول با ارائه توضیحاتی به خبرگزاری مهر اعلام کرد که «ابلاغیه سیاست گذاری در خصوص قیمت گذاری برخی از خودروهای سواری» در حال رسیدگی در کمیسیون مربوطه و دبیرخانه هیئت دولت است و هنوز در هیئت وزیران مطرح نشده است و هیچگونه تصمیمگیری در این خصوص در دولت صورت نگرفته است.» اما امروز ایرانخودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کردند. اکثر خودروها ۳۰ درصد افزایش قیمت، برخی بیشتر و برخی حتی حدود ۲۰ درصد دستخوش افزایش قیمت شدند.
به گزارش تجارت نیوز، در بین تمامی محصولات تولید داخل، تارا اتوماتیک V4 شدیدترین واکنش را به مجوز گرانی محصولات کارخانه نشان داده و در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ میلیون تومان گران شده تا سقف قیمتی یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان را هم بشکند. تارا دستی V1 رشد ۱۸ میلیون تومانی را به ثبت رساند تا از قافله گرانی عقب نماند.
دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال دیگر محصول میلیاردی ایران خودروست که واکنش شدیدی به نرخهای جدیدی کارخانه داشته و با افزایش ۴۰ میلیون تومانی قیمت به یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان رسیده است. دنا پلاس ۶سرعته و دنا بورسی نیز دیگر محصولات این خانواده هستند که در مقابل نام آنها بهترتیب رشد ۱۳ میلیونی و پنج میلیون تومانی به چشم میخورد.
انواع خودروهای سورن پلاس نیز هشت میلیون تا ۱۵ میلیون تومان گران شدهاند.
پژو پارس که آخرین روزهای خود در خط تولید ایران خودرو را میگذراند گرچه مشمول افزایش قیمت کارخانهای نشده، اما در رقابت بازار همچنان جزو پیشتازان مانده و سه تیپ مختلف آن که در بازار موجود هستند، بین ۶ میلیون تا ۱۵ میلیون رشد قیمت را بر جای گذاشتهاند. پژو پارس TU5 آخرین نسل این پلتفرم است که همچنان روی خط تولید است، امروز در بازار در آستانه ورود به کانا ل۹۰۰ میلیون تومان قرار گرفت.
خانواده پژو ۲۰۷ که در ابتدای فهرست افزایش قیمت ایران خودرو قرار گرفته، همچنان در بازار میتازد. پنج تیپ خانواده پژو ۲۰۷ بین ۱۱ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشتهاند.
راناپلاس ارتقایافته گرچه در کارخانه جزو سردمداران افزایش قیمت به حساب میآید، در بازار آزاد مقاومت کرده و تنها دو میلیون تومان گران شده است و در محدوده ۶۷۲ میلیون تومان معامله میشود.
نگاهی به بازار محصولات سایپا نشان میدهد که شاهین G سانروف با ۲۱ میلیون افزایش قیمت بیش از هر محصول دیگری از شرکت سایپا در بازار آزاد افزایش قیمت داشته است. دو تیپ دیگر این خانواده چهار میلیون و ۹ میلیون تومان گران شدهاند.
پنج تیپ مختلف کوییک نیز پنج میلیون تا ۱۲ میلیون تومان رشد قیمت داشتند. در حال حاضر با هزینه ۴۳۳ میلیون تا ۵۶۲ میلیون تومان میتوان کوییکهای صفر موجود در بازار را خرید.
ساینا S معمولی و دوگانهسوز دو مدل موجود این محصول در بازار هستند که به ترتیب افزایش قیمت چهار میلیونی و ۱۱ میلیون تومانی را تجربه کردند تا با نرخهای ۴۵۰ میلیون و ۴۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شوند.
سهند S و اطلس دو محصول دیگر سایپا در بازار هستند که آنها هم از روند جهشی بازار عقب نماندند و در محدوده پنج میلیون تومان گران شدند تا بدین ترتیب ۵۰۸ میلیون و ۵۵۵ میلیون تومان قیمت بخورند.
این افزایش قیمت البته واکنشهایی را نیز به دنبال داشت. به گزارش ایسنا، سید جواد حسینیکیا، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی درباره نامه انجمن خودروسازان به معاون اول رئیس جمهور و تقاضای افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو های داخلی عنوان کرد: قطعا در شرایط فعلی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت خودروها مخالف خواهد بود. افزایش قیمت خودروهای داخلی تنها در صورتی منطقی خواهد بود که واردات خودروهای خارجی به خوبی انجام شود و ظرفیت رقابت خودروسازان داخلی و خارجی
فراهم شود.
