ترور از راه دور
ترور از راه دور
انفجار پیجرهای نیروهای حزب الله لبنان که توسط اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی صورت گرفت منجر به شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از افراد شد.

وزارت بهداشت لبنان از شهادت ۱۱ نفر و زخمی‌شدن ۴ هزار نفر در انفجار پیجر‌ها در بیروت خبر داد و اعلام کرد حال ۴۰۰ نفراز مجروحان وخیم است. در میان شهدای این عملیات نام مهدی عمار، فرزند علی عمار نماینده حزب الله در پارلمان لبنان نیز به چشم می خورد.
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که آمریکا از موضوع انفجار پیجرها بی اطلاع بوده و در آن نقشی نداشته است.به گزارش نیویورک‌تایمز، دو تن از مقامات گفتند که مواد منفجره، به اندازه یک تا دو اونس، در کنار باتری در هر پیجر کاشته شده بود. یک سوئیچ نیز تعبیه شده بود که می‌توانست از راه دور برای منفجر کردن مواد منفجره فعال شود.
به گفته دو تن از مقامات ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر در لبنان، پیجرها پیامی دریافت کردند که به نظر می‌رسید از سوی رهبری حزب‌الله آمده است. اما در عوض، پیام مواد منفجره را فعال کرد. وزیر بهداشت لبنان به رسانه‌های دولتی گفت که دست کم ۱۱ نفر کشته و بیش از ۲۷۰۰ نفر زخمی شدند.
حزب الله اسرائیل را به سازماندهی این حمله متهم کرده است اما جزئیات محدودی از درک خود از این عملیات را شرح داده است. اسرائیل درباره این حمله اظهار نظری نکرده و نگفته است که پشت آن بوده است.
مقامات آمریکایی و دیگر مقامات با توجه به ماهیت حساس عملیات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.
کارشناسان مستقل امنیت سایبری که فیلم‌های این حملات را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند واضح است که قدرت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد منفجره بوده است.
میکو هیپونن، متخصص تحقیقات در شرکت نرم‌افزار ویت سکیور و مشاور جرایم سایبری یوروپل، گفت: «این پیجرها احتمالاً به نحوی اصلاح شده‌اند تا این نوع انفجارها را ایجاد کنند. اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که فقط باتری نبوده است.
کرن الزاری، تحلیلگر و محقق امنیت سایبری اسرائیل در دانشگاه تل آویو، گفت که این حملات حزب‌الله را در جایی که آسیب پذیر بود هدف قرار داده است.
به گفته برخی از مقامات و همچنین کارشناسان امنیتی، در اوایل سال جاری، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، استفاده از تلفن‌های همراه را به شدت محدود کرد، زیرا آن‌ها را به‌طور فزاینده‌ای در برابر نظارت اسرائیل آسیب‌پذیر می‌دانست.
االزاری گفت: «این حمله پاشنه آشیل آنها را هدف قرار داد زیرا آنها یک وسیله ارتباطی مرکزی را برداشتند. ما قبلاً این نوع دستگاه‌ها، پیجرها را دیده‌ایم که مورد هدف قرار گرفته‌اند، اما نه در حمله‌ای به این پیشرفته‌ای.
چند تن از مقامات گفتند که بیش از ۳۰۰۰ پیجر از شرکت گلد آپولو در تایوان سفارش داده شده است. حزب‌الله پیجرها را بین اعضای خود در سراسر لبنان توزیع کرده و برخی از آنها به متحدان حزب‌الله در ایران و سوریه رسیدند. حمله اسرائیل بر پیجرهایی که روشن شده بودند و پیام دریافت می‌کردند تأثیر گذاشت.در همین راستا پیجرهای حزب‌الله و به میان آمدن نام شرکت گلدآپولو، بنیان‌گذار این کمپانی را به واکنش واداشت.
سو چین گوانگ به رویترز گفته است:‌ «پیجرهای مورداستفاده در انفجار توسط شرکتی در اروپا ساخته شده‌اند که حق استفاده از برند شرکت ما را دارد. ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول نداریم.»بنا به گفته موسس و رئیس شرکت گلدآپولو، شرکتی به‌نام BAC در اروپا پیجر مدل AR-924 را تولید و فروخته استاستفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، پس از انفجار صدها پیجر ( دستگاه دریافت پیام الکترونیکی) متعلق به اعضای حزب‌الله که بیش از ۲ هزار مجروح و ۹‌ کشته برجای گذاشته است، گفت: تحولات در لبنان به‌ویژه با توجه به شرایط «بسیار ناپایدار» بسیار نگران‌کننده است.
سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد که سازمان ملل از تلفات غیرنظامیان ابراز تاسف می کند.
او ادامه داد که پیگیری تحولات از سوی سازمان ملل ادامه دارد و در حال حاضر اطلاعات دقیق‌تری از آنچه رسانه‌ها منتشر کرده‌اند در اختیار سازمان ملل قرار نگرفته است.
سخنگوی سازمان ملل افزود: این انفجارها درست قبل از این جلسه در حال رخ دادن بودند. ما مشخصا، کاملا متوجه وقایع رخ داده در بیروت و بقیه بخش های لبنان هستیم.می توانم بگویم این تحولات بسیار نگران کننده است به ویژه اینکه این وقایع در شرایط کاملا ناپایدار در حال رخ دادن است. ما اطلاعاتی بیش از آنچه در رسانه ها منتشر شده است، در اختیار نداریم.
دوجاریک اضافه کرد: ما مسلما نسبت به وضعیت قربانیان غیرنظامی ابراز تاسف می کنیم. ما در حال مشاهده وضعیت هستیم.اما فکر می کنم نمی توانیم به اندازه کافی بر خطر تشدید تنش ها در لبنان و منطقه تاکید کنیم و به همین دلیل است که پیام دبیرکل سازمان ملل همواره بر کاهش تنش ها بوده و اقدامات فرستادگان ویژه و نمایندگان او در منطقه نیز در همین راستا بوده است.