تعطیلات نوروزی، با ۶۶۳ کشته به پایان رسید!
تعطیلات نوروزی، با ۶۶۳ کشته به پایان رسید!

    گروه اجتماعی/   مسافران نوروزی، امسال بعد از دو سالِ خانه‌نشینیِ اجباریِ کرونایی، شروعِ طوفانی و مرگباری را تجربه کردند. یکی از تلخ‌ترین خبرهایی که در نوروز ۱۴۰۱ منتشر شد، خبر جانباختن ۶۶۳ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای است. در این راستا سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفته است:« […]

 

 

گروه اجتماعی/

 

مسافران نوروزی، امسال بعد از دو سالِ خانه‌نشینیِ اجباریِ کرونایی، شروعِ طوفانی و مرگباری را تجربه کردند.

یکی از تلخ‌ترین خبرهایی که در نوروز ۱۴۰۱ منتشر شد، خبر جانباختن ۶۶۳ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای است. در این راستا سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفته است:« از بیست و پنج اسفندماه تا جمعه شب ۶۶۳ نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند. البته میزان تلفات جانی نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته است. توجه نکردن به جلو با ۳۶ درصد، رعایت نکردن حق تقدم با ۱۶ درصد و ناتوانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۱۵ درصد بیشترین علت تصادف در تعطیلات نوروزی امسال بوده است.»
پیش از این نیز در روزهای آغازین تعطیلات نوروزی، سردار سید تیمور حسینی جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در تحلیل وضعیت تصادفات و ترافیک از زمان شروع اجرای طرح نوروزی از ۲۶ اسفندماه تا ۵ روز نخستِ سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: متاسفانه طی این مدت ۳۲۲ تن در صحنه تصادفات جان خود را از دست دادند که این موارد هم شامل موارد فوتی در جاده و هم شامل تصادفات رانندگی منجر به فوتی در شهر‌ها می‌شود. البته اکثر جانباختگان در جاده بودند. این حوادث نیز عمدتا ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی بوده است.
وی درباره بیشترین علت تصادف رانندگی نیز گفت: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مجاز و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی از از ابتدای اجرای طرح نوروزی تا کنون بوده است. جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره بیشترین زمان وقوع تصادفات رانندگی نیز گفت: حدود نیمی از تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۲۰ رخ داده است.

کاهش آمار حوادث جاده‌ای نوروز به نسبت دو سال قبل
خبر فوتِ ۳۲۲ تن از مسافران نوروزی بر اثر سوانح جاده‌ای تنها در عرضِ چند روز، در حالی است که رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام کاهش ۱۶ درصدی عملیات امدادی جاده‌ای نسبت به سال ۹۸ می‌گوید: کاهش سفرهای نوروزی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از دلایل این کاهش بوده است.
مهدی ولی پور اضافه می‌کند: با وجودی که امسال با افزایش حدود ۵۰ درصدی عملیات‌های ترافیکی و جاده‌ای نسبت به سال قبل مواجه بودیم؛ اما آمارهای امسال نسبت به نوروز سال ۹۸ کاهش داشته است.
وی دلیل این اتفاق را رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و کاهش سفر نسبت به سال‌های قبل دانست و گفت: البته همانند سال‌های گذشته سوانح جاده‌ای و ترافیکی بیشترین عملیات‌های سازمان امداد و نجات هلال احمر در نوروز بوده است.

