زهرا ایرانشاهی / اگر تعدد پروازها از روزانه ۸۳۰ پرواز در آسمان ایران به رقمی کمتر از انگشتان یک دست برسد، قطعا سوای از مساله تحریم ها اتفاق ناخوشایند دیگری رخ داده است. این اتفاق، شیوع کروناست که حمل ونقل هوایی در سراسر جهان را زمینگیر کرده است. این در حالی است که […]
زهرا ایرانشاهی /
اگر تعدد پروازها از روزانه ۸۳۰ پرواز در آسمان ایران به رقمی کمتر از انگشتان یک دست برسد، قطعا سوای از مساله تحریم ها اتفاق ناخوشایند دیگری رخ داده است. این اتفاق، شیوع کروناست که حمل ونقل هوایی در سراسر جهان را زمینگیر کرده است.
این در حالی است که در این موقعیت، متخصصان داخلی به فکر توسعه و تامین تجهیزات خود با تکیه بیشتر بر توان داخلی افتاده اند اما این در حالی است که تامین قطعات در صنعت هوایی به دلیل گره خوردن این صنعت با حفظ جان مردم، به همین آسانی ها هم نیست و آزمون و خطاهای بسیاری در این زمینه صورت می گیرد.
این در حالی است که سال گذشته شانزده شرکت ایرانی برای تولید قطعات هواپیما و هلیکوپتر در ایران مجوز گرفتهاند اما بطور کلی صنعت هوانوردی ایران به اروپا و کشورهای غربی وابسته است و بروز تحریمهای سنگین موجب شد که متخصصان و مسئولان امر به فکر توسعه صنعت هوایی بیفتند. پارسال چند شرکت دانش بنیان برای تولید قطعات حساس موتور هواپیما نیز تأسیس شد و مشغول تولید قطعات هواپیما هستند؛ اگرچه تولید قطعات هواپیما به تکنولوژی بالایی نیاز دارد اما متخصصان داخلی کمر همت بسته اند تا تولیدات باکیفیتی را در این زمینه عرضه کنند.
بنابراین اگرچه توان داخلی در زمینه تولیدات هوایی در حال رشد است اما شیوع کرونا ادامه کار را سخت کرده است. در همین زمینه مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از برنامه ریزی برای ارایه تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی به این شرکت و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد.
سیاوش امیر مکری به بیان اولویتهای در نظر گرفته برای سال جاری پرداخت و گفت: شرایط خاصی که امروز بر صنعت هوانوردی دنیا حاکم است، تاثیر بسزایی بر درآمد شرکتهای هواپیمایی گذاشته و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست. در حال حاضر به توجه به کاهش شدید منابع ناچار به بازبینی در برنامههای اجرایی سال ۹۹ شده ایم و در حال تعیین پروژههایی هستیم که در سال جاری با توجه به درآمدهایمان بتوانیم آنها را به انجام برسانیم.
وی افزود: برای این منظور ۲۱ پروژه فرودگاهی را در اولویت قرار داده ایم و تلاش داریم تا پایان سال آن ها را به بهرهبرداری برسانیم.
این در حالی است که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از تصویب بسته حمایتی پیشنهادی این وزارتخانه به منظور کمک به شرکتهای حمل و نقلی در هیات دولت خبر داد.
حالا امیر مکری با بیان این که این بسته شامل حال شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز می شود، در این باره توضیح داد: میزان تسهیلات در نظر گرفته شده در قالب بسته حمایتی برای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور و نیز شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی مجموعا ۵۰۰ میلیارد تومان است.
گفتنی است که صنعت حمل و نقل هوایی اکنون در ماه دوم بحران بی سابقه خود قرار دارد. با این حال به نظر می رسد بر اساس آنچه آمار نشان می دهد، میزان سفرهای هوایی در جهان رو به بهبود می رود. سایت «سیمپل فلایینگ» در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است که صنعت هوانوردی پس از سرگذراندن شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا اکنون وارد مرحله جدیدی از بهبودی شده است.
درواقع صنعت حمل و نقل هوایی مدتهاست که دچار بحران شده است. در این شرایط شرکتهای هواپیمایی ناچار شدند میزان پروازهای خود را کاهش دهند و از سوی دیگر تقاضا برای پرواز به شدت کاهش پیدا کرده است اما اخیرا چندین کشور اروپایی قوانین سختگیرانه قبلی درخصوص پرواز را تعدیل کرده اند تا شاید صنعت حمل و نقل هوایی بهبود وضعیت را تجربه کند. در همین زمینه TSA هر روز داده هایی را در مورد تعداد مسافرانی که با آنها برخورد کرده است، منتشر می کند. اطلاعات مربوط به تاریخ ۷ می نشان می دهد، تعداد مسافرانی که از طریق یک ایست بازرسی TSA عبور کرده اند، ۱۹۰ هزار و ۸۶۳ نفر بوده است. این تنها بخش کوچکی از آمار ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۵۲۲ مسافر ثبت شده در اول مارس امسال است. اما آمار یک ماه گذشته نسبتا قابل توجه است، بر این اساس بیشترین تعداد مسافر برای عبور از ایست بازرسی TSA مربوط به ۲۷ مارس بوده که شامل ۱۹۰ هزار و ۸۶۳ مسافر می شود. این در حالی است که پایین ترین آمار مربوط به ۱۴ آوریل است که فقط ۸۷ هزار و ۵۳۴ مسافر از ایست بازرسی TSA عبور کرده اند. در دو ماه گذشته نیز تعداد پروازهای تجاری روند افزایشی قابل توجهی را در پیش گرفته و تاکنون این متغیر برای مدتی بالاترین رقم خود را نشان داده است.
این در حالی است که نمی توان گفت که آیا این روند ادامه خواهد یافت یا خیر، با این حال به نظر می رسد صنعت هوایی در حال شروع به نمایش بهبود است و خوشبختانه آمار و ارقام همچنان رشد میکند.
در کشور ما اما این آمار با رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در حال بهبود است. اما بطور کلی بخش زیادی از تجهیزات هوانوردی مورد نیاز کشور با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی در حال طراحی و ساخت است که از جمله آنها می توان به سیستم های رادار مد S، تجهیزات کمک ناوبری از جمله DME، سیستم های روشنایی باند، سیستم های امنیتی و بازرسی و سیستم های برج موبایل اشاره کرد. بنابراین حمایت از این صنعت اصلی اساسی است که در کنار رونق بازار حمل ونقل هوایی در بخش بار و مسافر از همین روزها می تواند به شرایط قبلی خود بازگردد.