زهرا ایرانشاهی/ یکی از نقدهای جدی که به روند انجام امور گمرکی در حمل ونقل کالا (از و به) مبدا و مقصد بنادر وارد است، انجام زمانبر تشریفات تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا است که بر روند تجارت به ویژه در سطح منطقه ای و بین المللی تاثیر بسیاری دارد. درواقع کشورهایی […]
زهرا ایرانشاهی/
یکی از نقدهای جدی که به روند انجام امور گمرکی در حمل ونقل کالا (از و به) مبدا و مقصد بنادر وارد است، انجام زمانبر تشریفات تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا است که بر روند تجارت به ویژه در سطح منطقه ای و بین المللی تاثیر بسیاری دارد. درواقع کشورهایی در این زمینه گوی رقابت را از بقیه می ستانند که با به حداقل رساندن بروکراسی، سعی در افزایش تراز تجاری خود به وسیله افزایش سرعت لجستیک دارند.
این در حالی است که به این مهم، در چند سال اخیر توجه جدی تری شده است و سازمان بنادر در جهت رشد سرمایه گذاری در بنادر سعی در سپردن امور به بخش خصوصی داشته است. در همین زمنیه چندی پیش مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در فرآیندهای بندری به تسریع و تسهیل به صورت همزمان نیاز داریم، تاکیدکرد: تسهیل فرآیندها و سرعت دهی به خدمات، باید به گونه ای باشد تا مشتریان و ذی نفعان شاهد حداقل تشریفات و بهترین خدمات باشند.
محمد راستاد ادامه داد: در حوزه عملیات بندری انتظار داریم کیفیت خدمات همواره مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و یکی از اولویت های مدیران در بنادر باید پایش مستمر کیفیت خدمات درعملیات بندری از اسکله تا زمان خروج محموله از بندر باشد.
وی با اشاره به تغییر جایگاه و رویکرد سازمان بنادر طی دو دهه اخیر از تصدی گری به نظارتی، تصریح کرد: در شرایط شدیدترین تحریم های اقتصادی علیه کشور، پایش مستمر کیفیت خدمات بندری نسبت به گذشته ضروری است.
راستاد با بیان اینکه در فرآیندهای بندری به تسریع و تسهیل به صورت همزمان نیاز داریم، خاطرنشان کرد: تسهیل فرآیندها و سرعت دهی به خدمات، باید به گونه ای باشد تا مشتریان و ذی نفعان شاهد حداقل تشریفات و بهترین خدمات باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه روند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر نباید تحت هیچ شرایطی کاهش پیدا کند، افزود: فرصت های سرمایه گذاری کماکان در بنادر وجود دارد و ما به جز بازاریابی داخلی به بازاریابی منطقه ای نیز نیاز داریم، چراکه این الگو با توجه به امکانات و ظرفیت های بنادر کشور، قابل اجرا است.
به گفته راستاد، در مذاکرات صورت گرفته با کشورهای پیرامونی، خصوصا آسیای میانه، برخی از کشورها برای حضور و سرمایه گذاری در بخش های چون مراکز نگهداری کالا و امکانات لجستیکی در بنادر شمال و جنوب ایران ابراز تمایل کردند و این استقبال از سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران، در مذاکرات سطح کلان و دیدارهای مسولان کشوری نیز مطرح شده است.
این در حالی است که یکی از ملزومات تسریع در فرایندهای بندری، دسترسی به خدمات پرسرعت الکترونیکی بر بستر وب است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اینباره نیز گفته است که لازم است خدمات الکترونیکی را در بنادر کشور توسعه دهیم و از سویی فرآیند هوشمند سازی بنادر باید با سرعت پیگیری شود. وی با اشاره به اینکه سهولت دسترسی برای پاسخگویی و پیگیری مشکلات مشتریان بنادر ضروری است، گفت: لازم است مکانیزمی اندیشیده شود تا مدیران و معاونان بندری به سهولت در دسترس مشتریان و ذی نفعان سازمان بنادر و دریانوردی باشند.
گفتنی است که سازمان بنادر موفق شد در شرایط تحریم با نرم قابل قبول و خدمات رضایتمند، حجم روبه افزایش کشتی های ورودی به بنادر را مدیریت کند.
سرمایهگذاری بدون ریسک بخش خصوصی در بنادر
در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی معتقد است که ماهیت بنادر به گونه ای است که همواره پویا است و این فعالیت و پویایی باعث میشود که بنادر هیچ زمان با رکود کاری مواجه نشوند از این رو اگر سرمایه گذاری در بنادر صورت گیرد، هیچ ریسکی برای سرمایه گذار به همراه نخواهد داشت.
مهدی تقوی درباره سرمایه گذاری در بنادر اظهارداشت: سرمایه گذاری در بنادر با کمترین و حتی صفر درصدد ریسک روبرو است چرا که بنادر به جهت نیاز کالایی کشور همواره فعال هستند و هیچ زمان صادرات و واردات متوقف نمی شود.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بنادر صرفه اقتصادی دارد و سرمایه گذاران نباید به این مقوله بی توجهی کنند، گفت: زمانیکه یک فعالیت اقتصادی ریسک ندارد، سرمایه گذار با اطمینان خاطر می تواند سرمایه گذاری کند و فعالیت های خود را توسعه دهد.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: یکی از کارهای که سازمان بنادر در ترغیب سرمایه گذاران برای حضور در بنادر می تواند انجام دهد این است که مشوق های خود را به عنوان دستگاه حاکمیتی بیشتر کند.
وی خاطرنشان کرد: مشوق های که سازمان بنادر می تواند برای سرمایه گذاران در نظر بگیرد، معافیت های مالیاتی، عوارض و غیره است. البته این مهم توسط یک دستگاه قابلیت اجرا ندارد، باید تمام مجموعه ها در افزایش رغبت سرمایه گذاران با سازمان بنادر همکاری کنند.
این استاد دانشگاه گفت: ایجاد فرصت برای سرمایه گذاران هم از دیگر فعالیت های است که سازمان بنادر می تواند برای سرمایه گذاران فراهم کند، زمانیکه زیرساخت ها فراهم باشد و خلاء های مورد نیاز عنوان شود، بخش خصوصی فرصت برای سرمایه گذاری سودده پیدا می کند.
وی افزود: به واحدهای تولیدی که در حاشیه شهرها هستند و فعالیت ها آنها به گونه ای است که می توانند صادرات انجام دهند و یا مواد اولیه شان وارداتی است توصیه می کنم در پسکرانه بنادر مستقر شوند تا فعالیت های اقتصادی شان توسعه پیدا کند.
گفتنی است که در راستای رشد و توسعه عملیات بندری در بنادر کشور در سال ۱۳۹۹، سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه اقداماتی را جهت تسهیل گری در این خصوص در نظر دارد. در این خصوص میزان کل عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر کشور اعم از کالاهای نفتی و غیرنفتی بالغ بر ۱۴۰ میلیون تن است که نسبت به سال گذشته در مدت مشابه شاهد رشد ۵ درصدی هستیم.
اما سازمان بنادر و دریانوردی با بیش از ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت، آمادگی پذیرش کالای بیشتر را داردو کلیه زیرساخت های لازم جهت انجام عملیات تخلیه و بارگیری را نیز در اختیار دارد. بنابراین این امید و انتظار وجود دارد که با تسهیل قوانین و حذف بروکراسی های وقتگیر در جهت رشد تجارت و اقتصاد کشور گامهای جدی تری را با مشارکت بخش خصوصی بردارد.