این هفته با معرفی آثاری چون دویدن تا ته بودن، یتیمان بزرگسال، سایه دیکتاتور، ازدواج آماتوری و آمریکازده ها به بررسی تازهخ های بازار نشر می پردازیم. دویدن تا ته بودن این مجموعه مشتمل بر شش پژوهش فلسفی در شعر سهراب سپهری است که توسط پگاه مصلح نوشته شده است. برای شناخت درست پویایی اندیشه […]
این هفته با معرفی آثاری چون دویدن تا ته بودن، یتیمان بزرگسال، سایه دیکتاتور، ازدواج آماتوری و آمریکازده ها به بررسی تازهخ های بازار نشر می پردازیم.
دویدن تا ته بودن
این مجموعه مشتمل بر شش پژوهش فلسفی در شعر سهراب سپهری است که توسط پگاه مصلح نوشته شده است. برای شناخت درست پویایی اندیشه سهراب سپهری باید از آن دریافت تکراری و تقلیدی فراتر رفت که بودیسم یا نوعی از عرفان را همچون قالب و ابزاری برای توضیح سراسر اندیشهورزیها و سرودههای او به کار میگیرد. نوشتههای پرشماری که، با آن نگاه کلیشهای، از هنگام ظهور سهراب در پهنه شعر و ادب درباره او منتشر شدهاند اکنون همچون شاخ و برگ درختی تناور چنان بر خوانش اشعار او سایه افکندهاند که دیدن گسستها و جهشهای سرنوشتساز تفکر سهراب بسیار دشوار شده است.هنگام آن فرا رسیده است که نگاه تازهتر و دقیقتری به شعر و زندگی او، به عبارتهای درخشانِ سرودهها و تجربه زیستهاش بیفکنیم. شاید برای فهم بهتر سهراب، دیگر نه پی آواز حقیقت، که همچون خود او و همراهش باید دوید تا تهِ بودن.
یتیمان بزرگسال
«یتیمان بزرگسال» نوشته «داریا بینیاردی» نویسنده ایتالیایی و با ترجمه خشایار خدیور نیز از تازه ترین کتاب های نشر ققنوس است که روانه بازار شده و داستان هایی را روایت می کند که در ایتالیا اتفاق می افتند. داریا بینیاردی، روزنامهنگار و برنامهساز ایتالیایی، چند روز پس از مرگ مادرش مقالهای با عنوان «یتیمان بزرگسال» در یکی از هفتهنامههای ایتالیایی منتشر میکند تا با تعریف کردن چند خاطره از مادرش نوشتهای به او تقدیم کند. این مقاله آنقدر مورد توجه قرار میگیرد که باعث میشود داریا به نوشتن خاطراتش ادامه دهد و آن را تبدیل به کتاب کند.
نویسنده در دل فقدانی عظیم، به زیبایی، از دانستههایش، از خاطرات شیرین خانوادگیاش، از همه کسانی که وجودش را ساختهاند، از عشق و از زندگی، و از مادرش میگوید. بینیاردی در شجرهنامهاش به دنبال ردپاهایی میگردد که کودکیاش را به بزرگسالیاش و او را به تک تک افراد خانوادهاش پیوند میدهند و در این میان منصفانه کاستیها و مشکلات زندگیاش را از نظر میگذراند. یتیمان بزرگسال اثری است تحسینبرانگیز و تأثیرگذار که به خوبی ضرورت نوشتن از خانواده و پیوندهای عمیق خانوادگی را نشان میدهد.
فکر کردن بی درنگ و با درنگ
در نگاه رایج، انسان موجودی عقلانی است که اغلب بر مبنای منطق تصمیم میگیرد؛ اگر هم گاهی از مسیر عقل منحرف میشود، ریشه آن را معمولاً باید در احساسات و هیجاناتی چون خشم، ترس، یا نفرت جُست.
از دهه هفتاد میلادی، دانیل کاهنمن و آموس تورسکی این نگاه را به چالش کشیدهاند. آنان با طراحی آزمایشهایی ساده، اما هوشمندانه، نشان دادهاند که ریشه بسیاری از خطاهای فکری ما نهفقط در هیجانات بلکه در دستگاه شناخت ماست. پژوهش این دو دانشمندِ روانشناس تأثیری ژرف بر علوم اجتماعی گذاشت و توجه رشتههای گوناگون، از فلسفه و حقوق گرفته تا سیاست و پزشکی، را جلب کرد؛ در این میان شاید بیشترین بهره را علم اقتصاد برد، چنان که شاخهای جدید به نام «اقتصاد رفتاری» شکل گرفت و در سال ٢٠٠٢ جایزه نوبل را در اقتصاد به کاهنمن اهدا کردند.
