تلاش صنعت بیمه برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان به محصولات بیمه ای
تلاش صنعت بیمه برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان به محصولات بیمه ای

تلاش صنعت بیمه برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان به محصولات بیمه ایاعتماد سازی؛ موضوعی که به اعتقاد مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی مهمترین چالش این روزهای صنعت بیمه است. این موضوع درحالی از سوی رییس کل بیمه مرکزی مطرح شده که محصولات صنعت بیمه برمبنای اعتماد فروخته می شود. به عبارت بهتر، بیمه محصولی […]

تلاش صنعت بیمه برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان به محصولات بیمه ایاعتماد سازی؛ موضوعی که به اعتقاد مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی مهمترین چالش این روزهای صنعت بیمه است.
این موضوع درحالی از سوی رییس کل بیمه مرکزی مطرح شده که محصولات صنعت بیمه برمبنای اعتماد فروخته می شود.
به عبارت بهتر، بیمه محصولی است که با هدف پوشش ریسک های پیش روی بیمه گذاران به فروش می رسد، به همین دلیل ایجاد تردید نسبت به تعهدات بیمه‌گران ، می تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش ضریب نفوذ بیمه داشته باشد. پیشتر، محمد رضائی، مدیرعامل اسبق شرکت بیمه ایران، علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور را عدم توانایی شرکت های بیمه در اعتماد سازی دانسته و مدعی شده بود که ۳۴ درصد مردم به شرکت های بیمه اعتماد چندانی ندارند.
پایبندی شرکت‌های بیمه به تعهدات‌ خود و پرداخت‌های به موقع و سریع خسارات یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جلب اعتماد مردم به بیمه گران است. هنگامی که پرداخت خسارت ارزیابی شده بیمه گذار و رسیدگی به شکایت آنها مشمول گذر زمان شود، خسارت بیمه، جبران آسیب های وارده به بیمه گذار را نخواهد کرد. شرکت های بیمه ای برای پرداخت به موقع خسارت زیان دیدگان و ایفای تعهدات خود نیاز به نقدینگی دارند.
دراین بین ، مطالبات بالای شرکت های بیمه ازبیمه گذاران و دریافت توام با تاخیر این مطالبات ، ریسک نقدینگی شرکت های بیمه ای را افزایش می دهد.
درعین حال ، شرکت های بیمه ای با وجودکمبود نقدینگی و شرایط بازار،سعی می کنند که حق بیمه ها را دریافت کنند تا بواسطه آن خسارت ها را پرداخت کنند.
فضل الله معظمی، کارشناس بیمه ، درخصوص عدم اعتماد بخشی از جامعه نسبت به خدمات شرکت های بیمه ای، گفت که برخی ازشرکت های بیمه خصوصی به دلیل تجربه ناکافی ویا مشکلاتی که دارند نتوانستند به درستی به تعهدات خود پاسخ بدهند. معظمی،اذعان داشت که بیمه گذاری که خسارت دیده وبرای دریافت خسارت، به دلیل امکانات مالی کم شرکت های بیمه ای در نوبت بماند، اعتماد آن حتما کم می شود که این موضوع در برخی از شرکت های خصوصی وجود داشته است.
هر چند که صنعت بیمه سالانه مبالغ قابل توجهی خسارت به بیمه گذاران و زیان دیدگان پرداخت می کند و حتی در برخی از رشته های بیمه ای ضریب خسارتی بالای ۱۰۰ درصد را متحمل می شوند.
به نظر می‌رسد که گاهی عدم اطمینان به بیمه گران ناشی ازعدم اطلاع رسانی کافی بیمه به آحاد جامعه است که شاید این مهم نیازمند همراهی مدیران اجرایی صنعت بیمه با رسانه ها داشته باشد.