زهرا ایرانشاهی/ اهواز به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور از گذشته تا به حال دارای نقشی بسیار تعیین کننده در فعالیت های سیاسی، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی بوده است. اهواز همچنین به لحاظ اساتراتژیک نیز دارای ابعاد بسیار تاثیرگذاری در ایران بوده و از مرزهای مهم در کشور است. در این بین، […]
زهرا ایرانشاهی/
اهواز به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور از گذشته تا به حال دارای نقشی بسیار تعیین کننده در فعالیت های سیاسی، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی بوده است. اهواز همچنین به لحاظ اساتراتژیک نیز دارای ابعاد بسیار تاثیرگذاری در ایران بوده و از مرزهای مهم در کشور است. در این بین، فرودگاه بین المللی اهواز Ahvaz International Airport در شهر اهواز و جنوب غربی ایران یکی از مهمترین فرودگاه هایی است که در بخش های جنوبی کشور قرار دارد. شهر اهواز به دلیل موقعیت استراتژیکی که از گذشته تابحال در کشور داشته است، از مهمترین کلان شهرهای ایران است و به همین دلیل نیز نیاز به فرودگاه در آن به شدت احساس میشد. به همین دلیل هم همگام با رشد اهمیت صنعت نفت در این منطقه، فرایند احداث و گسترش فرودگاه اهواز، به منظور تامین تقاضای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی نیز در فرایند اجرا قرار گرفت. مجموعه زمین های مورد استفاده برای فرودگاه فعلی اهواز تا سال ۱۳۳۹، جز منطقه باغات شاهی در شهر اهواز بود و مدیریت آن به عهده شرکت ملی نفت ایران بود. این زمین ۲۸۴ هکتاری به مرور و افزایش تردد کارشناسان داخلی و خارجی اهمیت بیشتری پیدا کرد و کم کم نقش حیاتی تری برای حمل و نقل به خود گرفت.
به این ترتیب فرایند احداث فرودگاه بین المللی اهواز شکل جدی تری به خود گرفت و در زمانی کوتاه فرودگاه اهواز با ۳۴۰۰ متر طول و دو خط درگاه باند ۳۱۰۰ متری احداث شد. در ادامه فرایند احداث فرودگاه اهواز و عملیاتی تر شدن طرح این فرودگاه، مدیریت مجموعه به سازمان هواپیمایی کل کشور واگذار شد. فرودگاه اهواز دارای ارتفاعی ۱۹ متری از سطح دریاست و باند فرودگاهی آن توانایی پذیرش هواپیماهای ایرباس را دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که طرح کلی ساخت فرودگاه اهواز برای پذیرش هواپیماهای ایرباس بود که از اولین روزهای پیداییشان، از بزرگترین هواپیماهای دنیا بوده اند.
این فرودگاه بین المللی است و پروازهای داخلی و خارجی نسبتا زیادی هم دارد. براساس اطلاعات موجود به طور میانگین فرودگاه اهواز ۸۵ پرواز داخلی و خارجی روزانه دارد. مهمترین شرکت های هواپیمایی هم که در این فرودگاه درحال ارائه خدمات به مسافران هستند، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یا هما است و به این دلیل که حصول به اهدافِ توسعه ای در این فرودگاه صد درصد عملیاتی نشده، حالا طرح جامع این فرودگاه بار دیگر، مورد تدقیقِ اهل فن قرار گرفته است.
در روزهای گذشته بر همین اساس، در نشستی با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل و نیز جمعی از معاونان و مدیران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و استاندار خوزستان ضمن تشریح طرح جامع توسعه فرودگاه اهواز برای برطرف کردن موانع موجود چاره اندیشی شد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت در این نشست در سخنانی هدف از برگزاری این جلسه را معرفی پروژههای فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز و بررسی اقدامات لازم برای اجرای طرح توسعه این فرودگاه و بررسی موانع موجود عنوان کرد.
سیاوش امیرمکری با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته با توجه به مطرح شدن بحث ساخت فرودگاه جدید، کار اساسی برای توسعه فرودگاه فعلی نشده است، عنوان کرد: باید برای ساخت فرودگاه جدید و یا اجرای طرح های توسعه ای فرودگاه فعلی تصمیم گیری جدی انجام شود.
