تفریق جمعیت ۸ کشور از کاربران اینستاگرام
تفریق جمعیت ۸ کشور از کاربران اینستاگرام
پس از به شهادت رساندن ظالمانه‌ی «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، مانند هر اتفاقی در این مقیاس گسترده، جهان از جنبه‌های گوناگون تحت تاثیر قرار گرفت.

مثل همیشه بارزترین تاثیرات در حیطه‌ی اقتصادی و پولی و بانکی بود که البته هدف اصلی این متن نیست. هدف این متن پرداختن به تاثیری است که این اتفاق بر یکی از پراستفاده ترین شبکه‌های اجتماعی امروز جهان گذاشت. پیرو تداوم سیاست‌های مغرضانه‌ی اینستاگرام (متا) این برنامه کاربردی در ترکیه فیلتر شد. بنابر آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده است، علت اتخاذ این تصمیم ممانعت اینستاگرام از انتشار تصاویر و پیام‌های تسلیت اسماعیل هنیه بوده است. به گزارش مهر، اقدام ترکیه پس از انتقادات «فخرالدین آلتون»، یکی از مقامات ارتباطات ترکیه درباره تصمیم پلتفرم برای مسدودسازی پست‌های تسلیت شهادت اسماعیل هنیه، یکی از رهبران کلیدی گروه حماس در فلسطین انجام شد. آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در پلتفرم ایکس نوشت: این اقدام به بیان ساده و شفاف سانسور است. وی همچنین در ادامه پست خود اضافه کرده بود اینستاگرام هیچ گونه نقض خط مشی را برای اقدام خود ذکر نکرده است.
متا شرکت مادر اینستاگرام هنوز هیچ گونه اظهار نظری درباره ممنوعیت یا انتقادات آلتون نکرده است. همچنین در رسانه‌ها اعلام شد که اینستاگرام در بنگلادش نیز همزمان با ترکیه فیلتر شد. این خبر صحت دارد و پای مسدودسازی این برنامه به بنگلادش باز شده است اما هدف این مسدودسازی، شهادت اسماعیل هنیه نیست. به گزارش نامه نیوز، رسانه‌های بنگلادش اعلام کردند دولت این کشور در پی اعتراضات خیابانی، اینستاگرام، تیک‌تاک، یوتوب و واتس‌اپ را فیلتر کرد. بنگلادش در روزهای گذشته و برای مقابله با اعتراضات اینترنت را هم قطع کرده بود.
هم اکنون با اضافه شدن ترکیه و بنگلادش به جمع فیلترکنندگان اینستاگرام، هشت کشور در دنیا هستند که این شبکه اجتماعی در آن‌ها مسدود است. روسیه، ایران، کره شمالی، ترکمنستان، اوگاندا و چین، کشورهایی هستند که پیش از این اینستاگرام را فیلتر کرده بودند. به این بهانه خالی از لطف نیست که نگاهی به علت فیلترینگ اینستاگرام در کشورهای دیگر جهان (به جز ایران که علت آن بر همه ما واضح و مبرهن است) داشته باشیم.

روسیه
به گزارش دیجیاتو، روسیه پس از حمله به اوکراین مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفت. در پی این موضوع، بسیاری از کمپانی‌های مطرح جهان مانند اپل، مایکروسافت و متا علیه روسیه جبهه گرفتند. قضیه موضع‌گیری اینستاگرام در برابر روسیه از آن‌جایی آغاز شد که مسئولان اینستاگرام اعلام کردند انتشار محتوای خشونت‌آمیز علیه روسیه بلامانع است. پس از این اتفاق، رگولاتوری روسیه اعلام کرد که این شبکه اجتماعی باید در روسیه فیلتر شود.

کره شمالی
به گزارش خبرگزاری رویترز، فیلترینگ در کره شمالی پس از آنکه درسال ۲۰۱۵، پل متصل کننده ۲ برج هتل بزرگ Koryo آتش گرفت، اتفاق افتاد. در همان زمان مأموران امنیتی تلاش کردند تا کسی از ساختمان عکس نگیرد و دولت این کشور هم تلاش داشت تا از رسیدن تصاویر مربوط به این آتش‌سوزی به خیلی عظیمی از مخاطبان جلوگیری کند اما دیری نگذشت و تنها پس از گذشت چند ساعت از وقوع حادثه، تصاویر مربوط به آتش‌سوزی این هتل در صدر اخبار در سراسر جهان قرار گرفت.
یک روز بعد از آتش‌سوزی، دولت کره شمالی دسترسی به اینترنت تلفن همراه را مسدود کرد اما یک هفته بعد دوباره در دسترس قرار گرفت و درست از همان زمان دسترسی به اینستاگرام مسدود شد.

چین
به گزارش سرکالا، تا سال گذشته، اینستاگرام از معدود سایت های خارجی بود که در چین فیلتر نشده بود اما پس از تظاهرات وسیع مردمان هنگ کنگ و انتشار عکس های آن در این سایت دولت چین در ۱۹ سپتامبر امسال تصمیم به مصدود کردن سایت اینستاگرام در این کشور گرفته شد.

اوگاندا
از علت و زمان شروع فیلترینگ اینستاگرام در کشور اوگاندا اطلاعات دقیقی در دست نیست.