تجارت آزاد با اوراسیا آذرماه نهایی می‌شود
تجارت آزاد با اوراسیا آذرماه نهایی می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آذرماه بحث های کارشناسی مربوط به تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را نهایی خواهیم کرد و مورد امضا قرار می‌گیرد و برای تصویب به مجالس می‌رود. علیرضا پیمان پاک درباره رفع موانع مبادلات مالی و بانکی میان کشورهای عضو شانگهای، اظهار کرد: رؤسای جمهور عضو پیمان، اعضای ناظر و […]

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آذرماه بحث های کارشناسی مربوط به تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را نهایی خواهیم کرد و مورد امضا قرار می‌گیرد و برای تصویب به مجالس می‌رود.

علیرضا پیمان پاک درباره رفع موانع مبادلات مالی و بانکی میان کشورهای عضو شانگهای، اظهار کرد: رؤسای جمهور عضو پیمان، اعضای ناظر و شرکا صحبت‌های خوبی را در این زمینه مطرح کردند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در چند مورد تاکیداتی صورت گرفت که یکی از این موارد، تجارت کالا بود تا از فرصت اجلاس استفاده و برای توسعه تجارت بین کشورهای عضو شانگهای اقدامات لازم انجام شود. در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجهی در خصوص صادرات با اعضای شانگهای داشتیم و صادرات ما بیش از ۹ میلیارد دلار بود. این نشان از دیپلماسی فعال در خصوص کشورهای عضو شانگهای دارد.پیمان پاک ادامه داد: در جلساتی که رئیس جمهور با رؤسای کشورهای عضو شانگهای داشت، بر توسعه تجارت و رفع موانع و چالش‌ها تاکید شد. در بحث مالی و بانکی با کشورهایی مثل روسیه، بلاروس و قزاقستان، اقدامات خوبی انجام داده‌ایم تا از مسیرهای جایگزین استفاده کنیم. علاوه بر این حذف دلار و یورو در دستور قرار داده خواهد شد و به طرف‌های مقابل پیشنهاد استفاده از بیمه‌ها و کانال‌های مالی جدید که بانک مرکزی ما در نظر گرفته، ارائه شد.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: رئیس جمهور تاکید بر توسعه تجارت آزاد دارد، ما تجربه خوبی را در حوزه اوراسیا داشتیم. ۸۰ درصد اقدامات به نتیجه رسیده، آذرماه بحث کارشناسی را نهایی خواهیم کرد و مورد امضا قرار می‌گیرد و برای تصویب به مجالس می‌رود. این اولین تجربه تجارت آزاد ما خواهد بود، کشورهای اوراسیا که اکثراً عضو سازمان شانگهای هستند و رئیس جمهور پیشنهاد دادند که بحث تجارت آزاد را در حوزه شانگهای نیز دنبال کنیم.وی گفت: موضوع دیگری که رئیس جمهور مطرح کردند، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی بین اعضای سازمان شانگهای است. ما کریدور شمال-جنوب را داریم و در چند ماه اخیر بر آن تمرکز کردیم و ظرفیت‌های ترانزیتی را توسعه دادیم اما حجم کار وسیع است و نیازمند مشارکت اعضای شانگهای است.پیمان پاک با بیان اینکه اعضای سازمان شانگهای آمادگی خود را برای مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها اعلام کردند، درباره جذب سرمایه‌گذاری، بیان کرد: در جلسه رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه، در خصوص کریدور شمال-جنوب بحث و بر دو موضوع تاکید شد، موضوع اول تکمیل خطوط راه آهن رشت-آستارا و موضوع دوم افزایش ناوگان دریایی در خزر و توسعه بنادر شمالی خزر بود.رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در حوزه شرق-غرب صحبت‌های جدی با کشور چین مطرح شد تا این ظرفیت‌ها را توسعه دهیم. در حال حاضر ظرفیت‌هایی را برای توسعه کالایی داریم اما وقتی بخواهیم تجارت را با کشورهای عضو شانگهای توسعه دهیم باید زیرساخت‌هایمان را توسعه دهیم و به ابزارهایی مانند کشتی، واگن و … نیاز داریم.وی افزود: در حوزه بحث‌های نرم و گمرکات، مشابه توافق نامه‌ای که چند ماه گذشته بین ۳ کشور ایران، آذربایجان و روسیه امضا شد، با سایر کشورها نیز مذاکراتی انجام شده است. تمام این اقدامات منجر به توسعه تجارت و ایجاد درآمد پایدار برای جمهوری اسلامی می‌شود.
پیمان پاک درباره تشکیل بازار برق منطقه شانگهای، گفت: بزرگ‌ترین تولید کنندگان انرژی جهان، از جمله ایران و روسیه عضو اتحادیه شانگهای هستند و بزرگ‌ترین مصرف کنندگان انرژی جهان مانند چین و هند نیز عضو اتحادیه هستند. رئیس جمهور اشاره به این موضوع داشت که باید ساز و کاری برای همکاری‌های پایدار در حوزه امنیت انرژی تعریف شود. باید در سایر حوزه‌های انرژی امکان مبادلات پایدار انرژی وجود دارد و باید مسئله تأمین انرژی امن و پایدار شود.رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه موضوع امنیت غذایی نیز در این دیدارها مورد تاکید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به موضوعاتی مانند سلامت و استفاده از ظرفیت‌های ایران در حوزه سلامت تاکید کردند، تا صادرات تجهیزات پزشکی، داروهای بیوتکنولوژی و خدمات گردشگری سلامت به کشورهای عضو شانگهای توسط ایران صورت گیرد.

