در سالروز تأسیس بانک پاسارگاد مدیرعامل بانک ضمن تشریح تاریخچۀ تأسیس اولین شعبۀ بانک در جوار حرم ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و بیان خاطراتی از روند پذیرهنویسی سهام بانک، شکلگیری هویت و روزهای آغازین فعالیت آن؛ بر روی نقش کلیدی و پراهمیت سهامداران مؤسس و اولین مشتریان و سپردهگذاران بانک پاسارگاد در […]
در سالروز تأسیس بانک پاسارگاد مدیرعامل بانک ضمن تشریح تاریخچۀ تأسیس اولین شعبۀ بانک در جوار حرم ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و بیان خاطراتی از روند پذیرهنویسی سهام بانک، شکلگیری هویت و روزهای آغازین فعالیت آن؛ بر روی نقش کلیدی و پراهمیت سهامداران مؤسس و اولین مشتریان و سپردهگذاران بانک پاسارگاد در توفیقات زودهنگام این بانک تأکید کرد و تداوم رشد و بالندگی این بانک را تا زمان حاضر، ثمرۀ اعتماد و اطمینان همراهان بانک هزارۀ سوم، بهویژه نخستینِ آنها اعلام کرد.
دکتر قاسمی همچنین در پاسخ به ابراز لطف یکی از مشتریان حاضر در این جلسه درخصوص نحوۀ رفتار همکاران بانک، این موضوع را مایۀ مباهات خود و سایر مدیران بانک پاسارگاد دانست و فرهنگ سازمانی بانک پاسارگاد و تأکید بانک بر روی رشد و توسعۀ سرمایهانسانی، بهویژه رضوی بودن پاسارگادیان را از نقاط قوت و مزیتهای بانک پاسارگاد معرفی کرد.
دکتر قاسمی با اشاره به شکلگیری بانک پاسارگاد و فعالیتهای اقتصادی مرتبط با آن که در حوزههای فناوری اطلاعات و ICT، صنایع معدنی، انرژی و سلامت از موفقترین مجموعههای کشور به شمار میروند، عنوان داشت که این افتخارها با پشتوانۀ اعتماد مشتریان و سهامداران، تلاش و کوشش جوانان مستعد ایرانی و هدایت و راهنمایی راهبران باتجربه و متخصص بانک و گروه پاسارگاد به دست آمده است. وی در ادامه به دستآوردهای مجموعههایی نظیر فناپ در زمینۀ فناوری اطلاعات و فینتک اشاره داشت و این مجموعه را بزرگترین و موفقترین هلدینگ فناوری اطلاعات بخش خصوصی معرفی کرد. مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود به پروژههای بزرگ اقتصادی مورد حمایت بانک اشاره داشت و تواناییهای فنی و مهندسی این مجموعهها را قابل رقابت با رقبای نامدار جهانی توصیف کرد. دکتر قاسمی همچنین با بیان فعالیتها و دستآوردهای مجموعۀ معدنی میدکو، بیان داشت که این مجموعه بهعنوان سومین شرکت بزرگ بورس تاکنون در زمینۀ اشتغالزایی و خودکفایی کشور در حوزۀ صنایع معدنی و فلزات نقش بیبدیلی داشته و قادر بوده است با تجاریسازی فناوریهای روز دنیا نه تنها در حوزۀ ملی، بلکه در حوزۀ جهانی نیز با استفاده از همین فناوریها به خلق ارزش بپردازد.
در ادامۀ این نشست، مشتریان وفادار بانک نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند و ضمن قدردانی بابت برگزاری این نشست سؤالاتی را درخصوص فعالیتهای جاری، روند رشد و اقدامات آتی بانک پاسارگاد مطرح کردند. همچنین در پایان این نشست، مشتریان وفادار بانک با اهدای یک مجلد مصحف شریف خراسان، بهعنوان یکی از نفیسترین قرآنهای موجود در گنجینۀ آستان قدس رضوی که بهخط عبداللّه طباخ هروی، عارف و خوشنویس سدۀ نهم هجری کتابت شده است بدرقه شدند. گفتنی است چاپ این نسخۀ نفیس با حمایت مالی بانک پاسارگاد با نسخهبرداری و چاپ دقیق و باکیفیت مطابق نسخۀ اصلی بهعنوان یکی از فعالیتهای برجستۀ بانک در حوزۀ مسئولیتهای اجتماعی و حمایت از نسخ خطی کشور در سال ۱۳۹۴صورت پذیرفته است.
