تدبیر پول درآوردن!
تدبیر پول درآوردن!
«سجاد وهابی»، کارشناس جوان و محقق اقتصادی از سرمایه گذاری با پول کم در ایران می گوید البته این مهم زمانی امکان پذیر است که هوشمندانه اقدام کنید.

به گزارش روزنامه جمله، وضعیت اقتصادی طی ماه‌های اخیر به گونه‌ای است که این تصور اشتباه برای برخی‌ها به وجود آمده که سرمایه‌گذاری با مبالغ کم ممکن نیست و برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری لزوماً باید پول زیادی را وارد این چرخه کنند، اما واقعیت امر این است که در عصر حاضر که بازارها و ابزارهای مالی جدید در حال گسترش است این امکان وجود دارد که حتی با چند صد هزار تومان نیز میتوان سرمایه‌گذاری را شروع کرد و متناسب با آن بازدهی خوبی کسب کرد. سرمایه‌گذاری فرایندی زمانبر است و انتظار کسب سود کلان در بازه‌ای کوتاه اشتباه است، ارزش سرمایه‌گذاری با گذشت زمان مشخص می‌شود، بنابراین سعی می‌کنید هم واقع بین و هم صبور باشید! مهم نیست سرمایه شما چه مقدار است اینکه قصد دارید این مبلغ را صرف سرمایه‌گذاری کنید اهمیت دارد، و اینکه بدانید هیچ روش خیالی یا معجزه آسایی برای تبدیل سرمایه کم شما به یک پول هنگفت وجود ندارد اما می‌توان با رعایت چند اصول اساسی و همچنین گرفتن مشاوره از کارشناسان این راه را کوتاه‌تر کرد.

چرا باید سرمایه گذاری را از امروز شروع کنیم؟
در سال‌های اخیر نرخ تورم و قیمت اجناس روز به روز در حال افزایش و قدرت خرید افراد نیز مدام در حال کاهش بوده است شاید ۱۰ سال پیش یک شخص می‌توانست با ۱۰ میلیون تومان یک پراید بخرد اما در حال حاضر خرید خودرو با این مبلغ امکان‌پذیر نیست! اگر سابقه قیمتی تمامی کالاها و اجناس را بررسی کنید مشابه این اتفاق را خواهیم یافت. سوال این است که در حال حاضر با توجه به نرخ تورم و شرایط حاکم بر کشور با همان ۱٠ میلیون تومان چگونه باید سرمایه گذاری کرد تا بتوانیم ارزش آن را حفظ کنیم و یا حتی از آن بازدهی کسب کنیم؟ بهترین روش افزایش ارزش و مقدار پول، سرمایه‌گذاری است اما قبل از هر چیز باید به این نکته توجه نمود که فرقی نمی‌کند شما با سرمایه ۱۰ میلیون تومان شروع کرده‌اید، اصل مهم در سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش آن و در وهله دوم کسب بازدهی از آن است! شاید در سال آینده نتوانید با ۱۰ میلیونی که امروز سرمایه گذاری می کنید خودرو بخرید اما قطعا می توانید اطمینان حاصل کنید که ارزش ۱٠ میلیون تومان شما کاسته نشده و همان کالایی را می توانید بخرید که در زمان حال قادر به خرید آن هستید.
به بیانی ساده‌تر تنها کافی است که شما سرمایه خود را به اندازه رشد کلی قیمت کالاها یا بیشتر از آن رشد دهید هرچند در شرایط تورمی قیمت‌ها به طور یکسان رشد نمی‌کنند و به هم خوردن نسبت افزایش قیمت‌ها است که مشکل ساز می‌شود اما شما می‌توانید با مدیریت صحیح سرمایه خود، این مشکل را نیز حل کنید.
به عنوان مثال؛ ایجاد سبد سرمایه‌گذاری یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از بازدهی بازارهای مختلف کسب سود کنید، بنابراین بهتر است با هر میزان سرمایه‌گذاری که دارید وقت را تلف نکنید و سرمایه‌گذاری را از امروز شروع کنید، در ادامه به معیارهای انتخاب روش سرمایه‌گذاری اشاره خواهم کرد و چند روش برای سرمایه‌گذاری با ۱۰ میلیون تومان و معایب و مزایای هر کدام آشنا خواهید شد.

۱_ نقدشوندگی سرمایه:
نقدشوندگی یعنی اینکه دارایی خریداری شده یا سرمایه‌ گذاریتان را با چه سرعتی و با چه قیمتی می‌توانید به پول نقد یا معادل آن تبدیل کنید به عنوان مثال، اگر یک واحد مسکونی بخرید و ۲۰ درصد زیر قیمت بفروشید بدیهی است که به سرعت نقد می‌شود بنابراین باید در نقد شوندگی، قیمت مناسب را هم در نظر داشت.
اگر بخواهیم نقد شوندگی بازارها در ایران را به ترتیب بنویسم به شرح زیر است:
سپرده بانکی: شما به راحتی می‌توانید به بانک بروید و سپرده‌تان را دریافت کنید البته در حالتی که پیش از سررسید مراجعه کنید سود شما کمتر از معمول و با یک نرخ شکست همراه است.
ارزش طلا و سکه: با مراجعه به صرافی و طلافروشی امکان نقد کردن این دارایی‌ها وجود دارد. سهام و اوراق بهادار: اگر امروز سهامتان را بفروشید و درخواست وجه را ثبت کنید دو روز کاری بعد به حسابتان واریز می‌شود سهام شرکت‌های نقدشوندگی متفاوتی دارند ولی به طور متوسط به سرعت قابل نقد شدن است.
دارایی‌های کسب و کار (مواد اولیه، تجهیزات، اجناس و…) ممکن است مدت‌ها خریدار مناسبی برای دارایی‌های کسب و کاری که قبلاً داشتید یافت نشود. املاک و مستغلات: فروش املاک و مستغلات به قیمت مناسب گاهی ماه‌ها طول می‌کشد.

