نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ۱۰ فرمان وزیر راه عنوان کرد:
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سرمایه گذاری و اشتغالزایی مهمترین مزایایی اتصال بنادر به کریدورهای ترانزیت کالا است که باید در راستای تحقق آن گام برداشت. سید علی حسینی در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین […]
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سرمایه گذاری و اشتغالزایی مهمترین مزایایی اتصال بنادر به کریدورهای ترانزیت کالا است که باید در راستای تحقق آن گام برداشت.
سید علی حسینی در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بینالمللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: به طور حتم توسعه کریدورهای منطقه ای و ترانزیت کالا از مسیر بنادر ایران، تاثیر بسزایی در پویایی بنادر کشور و توسعه آنها خواهد داشت که یکی از مهمترین اثرات آن اشتغالزایی است.
وی ادامه داد: اگر مسیرهای دائمی و آینده دار به بنادر کشور متصل شوند به طور حتم باید زیرساختهای مناسب حمل و نقل اعم از جادهای و ریلی نیز به وجود آیند و در کنار آن بستر سازی مناسب حوزه بندری و دریایی که با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی همراه خواهد بود رقم میخورد، بنابراین عبور و ترانزیت کالا از مسیر بنادر ایران که به کریدورهای منطقهای و بینالمللی متصل باشند، سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد.
ترانزیت کالا از کریدورها عموما به صورت کانتینری است
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نیازمند توسعه فعالیت کانتینری در بنادر شمالی کشور همانند بنادر جنوبی هستیم، تاکید کرد: ترانزیت کالا از کریدورها عموما به صورت کانتینری است و ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را به خود اختصاص داده، بنابراین باید شاهد سرمایه گذاری در حوزه کانتینری در بنادر شمالی کشور باشیم و اینگونه ترانزیت کالا از شمال به جنوب ایران و بالعکس از مسیر بنادر رقم بخورد.
حسینی با اشاره به اینکه کشتی های رو-رو حلقه مفقوده ترانزیت کالا از مسیر بنادر شمالی کشور است، عنوان کرد: میتوانیم از ظرفیت شناورهای رو-رو در راستای انتقال کامیون و بار به بنادر شمالی دریایی مازندران استفاده و اینگونه کالا را از شرق به کشورهای حوزه CIS و از غرب به روسیه، اوکراین و اروپا منتقل کنیم.
استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی در کنار مسیر جاده ای
وی با بیان اینکه ایجاد مسیر دریایی و استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی در کنار مسیر جادهای به منظور ترانزیت کالا باید به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار قرار گیرد، گفت: در صورت اعمال شیطنتها از سوی برخی کشورها و ایجاد بحران میتوان از مسیر جایگزین استفاده کرد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: باید از مسیری به منظور انتقال کالا برخوردار باشیم که به طور کامل در اختیار خودمان باشد و با سرمایه گذاری مناسب و ایجاد زیرساختهای لازم و کافی، هیچ اخلال و چالشی در راستای انتقال کالا چه به منظور واردات و چه به منظور صادرات از کشور به وجود نیاید.
حمل ۲۳ هزار تن کالای اساسی و نهادههای دامی از بندر امام به استان بوشهر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر گفت: ۲۳ هزار تن کالای اساسی و نهاده دامی با هدف تأمین بخشی از نیاز بازار از بندر امام خمینی (ره) به استان بوشهر حمل شد.
حمیدرضا علم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر با اشاره به محدودیت تردد خودروها در ۱۰ روز گذشته در محورهای مواصلاتی استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به اعمال محدودیت تردد خودروها در جادهها برای مهار بیماری کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خلل و وقفهای در حمل کالاهای اساسی و محمولههای نفتی و سوخت ایجاد نشد و روال عادی داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر به آمار حمل کالاهای اساسی به استان پرداخت و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ٤٠٥ دستگاه کامیون از بندر امام (ره) ٨ هزار و ٩٠٠تن ذرت به استان بوشهر حمل کردهاند.
وی همچنین با اشاره به حمل سویا به استان نیز خاطر نشان کرد: در ۵ ماه نخست امسال ۶ هزار و ۲۰۰ تن سویا با ۲۸۸ کامیون از بندر امام خمینی (ره) به انبارهای استان حمل شده است.
علم، از انتقال ۴ هزار و ۱۰۰ تن جو با ۱۸۶ دستگاه کامیون به استان نیز خبر داد و گفت: در این راستا در ۵ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۸۰۰ تن گندم با ۱۷۳ دستگاه کامیون از بندر امام (ره) به استان بوشهر حمل و تخلیه شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر با اشاره به اینکه یکهزار کامیون در جابجایی کالاهای اساسی در استان بوشهر مشارکت کردهاند، تصریح کرد: امسال تاکنون ۲۳ هزار تن کالای اساسی و نهاده دامی از بندر امام خمینی (ره) به استان بوشهر حمل شده و این در حالی است که در انتقال محمولههای کالاهای اساسی از بندر بوشهر به سایر استانها کامیونها نقش مهمی ایفا کردهاند.
وی از پهلوگیری ۲ کشتی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر خبر داد و افزود: امسال تاکنون ۲ کشتی در مجموع با ۵۷ هزار تن برنج در بندر بوشهر پهلو گرفت که ناوگان حمل ونقل باراستان نقش مهمی در انتقال آن به سایر نقاط ایفا کردند.
علم، با بیان اینکه کشتی حامل ۳۰ هزار تن برنج تخلیه و با کامیونها به مقصد حمل شد افزود: اکنون کشتی ۲۷ هزار تنی برنج در حال تخلیه در اسکله بندر بوشهر است که کامیونها در حمل آن به نقاط مورد نظر مشارکت دارند.
لینک کوتاه : https://jomlehonline.ir/?p=148982