زهرا ایرانشاهی / ایران دارای ۱۴ بندر فعال و مهم است که اکثرا پایگاه های مهم تجاری هستند اما بندر شهید رجایی چابهار با دو هزار و ۴۰۰ هکتار عرصه، نخستین بندر استراتژیک کشور است که به ترمینال کانتینری با ظرفیت ۳ میلیون تی ای یو متصل است. این بندر به […]
زهرا ایرانشاهی /
ایران دارای ۱۴ بندر فعال و مهم است که اکثرا پایگاه های مهم تجاری هستند اما بندر شهید رجایی چابهار با دو هزار و ۴۰۰ هکتار عرصه، نخستین بندر استراتژیک کشور است که به ترمینال کانتینری با ظرفیت ۳ میلیون تی ای یو متصل است. این بندر به خطوط ریلی، هوایی و جاده ای گسترده به چشمه های بار و سایر بنادر کشور متصل می شود.
دومین بندر که در اینجا به ذکر دستاوردهای تجاری آن در یک ماه اخیر نیز می پردازیم، بندر امام خمینی است. این بندر در کشور ما از آن دسته بنادری است که مزایای رقابتی برای رجحان این بندر بر سایر بنادر، برای حمل کالاهای اساسی در داخل کشور و منطقه موجب شده تا امسال شاهد سهم ۵۶ درصدی این بندر در جابجایی کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشیم.
این در حالی است که به تازگی مدیرعامل سازمان بنادر نیز در اظهاراتی خبر از پیشرفت مطلوب پروژه های عمرانی بندر امام(ره) با اعتبار ۱۴۰۰ میلیارد ریالی به منظور افزایش و تسهیل تردد ترافیکی این بندر داده است.
محمد راستاد در اینباره تصریح کرد: پروژه بهسازی، تعمیر اساسی و تعریض بزرگراه بندر امام(ره) مربوط به بهبود دسترسی پسکرانه بندر و پروژههای احداث جاده کمربندی و تقاطع غیرهمسطح که منجر به اتصال بزرگراه بندر امام(ره) به بزرگراه خلیج فارس میشود، عمل به مسئولیتهای اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی است.
راستاد درباره اعتبارات پروژه های عمرانی بندر امام(ره)، افزود: مجموع اعتبارات این پروژهها بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال است که اغلب بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بر اساس برنامه زمانبندی انتظار می رود بخشی از این پروژهها تا پایان سال و در نهایت، در خردادماه سال آینده تکمیل و به بهرهبرداری برسند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مزایای پروژه های عمرانی بندر امام(ره)، بیان داشت: با بهره برداری از این پروژهها شرایط بسیار مناسبتر و بهتری برای تردد در بندر امام(ره) حاصل میشود و همچنین به واسطه استفاده از جاده کمربندی، از بار ترافیک کاسته می شود.
وی با اشاره به آغاز عملیات لایروبی در آبراه استراتژیک خورموسی، گفت: این پروژه با اعتباری در حدود۴ هزار و ۲۰۰میلیارد ریال است که سبب ارتقای ایمنی و تسهیل تردد کشتیهای با تناژ بسیار بالا در آبراه خورموسی و واردات کالاهای اساسی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بهسازی، اصلاح و تعمیرات زیربناهای بندری، تعمیرات اساسی اسکلههای ۲۷ تا ۳۴ مجتمع بندری امام(ره) را مناسب دانست.
وی همچنین از احداث برج کنترل ترافیک دریایی بندر امام(ره) با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال خبر داد و تصریح کرد: این امر به منظور مدیریت ورود و خروج کشتی ها و ارتقای ایمنی دریانوردی ضرورت دارد.
