تامین تنها ۱۵درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها  از عرضه خدمات به شرکت‌های هواپیمایی داخلی
تامین تنها ۱۵درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها  از عرضه خدمات به شرکت‌های هواپیمایی داخلی

    زهرا ایران‌‌شاهی/ کرونا چه خساراتی را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرده است؟ شیوع کرونا باعث کاهش درخواست سفر از طرف مردم تمام دنیا شده و همین ترس همه‌گیر در بین مردم میزان ریسک را برای سفر هوایی افزایش داده است. ریسکی که به رغم رعایت پروتکل های هوایی هنوز هم از طرف مردم […]

 

 

زهرا ایران‌‌شاهی/

کرونا چه خساراتی را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرده است؟
شیوع کرونا باعث کاهش درخواست سفر از طرف مردم تمام دنیا شده و همین ترس همه‌گیر در بین مردم میزان ریسک را برای سفر هوایی افزایش داده است. ریسکی که به رغم رعایت پروتکل های هوایی هنوز هم از طرف مردم به سختی پذیرفته می شود.
افزایش شیوع کرونا و قوانین جدید قرنطینه باعث کاهش درخواست سفر از طرف مردم تمام دنیا شده است. ترس در بین مردم همه گیر شده و میزان ریسک را برای سفر هوایی افزایش داده، یک ناقل می‌تواند ویروس را از مکانی به مکان دیگر منتقل کند و از طریق مسافران آلوده در نقاط مختلف جهان شیوع پیدا کند و مهار این ویروس را دشوارتر کنند. اما هیچ گزارشی با استناد بر اینکه بیمار حین مسافرت‌های هوایی آلوده شده باشد تا به حال ارائه نشده است.
میزان خسارت وارده ناشی از ویروس کرونا در خطوط هوایی جهانی مبلغی بالغ بر ۳۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است. در آوریل ۲۰۲۰ حدود ۸۰ درصد از پروازها در تمامی مناطق جهان محدود شده است که این اتفاق بیش از یک دهه رشد هواپیمایی را کم می‌کند و آن را به سطح سال ۲۰۰۶ کشانده است.
طبق بررسی‌های یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) چنانچه ویروس کرونا مهار نشود و امتناع مسافرین از خرید بلیط هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی ۱۹ درصد از مشاغل خود را از دست می‌دهند.

بررسی خسارت وارده به معروف ترین ایرلاین‌های دنیا
شرکت هواپیمایی امارات:
این شرکت حدود ۳۰ درصد از کارکنان خود که تعداد ۴۳۰۰ خلبان و ۲۲ هزار خدمه می‌باشد را از دست داده است. تخمین خسارتی بالغ بر ۸۴ میلیارد دلاری گریبانگیر اماراتی‌ها شده که مبلغ ۱,۴۰۰ میلیون دلار از این مبلغ را برای لغو پروازها به مشتریان خود پرداخت نموده است. سهام این شرکت افت ۲۵ درصدی را تجربه کرده که در تاریخ فعالیت این شرکت بی سابقه بوده است. شرکت هواپیمایی امارات تعداد مقصدهای خود را از ۱۴۰ به ۸۰ مقصد کاهش داده است.

شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز:
بزرگترین شرکت هواپیمایی آمریکا مدتی است با ورشکستی دست و پنجه نرم می‌کند، ۴۰ درصد از پروازهای خود را لغو کرده و مرخصی بدون حقوق و اجباری برای ۹۰ هزار نفر از کارمندان خود را در دستور کار قرار داده، سهام این شرکت بین ۱۳ تا ۲۱ درصد کاهش داشته و مسئولان این شرکت را بهت زده کرده است.

یونایتد ایرلاینز:
این شرکت معروف هواپیمایی نیز از قاعده کرونا ویروس جدا نبوده کاهشی بالغ بر ۸۷ درصد تقاضا را از طرف عموم مردم به ویژه در سفرهای طولانی مدت را تجربه کرده، به همین دلیل حدود ۴۰ درصد از کارمندان خود را به مرخصی فرستاده است که تعداد ۳۵ هزار نفر را شامل می‌شود و گفته‌ها حاکی از آن است که سهام این شرکت تا ۱۶ درصد سقوط داشته است.