۲_ اهداف سرمایه گذاری:
این فاکتور همراه با سایر فاکتورها تعیین کننده بازاری است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید هدف شما ممکن است رشد سرمایه در سریع ترین زمان ممکن باشد یا اینکه امنیت سرمایه برای شما اهمیت دارد و حفظ اصل سرمایه در اولویت است بر اساس این اهداف متفاوت تصمیمات متفاوتی در خصوص سرمایه‌گذاری می‌توان گرفت: سرمایه‌گذاری کم ریسک به دلیل اینکه مدتی بعد از آن پول را نیاز دارید، اگر نزدیک به بازنشستگی هستید به احتمال قوی نمی خواهید از ارزش پول تان کاسته شود زیرا روی آن حساب کرده اید به همین دلیل اگر هدفی مالی دارید که موعد آن نزدیک شده است، سرمایه گذاری کم ریسک عاقلانه تر است، سرمایه گذاری هایی مانند خرید اوراق مشارکت، خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک می تواند برای شما مناسب باشد. سرمایه‌گذاری با ریسک متوسط برای بازدهی بهتر- اگر می‌توانید ریسک بیشتری متحمل شوید و پولتان را در آینده نزدیک نیاز ندارید سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بزرگی که پایداری بالایی دارند و ترجیحاً سود نقدی خوبی پرداخت می‌کند گزینه مناسبی است. سرمایه‌گذاری پرریسک برای دست یافتن به بازدهی بالا- اگر توانایی ریسک بخش زیادی از پولتان برای دستیابی به بازدهی بالاتر دارید پس رشد سریع یک هدف مناسب برای شماست در این شرایط باید در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که آینده خوبی دارند ولی ریسکشان بیشتر است این گزینه برای زمانی مناسب است که برای مدتی طولانی نیاز به پول ندارید و می‌توانید صبر کنید تا شرکت مورد نظر بزرگ شده و به سود بیشتری دست یابد. سرمایه‌گذاری با اهداف ترکیبی نیز میسر است مثلاً ممکن است شما طرفدار ریسک بالا و سود بالا در بلند مدت باشید ولی بخشی از سرمایه‌تان را برای کاهش ریسک صرف خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنید.

۳_ سن و سال سرمایه گذار:
هدف همه از سرمایه‌گذاری یکسان نیست شاید فردی به فکر جمع آوری پول کافی برای دوران بازنشستگی است و شخص دیگر در ابتدای زندگی است و سال‌ها به پول خود نیاز ندارد بنابراین یکی از دیگر فاکتورها در سرمایه‌گذاری این است که تا چه زمان می‌توانید سرمایه گذاری را نگهداری کنید به عبارت دیگر چه مدت مهلت دارید؟
هر چقدر بتوانید زمان بیشتری سرمایه‌گذاریتان را حفظ کنید (زمان بیشتری داشته باشید) می‌توانید سود بیشتری به دست آورید اگر زمان زیادی در اختیار ندارید و کم شدن پولتان فاجعه بار خواهد بود باید به سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک بچسبید.

۴_ میزان تحمل ریسک:
به عنوان یک اصل کلی هر چقدر انتظار بازدهی بیشتری از یک سرمایه‌گذاری داشته باشیم ریسک آن نیز بالاتر است علاوه بر این بعضی‌ها با نوسانات بازار راحت نیستند و نمی‌توانند افت و خیزهای بازارهایی مانند بورس را تحمل کنند، در بازارهایی مانند بورس همیشه زیان‌هایی وجود دارد ولی سرمایه‌گذار حرفه‌ای زیان‌های خود را با سودها پوشش می دهد. اگر تحمل زیان ندارید و با هر نوسان بازار قلبتان شروع به تند زدن می‌کند شاید بهتر باشد به دنبال سرمایه‌گذاری کم ریسک باشید اگر شخصی هستید که مایلید برای رسیدن به بازدهی بالاتر در آینده مقدار زیان موقتی را متحمل شوید پس سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک را امتحان کنید.

سخن پایانی:
اهمیت سرمایه‌گذاری با پول کم از دید بسیاری از افراد مغفول مانده است این موضوع کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد به جای سرمایه‌گذاری با کمترین پول‌ها رو به مصرف آنها می‌آورند بهترین سرمایه‌گذاری با پول کم برای افراد مختلف بسته به سطحی که از ریسک را می‌پذیرند متفاوت است برای ریسک گریزها گزینه صندوق درآمد ثابت به بهتر از بانک است و عایدی بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران می کند.
از سوی دیگر افراد ریسک‌پذیر بهتر است روی سهام یا صندوق سهام بیشتر متمرکز شوند البته می‌توان سبدی از گزینه‌های متنوع هم فراهم کرد و بخشی از سرمایه را در هر یک از آنها قرار داد مثلاً بخشی از دارایی خود را به صندوق سهامی اختصاص دهیم بخشی را به طلا و بخشی را هم به صندوق درآمد ثابت، این کار به کاهش ریسک کمک زیادی می‌کند.