راستاد با بیان اینکه میزان موجودی کالاهای اساسی در حال حاضر در بندر امام(ره) بیش از ۸/۲ میلیون تن است، اظهار داشت: تمام اسکله های این مجتمع بندری توسط کشتیهایی که در حال تخلیه و بارگیری هستند، اشغال و خدمات بندری و دریایی به صورت شبانه روزی در حال ارائه است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره پیشرفت مطلوب پروژه های سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر امام(ره)، بیان داشت: این سرمایهگذاریها بخشی در زمینه احداث انبارهای نگهداری کالا و بخشی در زمینه فعالیت های تولیدی و ایجاد ارزش افزوده انجام می پذیرد.
این در حالی است که بندر امام خمینی با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، بزرگترین بندر فعال ایران است. بندر امامخمینی که در دوره پهلوی بندرشاهپور نام داشته است، برای توسعه صادرات و واردات ساخته شد و خیلی زود به قطب اقتصادی خوزستان تبدیل شد.
اهمیت توسعه بنادر کوچک در شرایط تحریم
از ۳۰۰ بندر موجود در کشور، درحال حاضر ۳۳ بندر تحت مالکیت سازمان بنادر است که از این تعداد ۲۲ بندر جزو بنادر کوچک هستند.
تاکنون طرح جامع یا ساماندهی ۶ بندر کوچک به تصویب رسیده است و طبق قول سازمان بنادر، قرار است تدوین و تصویب طرح های ساماندهی تمامی بنادر کوچک تا پایان سال جاری ادامه یابد.
یک کارشناس حمل و نقل دریایی در اینباره به خبرنگار ما گفت: بنادر کوچک در دوران تحریمها میتوانند کارایی زیادی داشته باشند و براساس همین نگاه هم به طرح های توسعه ای بنادر کوچک در دو سال اخیر توجه بیشتری شده است.
فریدون پوری ادامه داد: تعداد اسکلهها و مساحت در بنادر کوچک کمتر از بندرهای بزرگ است که بر این اساس، تناژ بار کمتری را هم به خود اختصاص می دهند اما در زمان تحریم بنادر بزرگتر در مرکز توجه هستند و بنادر کوچک نقشی کلیدی در جنگ نابرابر اقتصادی ایفا کردند.
مدیرعامل شرکت بوت سرویس (دریایی) درباره میزان توسعه واقعی این بنادر نیز گفت: پیش از این، سرمایه گذاری در بنادر کوچک برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی نداشت اما با مشوق هایی که ارائه شد، شاهد رونق گرفتن این بنادر که اغلب کارکرد محلی داشتند و دارند هم هستیم.
گفتنی است که کشور ما از طریق بنادر کوچک میتوان به کشورهای همسایه ازجمله عمان، قطر، عراق و کویت صادرات داشته باشد. همچنین با ایجاد زیرساختهای مناسب حملونقل، شرایط مناسب برای انتقال کالا را فراهم میشود و درعینحال با کاهش هزینههای حملونقل، درنتیجه وضعیت بهتری برای فعالیت بخش خصوصی مهیا میشود.
بندر امیرآباد و نوشهر و فریدونکنار در مازندران، بندر بوشهر در بوشهر، بندر انزلی در گیلان، بندر شهید بهشتی در سیستان و بلوچستان و بندرلنگه در هرمزگان و چو عبده در کرانه خلیجفارس از بنادر مهم کوچک در کشور هستند اما بنادر تیاب، جاسک، هرمز و سیریک، اروندکنار و شیو از جمله بنادری هستند که کار توسعه آنها توسط سازمان بنادر و سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز شده است.
این در حالی است که به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مهمترین اولویت این سازمان در دو سال اخیر توسعه بنادر کوچک بوده است. محمد راستاد در خصوص تاثیر این بنادر در اقتصاد گفتهاست: بخش قابلتوجهی از اشتغالزایی در سواحل و رونق اقتصادی از طریق بنادر کوچک محقق میشود.
توجه هرچه بیشتر به بنادر کوچک موجب میشود تا این بنادر بتوانند با کیفیت خوبی در بخش حملونقل دریایی فعالیت کنند، مسالهای که موجب میشود بهمرورزمان و متناسب با تقاضاهای موجود، توسعه بنادر کوچک انجام شود.