 

 

اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بخش کشاورزی بانک‌ها به کشاورزی قراردادی
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی از ابلاغ بانک مرکزی برای تخصیص ۲۰ درصد سهم منابع بخش کشاورزی هر یک از بانک‌ها برای اجرای کشاورزی قراردادی خبر داد.
به گفته قربانی، دستورالعمل اجرایی تامین مالی کشاورزی قراردادی نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی تدوین و به معاونین، روسای سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ و مبلغ ۲۰ همت از بانک مرکزی و ۴ همت از صندوق توسعه ملی برای اجرای کشاورزی قراردادی در ۳۰ تیر ماه سال جاری درخواست شد.
وی با بیان اینکه سامانه سیتا به عنوان سامانه ثبت درخواست متقاضیان و ارائه اطلاعات برای اهلیت‌سنجی شرکت‌های پیش‌رو معرفی شده است، یادآور شد: این سامانه توسط بانک مرکزی به کلیه بانک‌ها برای ثبت نام نیز ابلاغ شده است.معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از ابلاغ بانک مرکزی به کلیه بانک‌ها برای تخصیص ۲۰ درصد سهم منابع بخش کشاورزی هر یک از بانک‌ها برای اجرای کشاورزی قراردادی در ۱۵ شهریور ماه خبر داد و گفت: شناسایی و معرفی لیست اولیه شرکت‌های پیشرو به بانک مرکزی برای تامین مالی نیز انجام شده است.وی گفت: کارگروه ملی کشاورزی قراردادی برای بررسی درخواست‌های شرکت‌های پیشرو و پیگیری درخواست‌های آنها نیز تشکیل شده است.

 

رفع اختلالات ارسال پیامک طرح رجیستری موبایل
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت گفت: اختلالات چند روز اخیر در ارسال پیامک‌های رجیستری رفع شده است و اپراتورها نگران پرداخت هزینه‌های خود نباشند.
حمید محله‌ای با اشاره به قانون تعیین تعرفه‌های خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اظهار کرد: برای خدمات سامانه همتا در جلسه ۲۹۶ مورخ ۱۲ آبان سال ۹۸ کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، تعرفه تصویب شده بود و تا فروردین ۱۴۰۰ این مصوبه به قوت خود باقی بود و تعرفه خدمات رجیستری تلفن همراه را مشخص می‌کرد؛ ولی مسئولین وقت وزارت ارتباطات با این استدلال که این هزینه را باید دولت بدهد، این تصمیم را لغو کردند و در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد، ولی بودجه موردنظر هم پرداخت نشد؛ لذا مشکل این است که نه بودجه داریم و نه مصوب‌های در کمیسیون داریم.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت با بیان اینکه اختلالات چند روز اخیر در ارسال پیامک‌های رجیستری رفع شده است و اپراتورها نگران پرداخت هزینه‌های خود نباشند، افزود: راه حل‌های خوبی با تعامل سایر دستگاه‌ها پیشنهاد شده است که امیدواریم ظرف چند روز آینده با سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات به تفاهم نهایی برسیم و این مشکل به طور اساسی حل شود..

