تردد ۵ میلیون خودرو بیشتر از ظرفیت معابر پایتخت
تردد ۵ میلیون خودرو بیشتر از ظرفیت معابر پایتخت

آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات تهران و سایر کلانشهرهای ایران است که سال‌هاست علاوه بر وارد کردن آسیب‌های اقتصادی و محیط‌زیستی فراوان، تهدیداتی جدی را برای سلامت شهروندان به همراه داشته است و براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۲۱ هزار مرگ منتسب به این پدیده در کشورمان ثبت می‌شود. در این میان […]

آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات تهران و سایر کلانشهرهای ایران است که سال‌هاست علاوه بر وارد کردن آسیب‌های اقتصادی و محیط‌زیستی فراوان، تهدیداتی جدی را برای سلامت شهروندان به همراه داشته است و براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۲۱ هزار مرگ منتسب به این پدیده در کشورمان ثبت می‌شود. در این میان مأموران پلیس راهور کلانشهرها بخصوص مأمورانی که در خیابان‌ها به انجام وظیفه می‌پردازند و در طول روزهای آلوده به صورت مداوم با آلودگی هوا مواجه می‌شوند، از جمله اقشاری هستند که بیشترین آسیب های جسمی را بر اثر این پدیده متحمل می‌شوند. در چنین شرایطی سؤال مهم این است که با توجه به افزایش محسوس روزهای آلوده در سال جاری در تهران و سایر کلانشهرهای کشور، اولا پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان مهمترین دستگاه مسئول در حوزه مدیریت ترافیکی شهرها چه پیشنهاداتی را برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها دارد و ثانیا این یگان انتظامی چه برنامه‌هایی را برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر پرسنل خود و حفظ سلامت آنها در روزهای آلوده دارد؟ این سؤالات را از سردار سید کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فراجا پرسیدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: در قانون هوای پاک تکالیف مختلفی برای دستگاه‌های گوناگون تعیین شده است که اگر دستگاه‌ها به همان تکالیف قانونی خود عمل کنند، شاهد کاهش محسوس آلودگی هوا در کلانشهرها خواهیم بود؛ به طور مثال، در ماده ۸ قانون هوای پاک تکالیف مهمی در حوزه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تعیین شده و این در حالی است که این خودروها نقش مهمی در ایجاد آلودگی هوا دارند، ولی متأسفانه بخشی از تکالیف مربوط به دستگاه‌های اجرایی در این حوزه روی زمین مانده است؛ آن هم در شرایطی که نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و اسقاط وسایل نقلیه فرسوده می‌تواند نقشی مهم در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. وی افزود: رعایت قاعده ظرف و مظروف در معابر تهران و سایر کلانشهرها می‌تواند کمک مهمی به کاهش ترافیک و در نتیجه کمتر شدن میزان انتشار آلاینده‌ها داشته باشد. این در حالی است که اکنون شهرها و جاده‌های ما شبیه دهانه قیف شده‌اند و در حالی که هر روز چندین خودرو و موتورسیکلت به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود، خروج وسایل نقلیه فرسوده از این ناوگان به کندی صورت می‌پذیرد. این مسائل در کنار مشکلات مربوط به استاندارد سوخت و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرها به تشدید آلودگی هوا دامن زده است و شاهد آن هستیم که بسیاری از شهروندان به دلیل کمبودهای موجود در حوزه وسایل نقلیه عمومی، ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی خودشان استفاده کنند. هادیان‌فر با تأکید بر لزوم اجرای کامل قانون هوای پاک گفت: مهمترین تأکید پلیس برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، اجرای کامل قانون هوای پاک توسط تمام دستگاه‌ها بخصوص اجرایی شدن ماده ۸ این قانون است. البته دولت نیز باید زیرساخت‌ها و منابع مالی لازم را برای اجرای مواد مختلف این قانون فراهم کند، چون در حال حاضر، بسیاری از دستگاه‌ها از نظر کمبود اعتبارات معذوریت‌هایی در اجرای قانون هوای پاک دارند. رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که در حال حاضر ظرفیت معابر شهر تهران ۱.۹ میلیون وسیله نقلیه است، این در حالی است که روزانه به طور متوسط بیش از ۷ میلیون وسیله نقلیه به جز وسایل نقلیه مهمان و وسایلی که به صورت گذری از شهر تهران عبور می‌کنند، در پایتخت تردد دارند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد وسایل نقلیه در حال تردد در تهران بیش از ۵ میلیون دستگاه از ظرفیت معابر این شهر بیشتر است.