شرکت هواپیمایی قطر:
از خسارات وارد به شرکت عدد و ارقام مستندی ارائه نشده، اما این شرکت وامی معادل ۲ میلیارد دلار از دولت قطر گرفته و در ازای آن ۵۰ درصد از سهام خود را به آنها واگذار کرده است. ناگفته نماند که دولت‌های عربی برای پشتوانه سازی شرکت‌های هواپیمایی خود وام‌هایی سنگین و مدت دار با سودهای ناچیز را به این شرکت‌ها پرداخت کرده اند.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا:
این شرکت خسارتی بالغ بر یک میلیون دلار در ساعت را تجربه می‌کند و ناوگان خود را به یک پنجم کاش داده است و کمک بزرگی از دولت آلمان دریافت کرده و حدود ۹ درصد از پروازهای طولانی مدت خود را کنسل کرده است.
با توجه به شرایط پیش آمده برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی و همچنین همه گیر شدن این ویروس ایرلاین‌ها برای خارج شدن از این شرایط برنامه ویژه ای در دستور کار خود قرار داده اند که شامل استفاده از ماسک برای کلیه خدمه و مسافران، رعایت فاصله‌ای مناسب در چیدمان مسافرین وی صندلی‌ها، ضدعفونی کردن تمامی کابین‌های هواپیما و غربالگری مسافران قبل از سوار شدن توسط تست‌های pcr می‌باشد. با رعایت کردن تمامی این موارد و پروتکل‌های در نظر گرفته شده توسط شرکت‌های هواپیمایی و همچنین بیمه کردن مسافران پروازی می‌توان احساس آرامش و امنیت بیشتری برای مسافران فراهم کرد تا به آهستگی به شرایط مساعد در این صنعت پرهزینه دست یافت.
در کشور ما نیز مانند سایر کشورها شرکت‌های هواپیمایی خسارات جبران ناپذیری را تجربه کرده اند. به طور مثال بسته شدن یا محدود شدن مرزهای هوایی در پرواز تهران استانبول، پرواز تهران نجف، پرواز تهران دبی و دیگر کشورهای همسایه که همواره از پرترددترین مسیرهای خارجی ایرلاین‌های داخلی بوده است.
از دیگر خسارات وارده شده به ایرلاین‌های داخلی می‌توان به لغو قرارداد پروازهای چارتر با چارتر کننده‌های داخلی اشاره کرد با بهبود شرایط و کنترل این ویروس امید است ایرلاین‌های داخلی نیز بتوانند به شرایط ایده آل خود باز گردند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با توجه به تاثیر بحران کرونا بر صنعت هوانوردی باید در این شرایط درک متقابل و تفاهم بیشتری میان شرکت فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی وجود داشته باشد.
سیاوش امیرمکری در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره شرکت و نیز هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با بیان اینکه اعضای جدید هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی افرادی باتجربه وسابقه مفيد مديريتي واجرايي در صنعت هوانوردی هستند، گفت: شرکت‌های هواپیمایی مهمترین شرکای کسب و کار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هستند و تلاش داریم که بتوانیم در شرایط ویژه بحران کرونا با همفکری و درک متقابل مشکلات آنها را برطرف کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به ارایه توضیحاتی درباره مشکلاتی از جمله الزام ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها در مسافرگیری براي ايرلاين‌ها،دریافت هزینه های خدمات فرودگاهي وهوانوردی، نرخ گذاری اماکن فرودگاهی، هزینه رادیوترانک ها و انحصاری بودن اینترنت پرداخت و نیز عنوان کرد: ۱۵ درصد درآمد شرکت از ارایه خدمات به شرکت های هواپیمایی داخلی اخذ می شود و مابقی از پروازهای عبوری ،اماكن و ارايه سرويس‌هاي هوانوردی در فرودگاههای غير مالكيتی تامین می شود که این درآمد ها نیز به دلیل بحران کروناشديدا کاهش یافته است.
وی همچنین آمادگی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را برای ارایه تخفیف برای هزینه پارکینگ هواپیماهای زمین گیر در صورت تایید سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد.
گفتنی است که شیوع کرونا در چین و سپس در کشورهای مختلف ضربه جدی و هولناکی به شرکت‌های هواپیمایی جهان از جمله غول‌های هواپیمایی وارد کرده به طوریکه مقامات این شرکت‌ها برای اتخاذ تدابیری که کمترین آسیب را به آنها وارد کند، عملا مستاصل شده‌ و چشم‌انداز مبهمی برای آینده صنعت هوایی جهان ترسیم می شود.
برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که بخش حمل‌ونقل هوایی اکنون با بدترین بحران طی چند دهه اخیر مواجه است و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم دست کم برای بقای آنها انجام شود.
این در حالی است که دولت ها خود با چالش‌های مختلف دیگری در روند مقابله با شیوع کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و توان پاسخ به درخواست کمک های مالی شرکت های هوایی را کمتر دارند.