گفتنی است که در این جلسه سید مهدی رزاز، مدیرکل فرودگاههای خوزستان نیز در سخنانی گفت: از جمله اقدامهای انجام شده در فرودگاه اهواز طی ماههای اخیر می توان به نصب چراغهای SFLS، انجام کابل کشی روشنایی باند، سیویل ورک نصب ILS، لاستیک زدایی باند ، درزگیری ۴۰ هزار متر شیار باند فرودگاه، تعویض تابلوها، بهسازی نمازخانه، گل آرایی و رنگ آمیزی محاوط، تدارک دو دستگاه چیلر، بهسازی سیستم روشنایی، خریداری دو دستگاه ژنراتور و نیز فراهم کردن دو دستگاه ترانسفورماتور برای ترمینال خارجی اشاره کرد.
رزاز با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت ترمینال جديد فرودگاه اهواز افزود: فاز اول محوطه سازی در حال اتمام است.
او با بیان اینکه برای توسعه فرودگاه اهواز با مشکل مغایرت سند و جایگیری لولههای نفت در زمین های فرودگاه مواجه هستیم، گفت: برای ساخت تاکسیوی و آزادسازی باند باید مشکل مغایرت سند برطرف شود.
فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه طرح جامع ۱۶ فرودگاه کشور از دو سال پیش تهیه شده و برای ۱۲ فرودگاه نهایی شده است، اظهار کرد: اجرای طرح جامع تعدادی از این فرودگاه ها از جمله اهواز، نوشهر، لامرد و رامسر با طرح های شهری و روستایی تداخل دارد و امیدواریم شاهد برطرف شدن موانع توسعه فرودگاه اهواز بر اساس طرح جامع با کمک استانداری و سایر مقام های استانی باشیم.
گلیج با اشاره به اینکه فرودگاه اهواز دارای رتبه چهارم کشور در نشست و برخاست و رتبه ششم در جابه جایی بار و مسافر است، افزود: برای اجرای طرح توسعه اپرون و ساخت تاکسیوی موازی این فرودگاه به همکاری استانداری نیاز داریم.
در این نشست، مشاور طرح جامع فرودگاه اهواز به ارایه گزارشی درباره وضعیت فعلی این فرودگاه پرداخت و مهمترین چالش توسعه فرودگاه را مواردی از جمله عدم توسعه اراضی، موقعیت نامناسب جایگاه سوخت و تداخل مسیرهای دسترسی عنوان و بر ضرورت توسعه مساحت اپرون فرودگاه و جابه جایی اراضی در اختیار هوانیروز تاکید کرد.
در ادامه، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به اینکه این استان دارای بیشترین تعداد فرودگاه در کشور است و این فرودگاهها فاصله کمی با یکدیگر دارند، عنوان کرد: می توان برای اجرای طرح توسعه فرودگاه و ارتقای سيستمILS در افزایش ایمنی فرودگاه و دید خلبان تا ۵۵۰ متری با توجه به شرایط محیطی خاص و وجود ریزگردها موثر است.
شریعتی با تاکید بر ضرورت ساخت فرودگاه جدید اهواز با توجه به حجم بالای نشست و برخاست و تعداد مسافران، پیشنهاد کرد که در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی برای ساخت فرودگاه جدید و برطرف شدن مشکلات موجود برای توسعه فرودگاه فعلی چاره اندیشی نهایی شود.
گفتنی است که مهمترین اقدامات انجام شده در فرودگاه اهواز طی سال ۹۸ نوسازی تجهیزات هندلینگ توسط شرکت ها، راه اندازی دفتر صدور روادید امور خارجه، راه اندازی سیستم پیام کوتاه و تلفن ۱۹۹، افزایش چرخ دستی بار مسافر، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ایجاد اتاق مادر و کودک و راه اندازی شعبه ارزی بوده است و در معرفی مهمترین برنامه های فرودگاه اهواز در سال ۹۹ نیز عنوان شده که بهره برداری از ترمینال خارجی جدید، تملک اراضی در اختیار شرکت نفت و هوانیروز، تکمیل مطالعات طرح جامع و ایرساید، آغاز عملیات اجرایی توسعه اپرون و تاکسیوی موازی، بهسازی ترمینال داخلی، تکمیل پروژه محوطه سازی و مطالعات برج و تکنیکال بلاک در دستور کار قرار خواهد گرفت. این در حالی است که در سال ۹۸ دو میلیون و ۳۵۴ هزار و ۵۹ مسافر در قالب ۲۰ هزار و ۲۰۰ پرواز در فرودگاه اهواز جابه جا شده اند که این تعداد، ضرورتِ توسعه این فرودگاه را توجیه می کند.