کتاب حاضر چکیده سالها پژوهش نویسنده آن درباره شگفتیها و کاستیهای ذهن انسان است، موجودی که میپندارد پادشاه افکار خویش است و فقط به اراده خود تصمیم میگیرد. به گواه این کتاب اما، عوامل دیگری هم هستند که در شکلگیری باورها، تصمیمها و سلیقههای ما سهم دارند؛ شاید گریزی از آنها نباشد، اما میتوان با شناختشان منطقیتر فکر کرد و عاقلانهتر تصمیم گرفت.
این کتاب شاهکاری به قلم اندیشمندی بزرگ است، کتابی خواندنی، حکیمانه و عمیق. بیدرنگ آن را بخرید، اما بادرنگ بخوانیدش. شیوه تفکر شما به جهان و به زندگی شخصیتان را دگرگون خواهدکرد.
سایه دیکتاتور
بنا به گفته «هرالدو مونیز» نویسنده، هدف از این کتاب واکاوی تأثیر پینوشه روی تاریخ معاصر و معانی مختلف و نمادهایی است که این چهره یادآور میشود. این کتاب، زندگینامه نیست؛ بلکه بررسی دوران حکومت پینوشه و میراث اوست. به این معنا، کتاب خاطرات سیاسی من از پینوشه و دوره اوست. به خاطر او، زندگی بسیاری از ما عوض شد و برنامههای اولیهمان تابع اولویت مبارزه با دیکتاتوری قرار گرفت. علاوه بر تجربیات خودم، از مصاحبههای فراوان با بازیگران محوری، اسناد محرمانه و پوششهای رسانهای وسیعی از دوره پینوشه برای روایت رویدادها و جزئیات بسیار از حوادث فرعی که امروز برای عامه مردم ناشناخته است، استفاده کردهام. این کتاب توسط زینب کاظم خواه ترجمه شده است.
ازدواج آماتوری
مایکل و پائولین همهجوره به هم میآیند؛ جوان و زیبا، انگار برای هم ساخته شده باشند. وقتی پائولین برای اولین بار درِ بقالی مادر مایکل را باز کرد و به آن پا گذاشت، مایکل حالِ خوشی نداشت، اما آن دو به یکدیگر دل باختند و در کوران جنگ جهانی دوم به سرعت پیمان زناشویی بستند.
این تازه شروع قصة آنها بود. با همه آنچه بر آمـریکای دهه شصت میگذشت؛ از زبان مخفـی رایج میان جـوانان تا مُدهای غریب آن سالها، که آن تایلر به همان ظرافت ذهنی و زبانی خود جزئیاتشان را به تصویر کشیده است. ازدواج آماتوری نوشته «آن تایلر» است و کیهان بهمنی آن را به فارسی ترجمه کرده است.
آمریکازده ها
رمان «آمریکازدهها» نوشته رضوانی با ترجمه رضا سیدحسینی در ۹۸ صفحه با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۱۷ هزار تومان در انتشارات ناهید عرضه شده است. در شروع کتاب به قلم رضا سیدحسینی میخوانیم: رضوانی در سال ۱۹۲۸ در ایران به دنیا آمده است، از پدر ایرانی و مادر روسی. پدر که در ایران با تئاتر سر و کار داشته و کتابی نیز به فرانسه درباره تئاتر ایران نوشته بود در یکسالگی او را به پاریس برده و کودکی این پسر زیر دست زنان گوناگون در پانسیونهای مهاجران روسی گذاشته است. در پانزدهسالگی از یکی از پانسیونهای فرار کرد و به زندگی هنری روی آورد. اولین رمان او با عنوان «سالهای نوری» شرح زندگی سرگردان کودکیاش بود. اسم کوچک او که گاهی «سیروس» و زمانی «سرژ» بود عملا فراموش شد و اکنون در همه دنیا با همین اسم تککلمهای «رضوانی» مشهور است.