تمرکز بر مزیت‌های صادراتی
تمرکز بر مزیت‌های صادراتی
رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ضمن اشاره به تدوین سیاست‌های تجاری از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان متولی تجارت خارجی بر تمرکز در بخش‌های مزیت‌دار باهدف توسعه صادرات کشور تاکید کرد.

سید مرتضی حاجی آقامیری، صادرکنندگان را پیشران حوزه اقتصاد کشور معرفی کرد و افزود: برگزاری روز ملی صادرات و تقدیر از تلاش‌های کسانی که در این زمینه فعالیت دارند اقدام مثبتی است اما مساله اصلی این است که ما به مناسبت این روز بتوانیم آسیب‌شناسی از فرآیند صادرات در کشور ارائه بدهیم.
وی با تاکید بر فشارهای ناشی از تحریم بر روند فعالیت تجاری صادرکنندگان، تصریح کرد: به نظر می‌رسد چالش‌های اصلی صادرکنندگان و واردکنندگان یعنی رفع تعهدات ارزی یا برتری سیاست‌های ارزی بر سیاست‌های تجاری، به دلیل شرایط غیرعادی ناشی از تحریم‌ها که به ما تحمیل شده است باز می‌گردد؛ اگر ریشه‌ای این مساله را بتوانیم برطرف کنیم، بسیاری از این مشکلات تجاری ما برطرف خواهد شد.
حاجی آقا میری سازمان توسعه تجارت ایران را متولی توسعه صادرات غیرنفتی دانست و اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌های صادراتی در درون بخش خصوصی نهفته است از این‌رو تمرکز در بخش‌های مزیت‌دار می‌تواند راهگشا و زمینه‌ساز توسعه صادرات در کشور باشد.
رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم در اجرای برنامه هفتم توسعه، افزود: در این برنامه بر رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی در سال تصریح شده است از این‌رو باید به الزامات آن توجه و دست صادرکنندگان را برای توسعه صادرات باز بگذاریم.
وی بر تسهیل فرآیند صادرات تاکید کرد و افزود: باید به سمتی برویم که سیاست‌های تجاری را دستگاه‌های متولی آن یعنی وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران تعیین و مشخص کنند و اجازه ندهند که سیاست‌های تجاری و دستگاه‌های متولی در این حوزه پیرو بانک مرکزی باشند؛ بانک مرکزی با تصویب قانون پیمان‌سپاری ارزی چالش‌های جدی را پیشروی صادرکنندگان واقعی قرار داد.
گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد