تضعیف ترانزیت آب ریختن به آسیاب دشمن است
تضعیف ترانزیت آب ریختن به آسیاب دشمن است

    نشست همفکری بررسی محدودیت‌ها و چالش‌های فراروی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه ترانزیت با حضور جمعی از دست‌اندرکاران و مسوولان نهادهای حمل‌ونقل بین‌المللی و نمایندگان بخش خصوصی در محل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در […]

 

 

نشست همفکری بررسی محدودیت‌ها و چالش‌های فراروی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه ترانزیت با حضور جمعی از دست‌اندرکاران و مسوولان نهادهای حمل‌ونقل بین‌المللی و نمایندگان بخش خصوصی در محل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این نشست تخصصی، «ترانزیت» را مقوله‌ای بسیار مهم و دارای ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواند و با اشاره به اینکه ابعاد امنیتی و منطقه‌ای ترانزیت، بسیار مهم‌تر از بعد اقتصادی آن است، گفت: وارد کردن ابهاماتی به ترانزیت بدون استناد به ادله منطقی و شواهد واقعی از مصادیق فضاسازی رسانه ای است.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت های گسترده کشورهای رقیب در منطقه برای تغییر مسیر جریان تجارت با هدف ارتقای جایگاه منطقه ای به سمت جغرافیای خود، هر گونه فضاسازی برای تضعیف ترانزیت را مغایر با سیاست های کلان نظام دانست.
وی با اشاره به موضوع بن بیمه ترانزیت تصریح کرد: بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، صدور بن بیمه برای شرکت های حمل و نقل بین المللی امتیاز محسوب نمی شود بلکه حق قانونی صریح آنها است و ابهامات رسانه ای نمی تواند از اجرای قانون جلوگیری کند.
ترفع تاکید کرد: در هیچ جایی از قوانین و آئین نامه های اجرایی مربوطه، صدور بن بیمه از موارد تسهیلات قلمداد نشده که گمرک موظف به قطع در موارد تخلف آن باشد.

پلمه: خواسته ما از ترانزیت چیست
پل‌مه، دبیر انجمن کشتی‌رانی نیز در بخشی از این نشست با طرح این سوال که خواسته ما از ترازنیت چیست؟ گفت: اگر قرار باشد ترانزیت را به مثابه شاکله‌ای اقتصادی ببینیم، همه ما بازیگران این عرصه باید دست به دست هم دهیم و از مقام معظم رهبری نیز درخواست کمک و رهنمون کنیم.
او ادامه داد: هرچند که حمل و نقل داخلی به مراتب سهل و ساده‌تر و دارای درآمد بیشتر نسبت به شرایط کنونی ترانزیت است و اگر قرار بر این است که ترانزیت متولی واحدی داشته باشد باید اقدامات لازم را هر چه سریعتر آغاز کنیم.
دبیر انجمن کشتی‌رانی با بیان اینکه «اعتقاد مجموعه کشتی‌رانی بر این است که حذف ترانزیت به حذف یک زنجیره کامل لجستیک در کشور می‌انجامد». گفت: عملیات کشتی‌رانی، بندری، تخلیه و بارگیری و عملیات جاده‌ای و ریلی، همه و همه از این تعطیلی ضربه‌ای سهمگین خواهند خورد و چه کسی پاسخگوی خیل عظیم شاغلانی خواهد بود که با تعطیلی این حوزه بزرگ از کار بیکار می‌شوند؟

سمساری لر: دست های پنهان پشت پرده شناسایی شوند
جواد سمساری‌لر، رئیس هیئت‌‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی ایران دیگر مهمان حاضر در این نشست بود که یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات کنونی ترانزیت در کشور ضعف در اجرای قوانین مشروح و مصرح دانست که باید فکری به حال آن شود.
وی خواستار شناسایی و معرفی دست‌های پنهان پشت پرده ای شد که از رسانه ها برای تخریب ترانزیت استفاده ابزاری کرده و هیچ نامی از خود به میان نمی آورند.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی ایران نرخ اشتغال‌زایی هر وسیله حمل بار در محورهای ترانزیتی را حداقل ۴ فرصت شغلی برشمرد و با بیان اینکه این حوزه یک درآمد ارزی نامحسوس برای کشور به ارمغان می‌آورد، به مواد دیگری از قانون مصوب سال ۷۴ و بندهایی از آیین‌نامه‌ آن اشاره کرد که علی‌رغم تصویب، ضمانت اجرایی ندارند و در عمل نیز محقق نشده‌اند.

ترانزیت ۱۰ درصد هم در پدیده قاچاق مقصر نیست
مصطفی آیتی، مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، ادامه داد: در قانون امور گمرکی سال ۱۳۵۰ و آیین‌نامه آن، تنها دو ماده وجود داشت و تلاش برای تدوین قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن به‌خاطر اهمیتی است که ترانزیت در ارکان نظام ما دارد و هر اقدامی که ما در جهت تضعیف ترانزیت انجام می دهیم آب ریختن به آسیاب دشمن است. در شرایطی که دشمن به دنبال بستن مسیرهای ترانزیتی ایران است و اگر نتوانیم در بخش خدمات توسعه بین‌المللی نقشی داشته باشیم باید این حوزه را کنار بگذاریم.
آیتی افزود: امروز بعید است شرکتی تن به قاچاق دهد. به جرات می‌توانم بگویم شرکت‌های حمل و نقل ۱۰ درصد هم مقصر نبوده‌اند. آمار قاچاق ترانزیت از سال ۹۱ تاکنون به ۲۰۰ مورد هم نمی‌رسد. همچنین میانگین کامیون‌های ترانزیتی که با اتهام قاچاق متوقف شده‌اند سالانه به ۲۵ تا ۳۰ مورد هم نمی‌رسد و در این موارد با حداکثر قاطعیت برخورد می شود. این آمار آماری نیست که بخواهیم روی آن مانور دهیم و فضاسازی کنیم.
مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک اظهار کرد: توسعه ترانزیت همواره از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است و ما نیز باید بدون چون و چرا به این سمت حرکت کنیم. هر کس نیز مخالف این خواست باشد بر ضد ولایت فقیه حرکت کرده است. در موضوع ترانزیت، اهداف قطعا فراتر از بعد اقتصادی است.
او با قدردانی از تلاش‌های فعالان بخش خصوصی، ترانزیت امروز را موجودی در حال احتضار خواند و گفت: آمار دوماهه اخیر ترانزیت در کشور کاهش فاحشی را نشان می‌دهد. بیمار در حال احتضار را یا باید به حال خود واگذاشت و یا باید دست همت داد و او را نجات داد. منطق امر و مصالح نظام می‌گوید بخش خصوصی و دولتی باید ورای هیاهوی منفعت‌طلبان دست‌به‌دست هم دهند و مشکل را حل کند.
گفتنی است، این نشست تخصصی، با حضور، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، مصطفی آیتی مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، حمید عزت‌آبادی‌پور رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران، بهنام فرامرزیان ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﮐﺎﺭﻧﻪ‌‌تیر ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ، صنایع، ﻣﻌﺎﺩﻥ ﻭ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﺗﺎﻕ ایران، مسعود پل‌مه دبیر انجمن کشتیرانی، جواد سمساری‌لر رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌‌المللی ایران، محمود امتی نایب‌‌رئیس هیات‌‌‌مدیره انجمن شرکت‌‌های حمل و نقل بین‌‌المللی خراسان، علی محمودی‌سرای، رییس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، قاسم حبیب‌پور، عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، منصور عیسی‌وند رییس اداره مرزهای مجاز و گذرنامه وزارت کشور، ندا نیاززاده کارشناس حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد.