تصادفات جاده ای نصف آلودگی هوا کشته می دهد
تصادفات جاده ای نصف آلودگی هوا کشته می دهد

  نیلوفر منصوری: دبیر گروه اجتماعی/ سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست دیروز میزبان بیست و یکمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز بود. در این همایش که رئیس سازمان محیط زیست نیز حضور داشت، گفت: هیچ صنعت و فعالیتی نیست که به خودی خود دوستدار محیط زیست باشد. منتها نسبی است. خیلی‌ها فکر […]

 

نیلوفر منصوری:
دبیر گروه اجتماعی/

سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست دیروز میزبان بیست و یکمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز بود. در این همایش که رئیس سازمان محیط زیست نیز حضور داشت، گفت: هیچ صنعت و فعالیتی نیست که به خودی خود دوستدار محیط زیست باشد. منتها نسبی است. خیلی‌ها فکر می‌کنند بخش کشاورزی دوستدار محیط زیست است. در دوران جدید دو نوع آلایندگی داریم. یکی اثرات مستقیم بر سلامت مردم و دیگری به دلیل اثرات بر محیط زیست و تغییر اقلیم. گاز کربنیک در مرحله اول بر سلامتی مردم تأثیر ندارد بلکه تأثیرش بر محیط زیست است. صنعت گاوداری در جهان معادل تولید گاز کربنیک آن ۷.۱ میلیارد تن است یعنی بیش از تمام خودروهای جهان و حدود ۱۸ درصد گازهای عامل تغییر اقلیم و گرمایش زمین از گاوداری هاست.

 

آلودگی هوا سالانه حدود ۳۰ هزار نفر کشته و فوتی بر جا می‌گذارد در حالی که تصادفات جاده‌ای ما حدود ۱۶ هزار نفر تلفات دارد. یعنی آلودگی هوا به‌خصوص در کلانشهرها در کشور ما دو برابر حوادث جاده‌ای تلفات دارد که این همه به آن اهمیت می‌دهیم. معاون رئیس جمهور با بیان این مطلب تأکید کرد: امروز حفاظت از محیط زیست در کشور ما اجباری است و کارخانه داری هم که قبلاً فکر می‌کرد توجه به محیط زیست یک رفتار فانتزی است به‌خصوص با افزایش آگاهی مردم از حقوق اجتماعی خود محیط زیست را از حقوق شهروندی خود تلقی می‌کند.
به گفته عیسی کلانتری، یکی از پایه‌های توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعد است که در طول ۷ هزار سال تمدن ما متأسفانه نسل حاضر در حفاظت از حقوق نسل‌های بعد نسبت به همه این دوران بی توجه ترین بوده است. نیازهای وضع موجود ما روز به روز افزایش پیدا کرده و فشار بر منابع چندین برابر شده است.

خشک شدن جنگل های زاگرس
سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس ما خشک می‌شود. فشار بر طبیعت در چهل سال گذشته یکی از نتایجش این بوده که جنگل‌ها به علت فرسایش خاک و فشار بر منابع آبی ضعیف و ضعیف‌تر شده و امروز بیماری بر آن غالب شده است. رئیس سازمان محیط زیست با بیان این مطلب گفت: پس حفظ محیط زیست چه بخواهیم و چه نخواهیم اجتناب‌ناپذیر است. چه دولت‌ها بخواهند و چه نه، باید محیط زیست را در اولویت‌های اصلی خود قرار دهند. دولت دوم روحانی هزینه‌های هنگفتی برای محیط زیست انجام داده است.
وی به بنزین پتروشیمی هم اشاره کرد و گفت: بنزین پتروشیمی همین‌طور به بنزین پالایش شده تبدیل نمی‌شود هزینه و کار می‌خواهد. اگر همان بنزین پتروشیمی که سال ۹۲ در کلانشهرها بود را استفاده می‌کردیم الان هیچیک از کلانشهرهای ما امکان زیستن نداشت.
به گفته کلانتری؛ قرار بود ۷۰ هزار کامیون نوسازی شود، قرار بود کل اتوبوس‌ها و مینی‌بوسهای ما تا پایان دولت یازدهم نوسازی شود، قرار بود موتورسیکلت برقی تولید کنیم و موتورسیکلت‌های کاربوراتوری ظرف ۱۰ سال حذف شوند. این کارها سالی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواست اما الان کل درآمد دولت صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود. اولویت اول ما الان تأمین کالای اساسی در شرایط تحریم است. با این همه فشار بیش از حد بر منابع آبی، تولیدات ما حدود ۳۵ میلیارد دلار در بخش کشاورزی است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آقای زنگنه ۸۰ درصد عمر دولتی خود را وزیر بوده است ادامه داد: وی ۲۷ سال است وزیر است اما وزیر خوبی بوده است. انصافاً انسان پرتلاش و بدون توقع و یک سرباز و یک شهید زنده در بخش اقتصاد است. از زمانی که سنگ بنای صنایع جدید پتروشیمی و نفت را می‌گذاشتند دستور می‌دادند آلایندگی آن بررسی شود. به برکت او صنعت نفت به سمتی می‌رود که آلاینده هست اما حداقل آلایندگی را به وجود می‌آورد.
کلانتری هشدار داد: بعد از روسیه ما بالاترین شدت انرژی را در جهان داریم. این افتخار نیست که ما روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم. کشور همسایه که تولید ناخالص داخلی آن ۱.۵ برابر ما و جمعیتش هم اندازه ماست مصرف روزانه‌اش کمتر از یک پنجم ماست.