 

مشکل سامانه جامع تجارت کم‌کاری دستگاه‌هاست
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: اگر سازمان‌ها رویه‌های خود را تمام کرده بودند، سامانه جامع تجارت به مراتب وضعیت مطلوب‌تری نسبت به الان داشت.
حمیدرضا دهقانی نیا در بیان علت اجرایی نشدن سامانه جامع تجارت، با تأکید بر اینکه یک دستگاه و یک وزارتخانه نمی‌تواند کار نکردن و انباشت شدن وظایف گذشتگان را یک تنه به دوش بکشد، اظهار کرد: نمی‌توان کارهایی که در گذشته باید توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شده را تنها از یک وزارتخانه مطالبه کرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: اگر قرار باشد که سازمان امور مالیاتی، گمرک ایران، سازمان بورس اوراق بهادار، وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو، سازمان حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی با سامانه جامع تجارت تبادل اطلاعات کنند باید داده‌ای ارائه دهند که مسئولتیش را
هم بپذیرند.
دهقانی نیا با بیان اینکه ما در سامانه جامع تجارت صرفاً به دنبال تبادل اطلاعات و داده‌ها نیستیم، گفت: هر دستگاهی باید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد به این معنا که فرآیندهای داخلی خود را الکترونیکی کرده و داده‌ها را به اشتراک بگذارد و مسئولیتش را هم قبول کند.

 

 

قیمت هر کیلو دام زنده به ۷۰ هزارتومان رسید
رئیس شورای تامین کنندگان دام از مازاد ۶میلیون راس دام سبک و ۴۰۰ هزار دام سنگین در بازار خبر داد.
آقای منصور پوریان گفت: در شرایط کنونی با حجم انبوهی از دام و گوشت روبرو هستیم که همین امر منجر به کاهش قیمت شده است.
او قیمت هر کیلو بره نر کشتار را ۷۱هزارتومان، بره نر لاغر کمتر از ۷۰ هزارتومان و لاشه ۱۷۰هزارتومان اعلام کرد.
پوریان می‌گوید: بنابر آمار ۶ میلیون راس دام سبک و ۴۰۰ هزار راس دام سنگین نیاز به بازار دارد که به منظور تزریق نقدینگی یک تا ۱.۵ میلیون راس دام باید خارج شود.
رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: علی رغم حجم انبوه دام، بخشی باید خرید تضمینی و صادر شود که متاسفانه هر ۲ موضوع کند بوده و خرید حمایتی شرایط خاص دارد.
طبق گفته فعالان و تولیدکنندگان دام، با وجود آزادسازی صادرات، عوارض صادراتی برای هر کیلوگرم دام سنگین ١۶ هزار و ۵٠٠ تومان است. با این وجود امکان رقابت در بازارهای جهانی وجود ندارد. همچنین پیچیدگی شیوه نامه صادرات موجب شده عملا کاری در حوزه صادرات دام سبک انجام نشود.بنابر گفته شورای تامین کنندگان دام، قیمت کنونی هر کیلو دام زنده نسبت به قبل ۵ تا ۱۰ هزار تومان ناشی از مازاد تولید کاهش داشته است.

 

آغاز فصل تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق تابستان ۱۴۰۲
مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: برای تامین برق پایدار تابستان سال آینده حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در نظر گرفته شده است.
اسماعیل نمازی گفت: هر ساله از نیمه شهریورماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز می‌شود و بایستی تمامی واحدهای برق حرارتی پیش از خردادماه و شروع پیک مصرف برق تابستان با آمادگی کامل در مدار تولید قرار بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه برای تأمین برق پایدار تابستان سال آینده حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: به منظور افزایش آمادگی این واحدها ۷۳۵ پروژه تعمیراتی پیش‌بینی شده تا قبل از شروع دوره اوج بار سال ۱۴۰۲ بتوانیم تمامی واحدهای تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید داشته باشیم.مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان امسال شکسته شده است، گفت: همین تلاش‌های بی‌وقفه همکاران صنعت برق حرارتی باعث شده است تا امسال برای نخستین بار حدود ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسانده و در زمینه تعمیرات نیروگاهی رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.