چالشهای بانکداری در عبور از کرونا
مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: ارزیابی و مدیریت ریسک در بانکها بر مبنای گزارشهای مالی، گزارشهای پایداری و تداوم فعالیت بنگاهها نیازمند ارتقای روشها و ابزارهای کنونی در حوزه حسابداری است.
حجتاله صیدی با بیان این مطلب افزود: بانکها در تقاطع رفتارهای اقتصادی مانند هر سازمان دیگر، یک واحد گزارشگری مالی و در عین حال از استفادهکنندگان گزارشهای مالی بهشمار میآیند و تصمیمات اعتباری خود را بر اساس گزارشهای مالی میگیرند. در نتیجه صورتهای مالی آنها به عنوان ابزاری مهم در بانکداری برای تخصیص اعتبار اهمیت دارد و در عین حال به دلیل عدم قطعیت در خصوص تداوم فعالیت بنگاهها با چالش مواجه است.
وی در این پنل که با عنوان «حسابداری، منافع اجتماعی و گزارشگری پایداری» با حضور علی رحمانی، رئیس پیشین شرکت بورس اوراق بهادار تهران و استاد حسابداری دانشگاه الزهرا(س)، سعید جمشیدی فرد، رئیس شورای عالی حسابداران رسمی و علی هدایتی، عضو جامعه حسابداران خبره در جمع دانشجویان رشته حسابداری برگزار شد، چالشهای گزارشگری مالی و صنعت بانکداری را در قالب «گزارشگری پایداری، بانکداری و چالشهای کووید١٩» ارائه کرد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به اهمیت گزارشگری پایداری شرکتها، وضعیت کسب و کار در شرایط کنونی و آثار و پیامدهای شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: ذینفعان بانکها عمدتا شش گروه سپردهگذاران، دریافتکنندگان اعتبار، سهامداران، کارکنان، نهادهای ناظر و جامعه و نهادهای مدنی هستند که با توجه به جایگاه هر کدام از آنها، در مقام تهیهکنندگان گزارشمالی در بانکها با چالش مواجهیم.
صیدی در این نشست ویژگیهای صنعت بانکداری، کیفیت داراییها، مفهوم سرمایه در گردش در ترازنامه بانکها، مفهوم سود عملیاتی در صورت سود و زیان بانکها و جریانهای نقد را از چالشهای گزارشگری مالی در صنعت بانکداری توصیف کرد و افزود: آنچه بانکها را در خصوص پایداری و تداوم فعالیت شرکتها با توجه به عوامل محیطی و ریسک و نظام حکمرانی شرکتی دچار چالش میکند، عدم قطعیت در خصوص بازگشت اعتبارات و تسهیلات اعطایی است؛ در حالی که مهمترین دارایی بانکها، طلب از دریافتکنندگان تسهیلات و مهمترین بدهی آنها سپردههای مردمی نزد شعب است.
وی همچنین تأثیر گزارشگری پایداری در محیط زیست، آثار گرمایش زمین و شیوع بیماری کووید ١٩ بر ریسک اعتباری بانکها را مورد بررسی قرار داد و گفت: با شیوع بیماری کرونا کسب و کارهای زیادی در ایران و جهان تغییر یافتند، برخی به تعطیلی کشانده شده و درآمد خود را تا حدود زیادی از دست دادند و صنایع مرتبط با آنها نیز با کاهش میزان فروش مواجه شدند که بر فعالیت بانکها تاثیر منفی داشت؛ بهطوری که استمهال مطالبات بانکها، محاسبه و شناسایی ذخیره مطالبات مشکوکالوصول و ارزیابی مطالبات از کسبوکارهای آسیبدیده از کرونا با دشواریهایی روبهرو شد.
مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه گزارشگری پایداری مسأله چالشبرانگیز امروز حسابداران است، گفت: این چالش در صنعت بانکداری به دلیل ویژگیهای اصلی این صنعت، دو چندان است و برای فائق آمدن بر آن، باید روشها و ابزارهای حوزه حسابداری برای ارزیابی و مدیریت ریسک ارتقا یابند.