رضا شریعتی – روزنامه نگار/ اعلام اسامی نامزدها از سوی وزارت کشور و زمان شروع تبلیغات کافی بود تا علاقمندان رسیدن به قدرت، در عرصه مدیریت به بهانه بالا بردن مشارکت مردم به چهره شهرها حمله کنند و زیبایی شهرها را در معرض تهدید قرار دهند. اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی […]
رضا شریعتی –
روزنامه نگار/
اعلام اسامی نامزدها از سوی وزارت کشور و زمان شروع تبلیغات کافی بود تا علاقمندان رسیدن به قدرت، در عرصه مدیریت به بهانه بالا بردن مشارکت مردم به چهره شهرها حمله کنند و زیبایی شهرها را در معرض تهدید قرار دهند. اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت سبب می شود تا کاندیدای مختلف در انتخابات مجلس، برای مطرح شدن در مدیریت کلان کشور و تلاش برای تبلیغ در بین شهروندان به زیبایی شهرها حمله کرده و فرصتی که میتوان از آن به نفع شهر و شهرداری بهره گرفت را به سمت آسیب به پیکره شهرها پیش ببرند.
افزایش سازههای تبلیغاتی مدرن در شهرها
در این رابطه مهدی محمدی دبیر ستاد انتخابات مازندران با بیان اینکه ۱۷۱ داوطب در ۹ حوزه انتخابیه استان مازندران برای حماسه دوم اسفندماه ۹۸ تائید صلاحیت شدند، گفت:
در مجموع ۴۱۷ نفر بهعنوان داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که از این تعداد تاکنون ۷۱ نفر انصراف دادهاند و از مجموع داوطلبان ۷۵ نفر در هیئتهای اجرایی صلاحیتشان احراز نشد که شمار آنان در هیئتهای نظارت به ۱۵۳ نفر رسیده بود و مرحله نهایی این آمار به ۱۷۱ نفر رسیده است.
مدیرکل امور سیاسی ، انتخابات و تقسیمات کشوری استان مازندران با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق اسلامی توسط کاندیدا افزود: نصب بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی با موضوعات مختلف این روزها بر روی در و دیوار خیابان ها و معابر در همه شهرهای کشور وجود دارد که بسیاری از آنها چهره زیبای فضا و منظر شهری را زشت کرده است
این مسئول با بیان اینکه خیابانها، معابر اصلی، کوچهها و محلات سطح شهر قائمشهر همچون سایر شهرهای کشور در غرق برچسبها، پوسترها، بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، سازههای نازیبا و غیر مجاز بود، ادامه میدهد: افزایش سازههای تبلیغاتی مدرن در سطح شهر و فراهم شدن بستر جمعآوری شیوههای سنتی تبلیغات محیطی از اقداماتی بود که با همکاری شورای شهر نسبت به آن اقدام شد.
در این رابطه تلاش برای ارتباط برقرار کردن با شهرداران و مسئولان شهری ناموفق بود و بسیاری از آنها شاید به دلیل آنکه خودشان در حجم بنرها سهیم بودند از مصاحبه امتناع کردند. به همین دلیل به سراغ انبوه ساز و یک کارشناس برنامه ریز شهری رفتیم تا ببینیم آنها چه نظری دارد.
ناهنجاریهای بصری در سطح شهرها
مهدی مقدم، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری گرایش برنامه ریزی مسکن و باز آفرینی شهری در گفت و گو با خبرشمال میگوید: نصب سازههای نامتعارف داربست بنر به غیر از ایجاد آلودگی بصری در منظر شهری، خود به یک معضل در تصادفات خیابانی و ایجاد حوادث بدل شده بود که با درایت مسئولان این امر در بسیاری از شهرها ممنوع اعلام شد.
وی معتقد است که با توجه به گسترش فضای مجازی انتظار میرفت از این عرصه بهره بیشتر و بهتری ببرند و یا از تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده شود اما این امر میسر نشد
مقدم ادامه میدهد که در کنار معضلات شهری مثل بحران آسفالت، کمبود برنامههای فرهنگیهنری و … تبریکهای بنری هم آرامش شهروندان را برهم میزند و باعث میشود که ناهنجاریهای بصری را به علت نبود نیروهای مجرب و کارآمد در زمینه
گرافیک شهری و مدیریت تبلیغات شهری شاهد باشیم.
این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری گرایش برنامه ریزی مسکن و باز آفرینی شهری میگوید: برای زیباسازی فضای شهری و براساس ماده ۹۲ قانون شهرداری ها و بند ۲۵ ماده ۷۱ قانون وظایف شوراهای اسلامی این نهادها موظف به جلوگیری از نصب هر گونه تابلو و برچسب تبلیغاتی در مکانهای غیر از جاهای تعیین شده، هستند.
البته آفت بنرها تنها به مازندران خلاصه نمی شود و شهرهای بسیاری هستند که با این مسئله و آفت دست و پنجه نرم میکنند که نشان میدهد برای برخورد با این مسئله مسئولان باید گام های موثری بردارند تا تبلیغات ساندویچی باعث آسیب به شهرها نشود.