ترانزیت نفتی از اقیلم کردستان به صفر رسید
ترانزیت نفتی از اقیلم کردستان به صفر رسید

جواد هدایتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل عدم تحقق هدف‌گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در سال گذشته و دلایل افت آمار ترانزیتی اظهار داشت: در آمار ترانزیت جاده‌ای با کاهش مواجه نبودیم، حجم ترانزیت مواد نفتی که همیشه در سال های گذشته در افزایش و کاهش ترانزیت تعیین‌کننده بود به طوری که […]

جواد هدایتی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل عدم تحقق هدف‌گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در سال گذشته و دلایل افت آمار ترانزیتی اظهار داشت: در آمار ترانزیت جاده‌ای با کاهش مواجه نبودیم، حجم ترانزیت مواد نفتی که همیشه در سال های گذشته در افزایش و کاهش ترانزیت تعیین‌کننده بود به طوری که هر سالی که رشد ترانزیت داشتیم دلیل آن، رشد میزان ترانزیت فراورده‌های نفتی بوده و بدون استثنا تاثیرگذارترین عامل در رشد آمار ترانزیت است.وی ادامه داد: اتفاق بسیار خوبی در سال گذشته رخ داد این بود که ترانزیت فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا کرد. اما حجم ترانزیت جاده‌ای کاهش پیدا نکرد چراکه افزایش حجم ترانزیت غیر نفتی این کسری را جبران کرد.ترانزیت غیرنفتی در سال گذشته حدود ۲میلیون تن افزایش پیدا کرد که آن کسری کاهش ترانزیت فراورده‌های نفتی را توانست پوشش دهد.   مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: یکی از دلایل افت حجم ترانزیت، کاهش ترانزیت فراورده‌های نفتی بود به طوری که در سال گذشته ترانزیت از اقلیم به صفر رسید و از اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته تا پایان سال، ترانزیت فراورده‌ها نفتی برای تجار اقلیم به دلیل شکست قیمت‌ها از سوی روسیه در بازارهای جهانی، صادرات به صرفه نبود و هیچ محموله ترانزیت مواد نفتی از آن مسیر انجام نشد. اگر ترانزیت نفتی که در ۱۰ ماه سال گذشته صفر شد، افزایش پیدا می‌کرد، به طور قطع آمار ترانزیت رکورد سال‌های ۹۱ و ۹۲ را که به ۱۳٫۵ میلیون تن بود را جابه‌جا می‌کرد و از این اعداد و ارقام عبور می‌کردیم.
هدایتی گفت: از دلایل دیگر عدم تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی، شرایط افغانستان بود. در سال‌های گذشته افغانستان یکی از مقاصد اصلی ترانزیت کالا از ایران بود که بار عمدتا از مسیر امارات متحده به افغانستان می‌رفت که بخشی این مبادلات تجاری افغانستان به دلیل تحریم‌های پولی و بانکی که علیه طالبان در دنیا اعمال می‌شود، کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی افغانستان، خرید و واردات کالا به این کشور کم شد و به دنبال آن، آمار ترانزیت از ایران به افغانستان هم کاهش پیدا کرد.