كاپیتان محمدی بخش در نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۱، علت كاستی ها و نواقص در فرآیند مدیریت بحران را عملكرد جزیره ای عنوان كرد. به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، وی با تاكید بر اینكه سازمان هواپیمایی كشوری در مدیریت بحران در مباحث نظری، دستورالعمل ها و آئین نامه ها كاملا غنی است، افزود: اما […]
كاپیتان محمدی بخش در نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۱، علت كاستی ها و نواقص در فرآیند مدیریت بحران را عملكرد جزیره ای عنوان كرد.
به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، وی با تاكید بر اینكه سازمان هواپیمایی كشوری در مدیریت بحران در مباحث نظری، دستورالعمل ها و آئین نامه ها كاملا غنی است، افزود: اما هنگام بروز و پیشگیری از بحران همواره دچار نقص هستیم، بنابراین برگزاری این مراسم طلیعه ی خوبی جهت رفع نواقص است.
وی ادامه داد: بحران در صنعت حمل و نقل هوایی صرف نظر از سایر حوزه ها از تعریف متفاوتی برخودار است چرا كه بخشی از بحران ها مربوط به سوانح و حوادث هوایی، فرودگاهی و بخشی در خارج از فرودگاه است.وی افزود: برای حوزه فرودگاهی كاملا نفرات آموزش دیده و دستورالعملها، مبانی و شرح وظایف مشخص وجود دارد اما بخشی از بحران ها مربوط به سوانحی است كه خارج از سرزمین فرودگاهی رخ می دهد و در آنجا علی رغم اینكه از سوی ایكائو تكالیفی بر عهده سازمان هواپیمایی كشوری نهاده شده اما به دلیل عدم مدیریت واحد و ورود دستگاههای مختلف دچار اشكال می شویم.كاپیتان محمدی بخش بیان كرد: در حوزه هوایی دستورالعمل سیستم مدیریت ایمنی (SMS) به عنوان اسناد بالادستی از سوی ایكائو به ما ابلاغ شده و ما نیز به عنوان سند جامع ایمنی هوانوردی به همه دستگاهها ابلاغ و خودمان ملزم به اجرای آن هستیم و هر سال یكبار مورد ممیزی دستگاه های جهانی قرار می گیریم و به تمامی دستگاههای ذیربط دسترسی دادیم تا در بخش های پیشگیرانه، حین و بعد بحران متناسب با آن برنامه ریزی داشته باشند. آنچه صنعت هوایی را با سایر موضوعات متفاوت می كند نقش این بخش در سایر حوزه هاست و در تمامی بحران ها اثربخشی این حوزه بسیار مشهود و پررنگ است.وی با تاكید بر اینكه بخش هوایی باید متناسب با هر بحرانی آماده باشد، افزود: امكانات و تجهیزات بخش هوایی متناسب با بحران ها و تهدیدات كافی نیست.كاپیتان محمدی بخش به عدم تناسب ناوگان هوایی به ویژه بخش بالگردی با تعداد جمعیت كشور اشاره كرد و گفت: آن جایی كه بخش هوایی متناسب با آن توسعه یافته از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده شده است و امروز در حوزه اطفای حریق به خودكفایی رسیده ایم چرا كه این مهم با هم افزایی با دستگاه متناظر در نیروهای مسلح و اقدام به موقع و در لحظه محقق شده است.رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به اینكه با هم افزایی بحران به صورت صحیح مدیریت خواهد شد، افزود: امروز برای اینكه بتوانیم در بحران ها به تمامی بخش ها كمك كنیم به جز بخش هواپیما در حوزه بالگرد در حال توسعه هستیم. برهمین اساس توسعه بالگرد در سند برنامه ۱۰ساله در دستور كار قرار گرفته است و در حوزه استفاده از پهپادها نیز می توانیم اطلاعات راشناسایی و با پایش هوایی در ارسال دیتا موفق باشیم.كاپیتان محمدی بخش با بیان اینكه علی رغم غنی بودن در حوزه نظری و دستورالعمل اما در حوزه اجرای رزمایش و تمرین دچار اشكال هستیم، افزود: ضروری است براساس تهدیدات، مانور سالانه ی چند مرحله ای و ارتقا یافته، تعریف شود و به صورت تجمیعی وارد مانور عملیاتی شویم.رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با تاكید بر اینكه چنانچه برنامه علمی و عملیاتی با محوریت ستاد بحران كشور اجرا شود، نواقص برطرف خواهد شد، افزود: در اجرای رزمایش موظف می شویم پس از احصاء نقص ها، سخت افزار، نرم افزار و دیتا را افزایش خواهیم داد.وی به ایجاد مركز كنترل اطلاعات، تاكید كرد: در اجرای رزمایش نواقص معلوم می شود و با تعیین بودجه در سال بعد از آن، تكلیف برای رئیس دستگاه مشخص خواهد شد.كاپیتان محمدی بخش تصریح كرد: برای جلوگیری از گسست در تصمیم و سرگشتگی در بحران، اجرای مانور سالانه متناسب و درخور تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای در حوزه های سیاسی و بلایای طبیعی براساس دستورالعمل واحد ضروری است.در ادامه این مراسم از علی لطفی جانشین رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تقدیر شد.