سرویس اجتماعی/ در آستانه نوروز، شهرها و خیابانها مملو از جمعیت است. جمعیتی که برخیها معتقدند بیش از نیمی از آنها فقط برای گشت و گذار به اصطلاح دوردور، به سطح شهر میآیند و همین امر باعث میشود تا آنهایی که واقعا به قصدِ خرید و امور در شهر رفت و آمد […]
سرویس اجتماعی/
در آستانه نوروز، شهرها و خیابانها مملو از جمعیت است. جمعیتی که برخیها معتقدند بیش از نیمی از آنها فقط برای گشت و گذار به اصطلاح دوردور، به سطح شهر میآیند و همین امر باعث میشود تا آنهایی که واقعا به قصدِ خرید و امور در شهر رفت و آمد میکنند دچار مشکل از جمله ترافیک شوند.
تا چشم کار میکند زن و مرد در ایستگاه های بی آرتی حضور دارند و در این شرایط کرونایی و روزهای شلوغی که مردم در حال و هوای نوروزی به خیابان ها آمده اند، در اتوبوس ها جایی برای سوزن انداختن نیست.
خیابان ولیعصر (عج) تهران مملو از تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلتها است و اتوبوس های خطوط بی آرتی در حالی که مملو از مسافر است در این خیابان های شلوغ گرفتار است و مسافران در ایستگاه ها چشم انتظار رسیدن اتوبوس هستند.
با رسیدن اتوبوس تنها چند نفر از جمعیت انبوه مسافران در ایستگاه میدان ولیعصر (عج) می توانند سوار اتوبوس شوند و در این هنگام با اعتراض برخی مسافران روبه رو می شوند، شهرداری چرا اتوبوس خالی نمی فرستد؟! در این ایام شلوغ باید اتوبوس فوق العاده پیش بینی شود تا بین خطوط مردمی که در صف و انبوه جمعیت داشته باشد و…
یکی از شهروندان تهرانی در این باره می گوید: به دلیل موقعیت کاری و شخصی، روزانه سه تا چهار بار از اتوبوس بی آرتی خطوط خاوران – آزادی و همچنین راه آهن – تجریش استفاده می کنم.
وی که خود را مسعود محمدی معرفی کرد، می افزاید: در خط خاوران – آزادی نه نظمی در اعزام اتوبوس است و نه مدیریتی می شود اما وقتی پای به ایستگاه راه آهن – تجریش می گذاری شرایط بهتر می شود اگرچه حجم مسافران و ترافیک زیاد است و موجب می شود که در ساعات اولیه و عصرگاهی به دلیل پیک شلوغی مردم با مشکلاتی مواجه شوند.
این شهروند ادامه می دهد: باید در این مواقع که با ازدحام مسافران مواجه می شویم چند دستگاه اتوبوس خالی از مسافر در ایستگاه های شلوغ اضافه شود.
وی می گوید: همانطور که از اسمش مشخص هست، اتوبوس های تندرو یعنی سریع در رفت و آمد است، اما اکنون می بینیم که این اتوبوس ها با تاخیر وارد ایستگاه ها می شوند و اصلا نظم و انضباطی در نحوه اعزام این اتوبوس ها نیست.
این شهروند ادامه داد: چند شب گذشته در پایانه آزادی حدود ۴۰ دقیقه در سرما تعداد زیادی از مردم منتظر رسیدن اتوبوس در مسیر خاوران بودند در حالی که در ایستگاه مجاور که مسیر تهرانپارس بود چندین اتوبوس وجود داشت و بطور منظم در حال حرکت بود، بجاست مدیران شهرداری در نحوه اعزام اتوبوس ها اقداماتی انجام دهند.
چشم انتظاری مردم در ایستگاه های اتوبوس
یکی دیگر از مسافران اتوبوس بی آرتی می گوید: روز گذشته حدود ۴۵ دقیقه در میدان ونک منتظر اتوبوس بودم، چند اتوبوس آمد اما مملو از جمعیت که بالاخره با هزار التماس و… موفق شدم سوار اتوبوس شوم. وی افزود: در گذشته نیز شاهد شلوغی در ایستگاه ها و اتوبوس ها بودیم اما نه اینقدر زیاد و در این شرایط کرونایی و شب عید شهرداری باید فکری به حال مدیریت اعزام اتوبوس ها داشته باشد.
این شهروند تهرانی خاطرنشان می کند: حضور عوامل پلیس راهور نیز در خیابان ها زیاد نیست، نظم دهی ترافیک با عوامل پلیس است و در برخی مواقع که ترافیک گره می خورد با کمبود عوامل پلیس روبرو هستیم.
ترافیک عامل اصلی شلوغی در اتوبوس ها است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عامل اصلی این ازدحام و شلوغی در اتوبوس و ایستگاه های بی آرتی را ترافیک سنگین این روزهای تهران اعلام کرد.
مسعود شفیعی می گوید: مشکلی در زمینه اعزام اتوبوس ها نداریم ولی وقتی پلیس راهور به دلیل ترافیک سنگین این روزهای پایتخت خودروهای شخصی را به لاین تردد اتوبوس های تندرو راه می دهد موجب می شود که این اتوبوس ها در ترافیک گرفتار شوند و با تاخیر به ایستگاه ها برسند.
وی ادامه می دهد: به دلیل خرید شب عید شهروندان این ایام شاهد ترافیک سنگینی در پایتخت هستیم و همچنین حجم مسافران ناوگان اتوبوس و مترو ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: به علت کاهش ترافیک ساعت فعالیت ناوگان مترو را تا پایان سال یک ساعت افزایش دادیم و این ناوگان تا ساعت ۲۳:۳۰ به مردم خدمت رسانی می کند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین زمانبندی اعزام ناوگان در اتوبوسرانی بهینهسازی نشده و میتوان گفت این امر به صورت سنتی و دستی انجام میشود.
به گفته شفیعی، اتوبوسها باید بین خطوط خلوت و شلوغ جا به جا شوند چرا که در برخی ساعات، اتوبوسهای برخی خطوط مسافران بسیار کمی دارند و همان زمان شاهد خطوط شلوغ هستیم و مدیریت این وضعیت با مشاهده اپراتور و به صورت دستی انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه مدیریت زمانبندی اعزام اتوبوسها باید به صورت مکانیزه تبدیل شود، اظهار داشت: ما به دنبال موضوعات نرمافزاری در سامانههای مختلف هستیم تا مدیریت بهروز در اتوبوسرانی و تاکسیرانی انجام شود اما از نظر تعداد ناوگان مشکل حادی در خطوط بی آر تی نداریم.
نخستین سامانه اتوبوس تندرو تهران که در کشور برای اولین بار راه اندازی شد در روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۸۶ بود که از چهار راه تهرانپارس در شرق تهران راه اندازی و تا میدان آزادی امتداد پیدا کرد.
همچنین در سال های اخیر ۹ خط دیگر در سامانه اتوبوس های تندرو پایتخت اضافه شد و اکنون این اتوبوس ها سهم زیادی در حمل و نقل عمومی مردم دارند.
بیشترین مسافرین این اتوبوس ها در خطوط میدان راه آهن- تجریش، خاوران- آزادی و همچنین میدان آزادی- تهرانپارس است.