تحلیل‌های بی‌هدف و غیرمستند
تحلیل‌های بی‌هدف و غیرمستند
عادت ناپسند و رویه غلط برخی رسانه‌ها پس از رخدادهای ناگوار و اتفاقات تلخ این است که خیلی زود سراغ کالبدشکافی موضوع می‌روند تا برای جلب نظر مخاطبان و اقناع افکار عمومی، حتی زودتر از مراجع ذي‌مدخل و کارشناسان تخصصی، قرائتی نو ارائه کنند اما توجهی به ذات و ماهیت پیچیده برخی از این اتفاقات تلخ ندارند و متوجه نیستند چنین تحلیل‌ها و اظهارنظرهایی، می‌تواند چه تبعاتی به همراه داشته باشد.

برخی اظهارنظرها و تحلیل‌هایی که طی دو روز گذشته توسط برخی سیاسیون و همچنین نمایندگان مجلس در پی اقدام تروریستی که منجر به شهادت اسماعیل هنیه در تهران ارائه شده است، یکی از مصادیق چنین سخنانی است که هرچند از سر صدق گفته شده و نمی‌توان انگیزه خاصی درخصوص گویندگان آن، متصوّر شد اما طرح آن، تبعات ناگواری با خود به همراه خواهد داشت.
سعدالله زارعی استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، كارشناس مسائل بین‌الملل و از اعضای تحریریه روزنامه کیهان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به ماجرای ترور اسماعیل هنیه در تهران پرداخت و مدعی شد: یک حمله موشکی صورت گرفته و این حمله با سوار شدن روی نقطه ضعف‌های امنیتی اسماعیل هنیه اتفاق افتاده است. اسماعیل هنیه یک سری مراقبت‌های خاص حفاظتی را رعایت نکرده است. اسرائیل او را ردیابی کرد.
سعدالله زارعی همچنین در این برنامه در صدا و سیما گفت: در ماجرای سقوط بالگرد شهید رئیسی بر اساس گزارش رسمی، هیچ عامل خارجی، اسرائیلی یا عامل نفوذی و خرابکاری داخلی وجود ندارد.
اظهارنظر این ستون‌نویس روزنامه کیهان، موجب واکنش برخی مقامات حماس شد که هنوز در تهران حضور داشتند ازجمله «خالد قدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در ایران برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای درباره ترور شهید هنیه را غیرتخصصی دانست و وجود نقطه‌ضعف امنیتی که عامل آن بی‌توجهی شهید اسماعیل هنیه یا همراهانش باشد را رد کرد. خالد قدومی همچنین به کارشناس صدا و سیمای جمهوری اسلامی یادآور شد که هنوز مقامات امنیتی و نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی ایران مشغول پیگیری دلایل دقیق ترور شهید هنیه هستند و توصیه کرد منتظر نتیجه این بررسی‌ها باشند. از نظر منطقی نیز ضرورت دارد کارشناسان در چنین شرایطی صبر و از گمانه‌زنی پرهیز کنند و اجازه دهند نهادهای مسئول پس از بررسی مدارک و شواهد، درخصوص کیفیت اتفاقی که افتاد، نظر نهایی را به افکار عمومی ارائه کنند و طرح برخی گمانه‌زنی‌ها نه تنها ارزش فنی و کارشناسی ندارد که می‌تواند فضا را برای گسترش شایعات و همچنین تفرقه و اختلاف‌نظر مهیا سازد. در دومین نمونه از این اظهارنظرها، روز گذشته نماینده مردم قم با اشاره به اقدام تروریستی صهیونیست‌ها در ترور شهید اسماعیل هنیه، مدعی شد بالگرد حامل شهید ابراهیم رییسی را نیز اسراییل ساقط کرد. محمد منان رییسی در اظهارنظری نوشت: به فاصله چندماه بعد از شهادت کاملا مشکوک ابراهیم ملت، اسماعیل امت را هم شهید کردند. اما این بار کاملا آشکار و بدون هر نوع شک و شبهه و در حالی که ایشان مهمان عزیز ما بود. چیزی که همیشه بعد از شهادت حاج قاسم در ذهن ما باقی مانده این بود که حاج قاسم در خاک عراق و در حالی که مهمان رسمی دولت عراق بود ترور شد و انتظار عکس‌العمل متناسب از سوی دولت میزبان را داشتیم.
این نماینده نزدیک به جبهه پایداری ادامه داد: قاعدتا همان حس و حال ما درباره دولت عراق را حالا جوانان فلسطینی درباره ما دارند و باخود می‌گویند که پاسخ ایران اسلامی به عنوان کشور میزبان، به ترور اسماعیل امت در تهران به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام چه خواهد بود؟ آیا همچون دولت عراق نهایتاً به صدور بیانیه محکومیت بسنده خواهیم کرد؟! و یا پاسخ میدانیِ متوازن و بازدارنده در دستور کار قرار خواهد گرفت؟
این نماینده که در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر رییس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در استان قم بود توجهی به دو نکته که از فحوای نوشتار ایشان پیداست، ندارد.
نخست این‌که همه مقامات امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی پس از بررسی‌های فنی معتبر، گفتند که بالگرد حامل رییس‌جمهور فقید دچار نقص فنی بوده و نه اثری از ماده انفجاری و نه موشک در محل کشف نکردند اما نماینده قم با تشکیک در آن، ناخواسته تلاش دارد همه مقامات را به دروغ متهم کند.
ما خدا را شاکر هستیم که قاطبه افکار عمومی هم درخصوص بالگرد حامل رییس‌جمهور فقید و هم ترور اسماعیل هنیه، در انتظار اظهارنظر فنی و کارشناسی هستند و توجهی به اظهارنظر سعدالله زارعی در صدا و سیما و همچنین ادعای نماینده قم ندارند.
نکته دوم این‌که نماینده قم متوجه این نکته نیست که اقتضا می‌کند تصمیم به اقدام تلافی‌جویانه در شرایط حساس کنونی و همچنین و در وضعیتی که منطقه غرق و جنگ و خونریزی است، نه با توصیه عمه و خاله که با درنظر گرفتن محاسبات دقیق و عمیق امنیتی باید انجام شود و تلاش نماینده تهران بر ورود هیجانی افکار عمومی به جنگ، هوشمندانه نیست و تردیدی نداریم قوه عاقله و اتاق فکر نظام نیز به این قبیل اظهارنظرها توجهی ندارد.