نوشهر- ایرنا – طرح تعریض جاده کندوان در حدفاصل شهر مرزنآباد تا منطقه دزدبن که سابقه اجرای آن به حدود ۹ سال پیش برمیگردد، به دلیل برخی از مشکلات در این مسیر باکندی عملیات اجرایی مواجه شده که تکمیل ان نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه های ذیربط است. عملیات اجرایی این طرح به طول حدود […]
نوشهر- ایرنا – طرح تعریض جاده کندوان در حدفاصل شهر مرزنآباد تا منطقه دزدبن که سابقه اجرای آن به حدود ۹ سال پیش برمیگردد، به دلیل برخی از مشکلات در این مسیر باکندی عملیات اجرایی مواجه شده که تکمیل ان نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه های ذیربط است.
عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه ۴ آزاد راه تهران – شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مشکلات وموانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندین ساله روند اجرای این طرح نیز منجر شد.
رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه ۴ آزاد راه تهران – شمال در محدوده شهری مرزن آباد ، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود.
پس از گذر زمان از شروع این طرح روند اجرای ان با مشکلات و موانع فراوانی از جمله کمبود اعتبار ، شرائط بد آب و هوایی ، کم کاری برخی از مسئولان ادارات در جابه جایی مستحدثات موجود در حریم و نیز تنش های محلی با ادعای مالکیت اراضی در حریم مواجه شد.
وجود معارض باعث کندی تعریض جاده کندوان است
کارشناس و مشاور این طرح ملی در این باره می گوید : این طرح اگرچه زمان دقیق اجرای آن مشخص نیست ولی به نظر می رسد از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد منتهی در آن زمان آنچه بررسی شده این طرح با هدف رفع گره های کور ترافیکی در منطقه مرزن آباد همزمان با بهره برداری آزاد راه قطعه ۴ تهران – شمال ، پیشگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرهای پایان هفته از منطقه دزدبن با مرزن آباد و کاهش دغدغه و دل نگرانی های ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون این محور ناشی از این وضعیت اجرا شد.
منصور توپا ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس این طرح قرار شد که عملیات بهسازی و تعریض این محدوده یعنی از مرزن آباد تا دزدبن به طول حدود ۲۰ کیلومتر انجام شود که فاز اول آن حدود پنج کیلومتر در امتداد قطعه ۴ آزاد راه تهران – شمال تا شهر مرزن آباد پس از سال ها به علت وجود مشکلات و موانع انجام گرفت .
وی ادامه داد : فاز بعدی این طرح که با کلنگ زنی مسئولان همراه بود از سال ۱۳۹۷ در محدوده شهر مرزن آباد به طول حدود ۲ و نیم کیلومتر تا راهی طویر آغاز شد منتهی در مسیر اجرای این طرح از زمان آغاز آن تاکنون مشکلات فراوانی وجود داشت و همچنان نیز دارد.
این کارشناس مشاور طرح گفت : روند پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۸۰ درصد و قرار است به زودی به بهره برداری برسد و فاز دیگر آن نیز که از طویر تا رستوران گل مریم به طول ۲ و نیم کیلومتر ادامه دارد حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و فاز آخر نیز حدود ۱۰ کیلومتر می باشد به تازگی قرار داد با پیمانکار مرتبط منعقد شده است .
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران همرزمان با آئین کلنگ زنی این طرح در گزارشی به رسانه ها اعلام کرده بود که با انجام عملیات خاکبرداری ، خاکریزی ، ساخت دیوارهای حائل باید به مدت ۱۵ ماه فاز بیش از ۲ کیلومتری این طرح که از شهر مرزن آباد آغاز تا دو راهی طویر ادامه دارد ، به طور کامل اجرا شود.
توپا ابراهیمی افزود : عمده مشکلات اجرای این طرح به خاطر وجود اراضی ملی و مستثنیات اشخاص در مسیر است اگرچه همراهی و مشارکت همه جانبه مسئولان منابع طبیعی در رفع موانع و مشکلات این طرح را نباید نادیده گرفت ولی طبیعتا این دسته از مسئولان هم تا حدودی می توانند از اختیاراتشان را در این حوزه بکارگیرند چرا که قانون اجازه نمی دهد.
وی ادامه داد : موارد دیگر آنکه برخی از افراد در گذشته بنا به دلایلی اراضی موجود در حریم را تحت تصرف خود قرار داده اند و با گذشت سال ها در این عرصه اقدام به ایجاد سازه هایی که بیشتر جنبه تجاری و در ضلع شرقی جاده کندوان وجود دارد ،کرده اند امروز همین افراد مدعی مالکیت این اراضی هستند.
توپا ابراهیمی ابراز امیدواری کرد با حضور معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران و نشستی به همین منظور در شهرداری مرزن آباد مشکلات و موانع پیش پای اجرای این طرح یکی پس از دیگری حل شود.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران به همراه دیگر مسئولان استانی مرتبط روز چهارشنبه هفته پیش با هدف بازدید از آخرین وضعیت و روند اجرای طرح ملی تعریض و بهسازی جاده کندوان به غرب مازندران و شهرستان چالوس سفر داشتند و در ادامه در نشست با موضوع تصمیم گیری و برنامه ریزی برای رفع موانع در روند این اجرای این طرح در شهرداری مرزن آباد شرکت کردند.