بیش از ۵۰ درصد عملیات های امداد و نجات به حوادث ترافیکی و جاده‌ای مرتبط بود
رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه عملیات‌های امداد و نجات هلال احمر در نوروز امسال افزایش ۷۰ درصدی داشت که بیش از ۵۰ درصد آن را حوادث ترافیکی و جاده‌ای به خود اختصاص داده بود، افزود: جاده‌های اصفهان، ‌فارس و خراسان رضوی بیشترین عملیات های امدادی را داشتند.
ولی پور میزان آمادگی سازمان های امدادی با توجه به سفرهای نوروزی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: آمادگی کامل برای مواجه با حوادث داشتیم و با بحران و مشکلی در این مدت برخورد نکردیم.
وی یکی از موضوعات در نوروز امسال را ازدحام مسافر بدون مکان اقامتی در شهرهای گردشگرپذیر اعلام کرد و افزود: بسیاری از مسافران بدون در نظر گرفتن محلی برای اقامت به سفر می‌روند در حالی که به دلیل ازدحام جایی برای اقامت پیدا نمی‌کنند و نهادهای مرتبط مانند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز راهکاری برای این موضوع در نظر نگرفته بود.
رئیس سازمان امداد و نجات اظهارداشت: مسافران در این شرایط از امدادگران هلال احمر تقاضای چادر دارند که این امکان وجود ندارد زیرا هلال احمر موظف به ارائه چادر در صورت وقوع بحران و بلایا است.
طرح ملی امداد و نجات نوروز ۱۴۰۱ از ۲۵ اسفند سال گذشته در یکهزار و ۴۰۰ پایگاه ثابت، پست موقت و سیار امداد و نجات جاده ای و مراکز عملیاتی سراسر کشور آغاز شده و تا امروز ۱۵ فرودین ادامه دارد.
این طرح از ظرفیت ۲۰ هزار نیرو که از این تعداد حدود ۱۳ هزار نفر امدادگر و نجاتگر آموزش دیده و هفت هزار نفر نیز نیروی آماده مجرب، به کارگیری سه هزار دستگاه خودرو و ۱۹ فروند بالگرد امدادی در طول اجرای طرح ملی امداد و نجات جمعیت هلال احمر برخوردار است.
ناگفته‌های رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى شهر تهران نیز نسبت به آمار تصادفات جاده‌اى نوروز ۱۴۰۱ و مرگ ۵۵۲ هموطن در تصادفات اخیر واکنش نشان داد و نوشت: به دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بی‌کیفیت و جاده‌های ناامن، ۱۷۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند!
سید جعفر تشکرى هاشمى در صفحه شخصی خود نوشت: در روزهای آغازین سال نو و تا ٩ فروردین ماه بیش از ۵۵۲ نفر از هموطنانمان در تصادفات جاده‌ای، جان شیرین خود را از دست دادند؛ سفرهای بی‌بازگشتی که سرنوشتی تلخ برای مسافران و خانواده های آنان رقم زده است.
برابر پژوهش‌ها و تحقیقات جهانی، سهم عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی بیش از ۸۰ درصد تخمین زده شده اما تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کمک سازندگان خودرو آمده تا حتی اگر خطای انسانی هم اتفاق افتاد جلوی حوادث مرگبار را بگیرد.
متاسفانه در کشور ما به دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بی‌کیفیت و همچنین جاده‌های ناامن، سالانه بیش از ۱۷۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۲۰ تا ۳۰ برابر این عدد، مجروح و معلول که عمدتاً از افراد فعال ۱۵ تا ۴۵ سال جامعه هستند برجای می‌ماند!
به عبارت دیگر تعداد کشته‌شدگان ما در حوادث رانندگی به عدد ۲۰ در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت می‌رسد و در طیف کشو‌رهای ناایمن و پرحادثه قرار داریم. ناگفته‌های بسیاری در مورد ابعاد و زوایای پیدا و پنهان فاجعه تصادفات رانندگی و آمار بالای فوتی‌ها، مصدومان و معلولان ناشی از آن وجود دارد؛ از رانندگی پرخطر و عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان و سرنشینان تا وضعیت آشفته‌ای که بر روند تولید خودروهای ناایمن و غیراستاندارد داخلی حاکم است و جاده‌هایی که بستر‌ساز حواث هستند؛ بخش‌هایی از این ناگفته‌ها در روزها و هفته‌های اخیر با شجاعت و صراحت از سوی سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا مطرح شده است.
جدال بر سر اینکه مقصر اصلی کیست، جدالی بی‌نتیجه و به ضرر ایمنی جاده‌ها و رانندگان است؛ شاید بهترین اقدام دولت سیزدهم تلاش‌های چندجانبه با مشارکت خودروسازان برای تولید محصولات ایمن‌تر، وزارت راه برای جاده‌های امن‌تر، توجه به موضوعات رفتار رانندگی با محوریت صدا و سیما و نهایتا قوانین و مقررات سختگیرانه برای رانندگان بی‌پروا و ماجراجو توسط مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باشد.

هر سال بدتر از سال قبل
هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی، ده‌ها انسان بر اثرِ تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و این آمارِ وحشتناک، در حالی منتشر می‎شود که هنوز نه برای استانداردسازی اتومبیل‌ها و جاده‌ها اقدامی اساسی صورت گرفته است و نه حتی فرهنگ رانندگی در کشور ارتقا یافته است و شوربختانه هر ساله، هم بر تعدادِ اتومبیل‌ها و جاده‌های غیر استاندارد و البته انسان‌های بی توجه به مفاهیم و فرهنگ رانندگی افزوده می‌‎شود!
طنزِ تلخِ ماجرا اینجاست که حتی در صورتِ نبودِ کرونا نیز، تصادفات جاده‌ای به اندازه یک پیکِ سهمگین از ما جان می‌گیرد و ما همانقدر که با شنیدنِ اخبارِ مرگ‌بار کرونایی اندوهگین و متاثر می‌شدیم، نسبت به آمار تلخ و جانکاهِ مرگ‌ بر اثر سوانح جاده‌ای غمگین و ناراحت نمی‌شویم و تا وقتی این بی‌توجهی‌ها، سهل‌‌انگاری‌ها و غفلت‌ها ادامه داشته باشد، وضعیت هر سال بدتر از سال قبل می‌شود.