معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیتها و امکانات ترانزیتی ایران و طرح تحول زیرساختها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت در حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست. به گزارش خبرنگار […]
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیتها و امکانات ترانزیتی ایران و طرح تحول زیرساختها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت در حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرو دعوت رسمی وزارت توسعه دیجیتال و حملونقل جمهوری آذربایجان شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در کنفرانس بینالمللی شاهراه حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای که بصورت مجازی به میزبانی جمهوری آذربایجان با حضور کشورهای عضو این سازمان و شرکای آن و سازمانهای منطقهای و بینالمللی، روز جمعه دوم دیماه سالجاری مطابق با ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ در باکو برگزار شد، بصورت مجازی شرکت و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات کشور در توسعه ترانزیت، بر موضع مشارکت جویانه و فعالانه کشور در توسعه ترانزیت در چارچوب اقدامات سازمان همکاری شانگهای و نقش کلیدی ترانزیت از ایران در زنجیره تأمین منطقهای و جهانی تأکید کرد.
افندیزاده در این کنفرانس بینالمللی که با عنوان «شاهراه حمل و نقل اعضای سازمان همکاری شانگهای؛ کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی مبنای توسعه متقابل و مشترک» با شرکت نمایندگان ارشد کشورهای آذربایجان، روسیه، چین، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس و پاکستان و نهادهای منطقهای و بینالمللی: سازمان ملل متحد( اسکاپ)، کریدور اروپا-قفقاز-آسیا ( تراسیکا)، سازمان همکاری اقتصادی(اکو)، سازمان همکاری کشورهای دریای سیاه(بیسک) و سازمان کشورهای ترک، به میزبانی باکو برگزار شد، در سخنرانی خود ضمن اشاره به ظرفیتهای قابل توجه ترانزیتی ایجاد شده در سازمان همکاری شانگهای به واسطه الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به این سازمان در ماههای اخیر، بر ضرورت تعریف و اجرای برنامهها و اقدامات مشترک اعضاء در چارچوب تقویت کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی بر مبنای توسعه متقابل و مشترک که شعار این کنفرانس است،
تأکید کرد.
وی با مروری بر ظرفیتها و امکانات ترانزیتی کشور و طرح تحول زیرساختها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت در حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست.
افندیزاده اقدامات و رویکردهای اولویت دار در همکاری کشورمان با سازمان همکاری شانگهای را شامل سرمایهگذاری کشورهای عضو در زیرساختها و تسهیلات حمل و نقل و لجستیکی کشور، جذاب سازی و هدفمندکردن تعرفههای حمل و نقلی در کریدورهای عبوری از ایران با مشارکت سایر کشورهای عضو این کریدورها، برنامهریزی و اجرای حمل و نقل ترکیبی از ایران بر پایه تعریف منافع مشترک و توسعه متقابل کلیه بازیگران عرصه حمل و نقل کشورهای عضو و همچنین مبادله فناوریهای نوین در راستای بالنده شدن کریدورهای عبوری از ایران با تأکید بر گسترش استفاده از کنوانسیونهای TIR و CMR الکترونیکی اعلام کرد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی به ویژه کریدورهای شمال-جنوب، چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا در چارچوب طرح کمربند و راه چین، چابهار، تراسیکا، عشق آباد، خلیج فارس-دریای سیاه و کریدورهای سازمان اکو، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران، به کارگیری این ظرفیتها در سازمان همکاری شانگهای، همچنین نقش آفرینی آنها به عنوان مکمل کریدورهای دیگر در منطقه، بر مبنای توسعه متقابل و مشترک اعضا است که در این راستا، برگزاری اولین نشست وزرای حمل و نقل ایران و کشورهای آسیای میانه به علاوه روسیه وآذربایجان به ابتکار ایران در مهرماه سالجاری در تهران به عنوان یکی از اقدامات فوری در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از نشست بیست و دوم سران شانگهای در سمرقند و عضویت ایران و هدف گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا فی مابین این کشورها و تدوین برنامه عمل کوتاه مدت، مصداق بارز رویکرد مشارکت جویانه و فعالانه ایران در زمینه ترانزیت است.
وی در ادامه افزود: توافق کلیدی مقامات عالی رتبه ایران، روسیه، آذربایجان موسوم به بیانیه باکو در شهریورماه سال جاری در خصوص رونق بخشی به کریدور شمال-جنوب و ظرفیت سازی و تحقق حجم ترانزیت سالانه ۱۵ میلیون تن کالا تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی از این کریدور، از جمله ظرفیتهایی است که در سازمان همکاری شانگهای، با توجه به عضویت ایران و روسیه در این سازمان و آذربایجان به عنون شریک گفت و گوی آن، قابل استفاده است.
شایان ذکر است، سازمان همکاری شانگهای یک سازمان اوراسیایی میان دولتی است که برای همکاریهای چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی در سال ۲۰۰۱ میلادی بنیانگذری شده و اعضای آن علاوه بر کشورمان، که ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی رسماً به آن پیوست، کشورهای روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان بوده و شرکای گفت و گوی آن، کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، کامبوج، نپال و سریلانکا هستند.