راندمان نیروگاه‌ها نباید زیر ۳۵ درصد باشد
طبیعت خودش را به ما تحمیل کرده است. شدت انرژی در ایران فوق‌العاده بالاست. امروز دیگر مساله شدت انرژی نه تنها مساله محیط زیست که مساله اقتصادی هم هست.
در ادامه این همایش وزیر نفت نیز گفت: نفت بی‌تردید با آلودگی همراه است. هیدروکربن‌ها به هر شکل آلاینده هستند. استخراج، فراوری، و انتقال و مصرف حتی پاک‌ترین انرژهای کربنی که گاز است هم باز هم آلایندگی است. حداقل این است که دی اکسید کربن تولید می‌شود که اگرچه خودش سم نیست اما در محیط زیست تغییر ایجاد می‌کند و منجر به تغییر اقلیم می‌شود.
بیژن زنگنه، گفت: ما از بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت و هیدروکربن دنیا بودیم، اگرچه الان دیگر نیستیم اما هنوز از بزرگترین دارندگان ذخایر جهان در این حوزه به شمار می‌رویم.
وی با تاکید بر تلاشهای وزارت نفت به سبب ایجاد صنعت سبز، گفت: یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که وزارت نفت در حوزه بهبود محیط زیست کرد، تولید گاز طبیعی بود. در سال ۹۲ این وزارت۴۲ درصد از سوخت نیروگاه‌ها مایع بود و ما این را به زیر ۱۲ درصد رساندیم. ما تولید گاز را با محوریت پارس جنوبی ۲.۴ برابر کردیم. در سال ۹۲، تولید گاز ما ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود و امسال به ۶۷۰ میلیون متر مکعب در روز از پارس جنوبی رسید.

پاکترین سوخت هیدروکربنی
گاز یعنی پاک‌ترین سوخت هیدروکربنی را با سوخت‌های آلاینده‌ای مثل نفت کوره جایگزین کردیم که با گوگرد بالا تولید می‌شد. امروز ۹۵ درصد جمعیت ایران مستقیماً از گاز طبیعی در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. از طرف دیگر به محیط زیست هم کمک بزرگی کردیم چرا که دیگر صرف نمی‌کند کسی برود درخت و بوته بکند و به عنوان سوخت استفاده کند.
وی یادآور شد: از اقدام‌های مهم دیگر جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل یا فلرها بود. از این نظر وضعیت خوبی در کشور نداریم. این گاز که می سوزد و آسمان کشور را سیاه می‌کند گویا اسکناس است که می‌سوزانیم. این بسیار باارزش است که دود می‌شود و به آسمان کشور می‌رود. چندین طرح برای این‌ها در دست انجام داریم. اواخر امسال یا سال آینده بزرگترین طرح در این زمینه به بهره بردرای می‌رسد که در آن بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه شده و قریب به ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری آن انجام شده و توانایی جمع آوری فراورش و جداسازی گازهای همراه نفتا در ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعب در روز را دارد.
زنگنه اعلام کرد: از کارهای دیگر توسعه CNG برای مصرف سوخت خودرو است که سوخت بومی ماست. بعد از گران شدن بنزین تمایل به استفاده از CNG زیاد شده است. هزینه بالایی در نظر گرفته‌ایم که خودروهایی زیادی گازسوز بشوند.
وی افزود: تصفیه پساب از دیگر کارهای ما بود. بالغ بر ۲۵۰ تأسیسات تصفیه پساب در تأسیسات ما کار می‌کند. در حوزه موتورسیکلت‌ها که بزرگترین آلاینده در شهرهای بزرگ هستند در حال انجام کاری ابتکاری هستیم که برای اولین بار موتورسیکلت‌ها را CNG سوز کنیم. گفته می‌شود هر موتورسیکلت ۱۰ برابر و بیشتر از یک سمند آلودگی ایجاد می‌کند.
وزیر نفت تأکید کرد: الان شکنندگی محیط زیست ما بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که راهی نداریم جز اینکه محدودیت ایجاد کنیم. این دیگر مدیریت نیست، طبیعت خودش را به ما تحمیل کرده است. شدت انرژی در ایران فوق‌العاده بالاست. امروز دیگر مساله شدت انرژی نه تنها مساله محیط زیست که مساله اقتصادی هم هست.
وی هشدار داد: کمتر جایی در جهان داریم که نیروگاه‌ها با راندمان کمتر از ۳۵ درصد هستند. سال‌هاست که همین راندمان را داشته‌ایم. حتماً باید این راندمان بالا برود. تفاوت پیک زمستان و تابستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب است یعنی در زمستان این میزان فقط برای گرمایش استفاده می‌شود.

٧٧ واحد صنعتی سبز معرفی شدند
در این همایش ٧٧ واحد صنعتی سبز کشور معرفی شدند. مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: این همایش با هدف ایجاد رویکرد زیست محیطی بین فعالان محیط‌زیست و صنعت برگزار می‌شود و می‌تواند برای فعالیت‌های بین‌المللی واحدهای صنایع سبز برگزیده نیز بسیار مفید باشد.
حمید جلالوندی با اشاره به اینکه فرایند این همایش به صورت خوداظهاری بوده است، گفت: شرکت‌کنندگان گروه صنعتی شامل گروه‌های غذایی، نساجی و پوشاک، چرم، سلولزی، فلزی، ماشین‌سازی و الکترونیکی و نیروگاه، کانی غیر فلزی، شیمیایی، دارویی و بهداشتی، کشاورزی و بازیافت است که برگزیدگان این گروه‌ها در همایش امروز معرفی شدند.
به گفته وی، از ٧٧ واحد سبز ۵۶ واحد صنعتی و ٢١ واحد خدماتی هستند که از این میان ۴ واحد صنعتی برگزیده و ۵١ واحد صنعت سبز، ٣ واحد خدمات برگزیده و ١٨ واحد خدمات سبز را شامل می‌شوند.