ضرورت واریز خسارت به حساب دولت
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر نیز با اشاره به قدمت بیش از ۸۰ ساله جاده تاریخی کندوان گفت که اجرای این طرح با توجه به مشکلات همیشگی مردم ، مسافران و گردشگران به خاطر معضل ترافیک و حادثه خیزی آن، بسیار ضروری است منتهی برابر قانون هر خسارتی که براثر تخریب به عرصه ملی ناشی از اجرای این طرح ها وارد می شود باید به دولت پرداخت شود.
عبدالرضا سنگاری ، میزان خسارت وارده به عرصه و درختان موجود در مسیر اجرای این طرح را بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : تاکنون مسئولان منابع طبیعی با توجه به اثر بخشی این طرح در رفع دغدغه همیشگی مردم و مسافران ناشی از ترافیک و حوادث در جاده کندوان از هیچ تلاشی در حوزه همکاری دریغ نکرده اند و کماکان همکاری خواهند داشت .
این مقام مسئول اظهارداشت : در نشستی که با حضور معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران روز چهارشنبه هفته پیش بابت همین موضوع برگزار شد ، عمده مشکلات و موانع روند اجرای این طرح بررسی و برای حل آن راهکارهای خوبی ارائه و مصوب شد .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت :در این نشست قرار شد به شکلی با مسئولان وزارتخانه های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی رایزنی شود تا این میزان خسارت براساس ضوابط و راهکاری قانونی به دولت پرداخت شود.
سنگاری ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن مصوبات این نشست به زودی شاهد رفع موانع و مشکلات پیش پای عملیات اجرایی این طرح ملی باشیم .
رفع موانع برای تعریض این مسیر ضروری است
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز با تائید برخی از مشکلات مطروحه گفت که خواه ناخواه این طرح ملی باید به طور کامل اجرا شود چرا که بسیار ضروری است منتهی منوط به آنکه موانع روند اجرای آن برطرف شود.
سهراب طور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، میزان اعتبار پیش بینی شده اجرای کامل این طرح به طول ۱۵ کیلومتر را بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : آنچه که در نشست اخیر از مسئولان راه و شهرسازی خواسته شده اینکه با مسئولان دستگاه های مرتبط نامه نگاری شود تا بلکه بتوانند به نحوی میزان خسارت به عرصه ملی پرداخت شود.
وی اظهارداشت : موضوع دیگر آزاد سازی حریم بوده که مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای عهده دار صیانت از حریم در این جاده هستند منتهی آنچه طبق اسناد موجود بررسی شده حریم این جاده اگر بیش از ۱۷ متر بوده چنین وضعیتی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد.
این مقام مسئول گفت : با گذر در مسیر این جاده به سمت کرج دیده شده که در برخی از نقاط آن حریم آن نزدیک به ۲۲ متر و حتی ۲۵ متر نیز بوده است و این به معنای آن است که اگر عده ای به این حریم در بازه زمانی حتی قبل از انقلاب تجاوز و تصرف داشته اند و دولت هم با آنها کاری نداشته دلیلی نمی شود که خودشان را مالک این عرصه بدانند.
طور افزود : یکی از مهم ترین مسائلی که در این نشست مطرح و مورد تاکید قرار گرفته آن اینکه از مسئولان متولی خواسته شد اگر عده ای از افراد حقیقی و یا حقوقی ادعای مالکیت دارند اسناد و مدارکی که محرز و دال بر مالکیت آن ها باشد ارائه دهند تا برابر نرخ کارشناسی دستگاه متولی حقوق این افراد مدعی را پرداخت نماید.
وی گفت که تا خرداد ماه ۲ و نیم کیلومتر از طول ۱۵ کیلومتری تا دزدبن زیر بار ترافیک خواهد رفت و هم اکنون پیمانکاران این طرح نیز با استقرار نزدیک به ۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین کار را شروع کرده اند و امیدوارم با اجرایی شدن مصوبات این نشست مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی مازندران برای شتاب بخشی در روند اجرای این طرح از مسئولان محلی این منطقه خواستار همکاری بیشتر شد.
تلاش خبرنگار ایرنا با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران برای دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر راجع به این موضوع گزارشی متاسفانه این پیگیری ها نتیجه نداد.
جاده چالوس – کرج (کندوان ) به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر ، تنها راه ارتباطی زمینی پایتخت به شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران است و این مسیر به خاطر برخورداری از چشم اندازهای منحصر بفرد و آثار طبیعی و تاریخی فراوان در تمامی ماه ها بویژه نیمه های نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست .
سوابق ساخت این جاده به سال ۱۳۱۲ باز می گردد و بنا به گفته برخی از صاحب نظران و کارشناسان وضعیت این جاده به گونه ای طراحی و ساخته شده که که سطح سرویس دهی آن در برخی از نقاط به خاطر عدم وجود شانه یا عرض کافی و توقف خودروها به علت نواقص فنی سبب انسداد کامل یک خط ان و در نهایت ایجاد راهبندان می شود.
از طول این مسیر ارتباطی کوهستانی و پرتردد حدود نیمی از آن جز منطقه کندوان حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس است.