زهرا ایرانشاهی دسترسی به شبکه ریلی برای بخش خصوصیِ فعال در این صنعت، به ویژه در شرایط اقتصادی سالهای اخیر، توام با هزینه بوده است. اما در سال های گذشته شرکت راه آهن تلاش کرده تا هزینه دسترسی به شبکه ریلی را به منظور رونق بخشی به این صنعت پر مزیت کاهش دهد و یا […]
زهرا ایرانشاهی
دسترسی به شبکه ریلی برای بخش خصوصیِ فعال در این صنعت، به ویژه در شرایط اقتصادی سالهای اخیر، توام با هزینه بوده است. اما در سال های گذشته شرکت راه آهن تلاش کرده تا هزینه دسترسی به شبکه ریلی را به منظور رونق بخشی به این صنعت پر مزیت کاهش دهد و یا در بخش هایی که ممکن بوده دریافت هزینه را به کل منتفی کند.
به گزارش جمله، حمل ونقل ریلی به دلیل فوایدی که برای مقابله با آلایندههای زیست محیطی و کاستن از شمار فزاینده حوادث جادهای دارد، چه در بخش باری و چه در بخش مسافری در سالهای اخیر در بیشتر کشورهای جهان رشد چشمگیری داشته است. در کشور ما نیز با افزایش طول شبکه ریلی، کمک به تولید داخلی ناوگان حمل ونقلی و تولید ریل ملی به رشد این صنعت کمک شده است اما با اعمال سیاستهایی نظیر محاسبه نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی بار با نرخ صفر و محاسبه نرخ صفر برای تعرفه حق دسترسی ریلی در بنادر که توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این موفقیت ها دست یافته ایم، وزنه حملونقل بار به وسیله ریل نسبت به جاده سنگینی خواهد کرد، مدت زمان توقف بار در زمان بارگیری و تخلیه کمتر خواهد شد و بنادر کشور نیز با حمل ایمن تر کالا به شبکه ریلی متصل خواهند شد. ضمن اینکه از مزایای حمل ونقل ریلی نسبت به جاده نیز نباید غفلت کرد.
این در حالی است که مدیر عامل شرکت راهآهن نیز از دستیابی به متوسط بارگیری کالاهای اساسی در بنادر به ۸۶ واگن در روز خبر داده و گفته است: در حال تلاش برای افزایش تعداد واگنها و دستیابی به ۱۰۰ واگن هستیم.
سعید رسولی با اشاره به مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری کشور، کاهش توقف ناوگان ریلی حامل کالاهای اساسی در بنادر به میزان ۳۰ درصد و دستیابی به متوسط بارگیری ۱۰۰ واگن در روز برای این محمولات توسط شرکت راهآهن اظهار داشت: بر اساس گزارش هفته گذشته، متوسط بارگیری به ۸۶ واگن در روز رسیده است و سعی میشود تعداد واگنها به سرعت افزایش یابد.
وی با اشاره به محاسبه نرخ صفر برای تعرفه حق دسترسی ریلی در داخل سایت بنادر کشور نیز یادآور شد: در بازدید اخیر از بندر امام خمینی(ره)، جلسهای با حضور نمایندگان و مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک، صاحبان کالا، شرکتهای حملونقلی، شرکتهای فورواردر و تمامی دستگاههای فعال در حوزه بنادر برگزار شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن افزود: در آن نشست، تقاضای عمومی مبنی بر صفر شدن نرخ تعرفه حق دسترسی به ریل در داخل سایت بندر با هدف کمک به افزایش سهم انتقال بار بر روی ریل مطرح شد که پس از انجام بررسی و کار کارشناسی به منظور تسهیل تخلیه و بارگیری از بندر بر روی ریل با این تقاضا موافقت شد.
گفتنی است که بندر امام خمینی(ره) از بزرگترین شبکه ریلی داخلی بین بنادر کشور برخوردار است و دو شانتینگ یارد ریلی نیز در آن فعال است. با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندرامام(ره) تأمین میشود و امسال نیز شاهد افزایش ۶۴ درصدی تخلیه کالاهای اساسی از این بندر بزرگ تجاری هستیم و از آنجا که موجودی کالاهای اساسی پنج ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۸۶ درصد افزایش داشته است، جلسات متعددی با حضور مدیران و مقامات مختلف برای بازنگری در فرآیندهای جاری جهت تسریع و تسهیل خروج کالای اساسی برگزار شده است.
همچنین لازم به توضیح است که در مرداد ماه امسال با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر، تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندر حذف شده است. درواقع در طول دهه های اخیر هر چند آمار حمل ریلی در بنادر دچار افزایش و کاهش مقطعی بوده است اما همواره زیرساخت های ریلی بنادر به دلیل بازسازی ها و نوسازی های مداوم و هزینه بر، آماده به کار حفظ شده اند. این در حالی است که در کشورهای سرآمد در زمینه حمل و نقل دریایی نیز طراحی بنادر و به واسطه آن طراحی حمل ریلی درون بنادر دستخوش تغییر شده است و امروزه حتما ریل در فاصله مناسب از پیشانی اسکلهها و به دور از ترافیک داخلی بندر ساخته می شود.
در طول سال های گذشته به گواه آمار و ارقام، از ظرفیت حمل ریلی ایجاد شده در بنادر کشور به صورت کامل بهره برداری نمی شد و به دلایلی هم چون درهم تنیدگی خطوط ریلی و جاده ای در بندر، کمبود واگن خالی، کندی سیر و حرکت واگن ها در شبکه ریلی سراسری و عدم استقبال صاحبان کالا، سرعت افزایش سهم حمل ریلی آهسته بود اما حالا با سیاست های راه آهن و سازمان بنادر که شماری از آنها در سطور بالا عنوان شد، سرویس های تضمینی، از مبدا تا مقصد ایجاد شده و هرروز بر میزان حمل کالا از و به بنادر افزوده می شود. ضمن اینکه لازم است بدانیم که بهبود توان سیر و حرکت واگن ها در پسکرانه ریلی بنادر بزرگ کشور همچون بندر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و امیرآباد و تسهیل دسترسی مراکز بار به شبکه ریلی کشور، الفبای جذب صاحبان کالای عمده به این شیوه حمل است.