وی ادامه داد: در صورت واردات خودروهای خارجی مردم قدرت انتخاب خواهند داشت. درحال حاضر بازار خودروی کشور یک طرفه است و مردم قدرت انتخابی برای خرید خودرو ندارند. هرچند که خودروسازان داخلی مدعی زیاندهی هستند و تولید خود را نیز کاهش داده اند، اما به هرحال تا زمانی که بازار خودرو در ایران رقابتی نباشد، افزایش قیمت غیرمنطقی و اشتباه است.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره انتشار اخبار و نامه هایی درباره افزایش قیمت خودرو و تاثیر آن بر افکار عمومی تاکید کرد: قطعا نشر چنین اخبار و نامههایی موجب نگرانی هرچه بیشتر مردم درباره خرید خودروها خواهد داشت. بنابراین امیدواریم شورای رقابت بهترین تصمیم را اتخاذ کند تا هم نگرانی برای مردم به وجود نیاید و هم خودروسازان زیان نبینند.
روحالله عباسپور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز با انتقاد شدید از افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی، خواستار ورود شورای رقابت به این موضوع شد. وی این افزایش قیمت را در شرایط کنونی کشور غیرقابل قبول دانست.
عباسپور با اشاره به شرایط انحصاری بازار خودرو، تاکید کرد که شورای رقابت باید در خصوص تعیین قیمت محصولات داخلی نظر دهد. به گفته وی، با توجه به آغاز واردات خودرو، انتظار میرفت خودروسازان داخلی به جای افزایش قیمت، اقدام به کاهش آن کنند.
این نماینده مجلس همچنین به نگاه سرمایهای برخی افراد به صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بیرویه قیمت خودرو صورت نگرفته است.
عباسپور در پایان به استدلالهای خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت که خودروسازان نمیتوانند با توجه به نوسانات بازار، سود خود را به صورت دلخواه تعیین کنند.
سید کریم معصومی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری اسب بخار در واکنش به افزایش مجدد قیمت خودروهای داخلی تولیدی ایران خودرو و سایپا، از دولت خواست که به طور جدی مانع از ادامه روند افزایش بیرویه قیمتها شود و اظهار کرد: این افزایش قیمتها در شرایطی رخ میدهد که مردم توان خرید خودرو با همین قیمتهای کنونی را هم ندارند و این وضعیت میتواند خودرو را از سبد کالای بسیاری از خانوارهای ایرانی حذف کند. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی فاقد وسیله نقلیهاند.
وی با انتقاد از بیتوجهی دستگاههای نظارتی و مسئولین به این مشکل، افزود: ایران خودرو و سایپا بار دیگر قیمتها را به صورت شبانه افزایش دادهاند و به نظر میرسد که هیچ ارادهای از سوی دستگاههای نظارتی برای برخورد با این خودروسازان وجود ندارد. در این شرایط، این مردم هستند که باید تاوان مدیریت معیوب در این صنعت را بپردازند.
معصومی تأکید کرد: دولت باید به این مسئله ورود کرده و مانع از افزایشهای پی در پی قیمت خودرو شود. روند گرانسازی خودرو که به دلیل انحصار در بازار و کمبود عرضه رخ داده، موجب شده که خودروسازان داخلی بدون هیچگونه رقیب جدی، خودروهای بیکیفیت خود را با قیمتهای بالا به مردم عرضه کنند.
این نماینده مجلس همچنین به نبود رقابت در بازار خودرو اشاره کرد و افزود: در بازاری که رقابت وجود ندارد، خودروسازان تنها با هدف افزایش سود خود، به هر روشی قیمتها را بالا میبرند و مردم در این میان هیچ گزینهای جز خرید از این دو شرکت بزرگ را ندارند.
معصومی در پایان تأکید کرد که دولت باید فوراً به این بحران رسیدگی کند و با اصلاح سیاستها و تقویت نظارت، جلوی ادامه این روند افزایش قیمتها را بگیرد.
- نویسنده : سایه برین/ دبیر سرویس راه و مسکن