تمهیدات وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای حفظ منافع سهامداران در بودجه ۱۴۰۴
تمهیدات وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای حفظ منافع سهامداران در بودجه ۱۴۰۴
در هفته جاری نخستین نشست هم‌اندیشی عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اصحاب رسانه برگزار شد. ۲ روز پس از برگزاری این نشست، برخی رسانه‌ها روایت‌های خود را از موضوعات مطرح‌شده منتشر کرده‌اند. طبق این روایت‌ها، وزیر اقتصاد در خبری خوش به فعالان بازار سرمایه وعده داده با حضور رییس سازمان بورس در نشست‌های تدوین بودجه، منافع آن‌ها لحاظ خواهد شد.

خبرنگار اقتصاد آنلاین در روایت خود از نخستین نشست هم‌اندیشی عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اصحاب رسانه، به نقل از وزیر اقتصاد نوشت: برای ارزیابی مدیریت بورس باید عملکرد بلندمدت را مدنظر قرار داد و به مدیران جدید بورس فرصت داد تا وضعیت را بهبود دهند.

طبق این روایت وزیر اقتصاد در ادامه به فعالان بازار سهام خبری خوش داده و گفته است: قرار شده است رئیس سازمان بورس در جلسات بودجه‌نویسی حاضر شود و مراقب باشد احکامی علیه بازار سرمایه به تصویب نرسد.

همتی در عین حال خطاب به فعالان بازار سرمایه گفته؛ لازم است که انتظارات کوتاه‌مدت خود را از بورس کم کنیم و به ثبات وضعیت آن در بلندمدت فکر کنیم.

او هم‌چنین بار دیگر بر سیاست کاهش دخالت دولت در بورس تأکید کرده و گفته است: باید هر گونه اقدامات موردی و قیمت‌گذاری بی‌ربط و دخالت‌های دولتی کاهش یابد و در نهایت نهاد بازار مورد حمایت قرار بگیرد.

تأکید وزیر اقتصاد بر لزوم اصلاح نرخ نیما

اقتصاد آنلاین در ادامه روایت خود به نکته‌ای مهم برای بازار سرمایه اشاره کرده است. این رسانه به نقل از وزیر امور اقتصادی و دارایی آورده است: می‌گویند اگر نرخ ارز نیما را بالا ببرید تورم زیاد می‌شود، اما بنده در اردیبهشت ۱۴۰۰ نرخ نیما و بازار آزاد را تقریباً یکی کردم و اختلاف بین‌ آنها ۲ تا ۵ درصد در نوسان بود اما وضعیت مطلوب‌تر از روند فعلی بود، آن هم در شرایطی که درآمد نفتی رقمش به اندازه یک‌پنجم حال حاضر بود.

بنابر این روایت، وزیر اقتصاد هم‌چنین از دیگر عوامل اثرگذار بر کاهش حاشیه سود صنایع بورسی، یعنی قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کرده و گفته است: اقتصاد دستوری فقط شش‌ماه جواب می‌دهد، اما در بلندمدت اقتصاد را نابود می‌کند. گاهی شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که برخی اقدامات دستوری لازم می‌شود. برای مثال با کاهش درآمد ارزی لازم است برخی ممنوعیت‌ها در حوزه واردات انجام شود اما نباید این دستور و قوانین دائمی شود.

دفاع تمام قد همتی از تصمیم هیئت‌مدیره سازمان بورس

طبق این گزارش، خبرنگار بورس ۲۴ هم در روایت خود از نشست وزیر اقتصاد با اصحاب رسانه، به حمایت همتی از تصمیم اخیر هیئت‌مدیره سازمان بورس درباره افزایش دامنه نوسان به ۳ درصد اشاره کرده و به نقل از رییس شورای بورس نوشته است: در خصوص تصمیم برگشت دامنه نوسان به ۳ درصد هر شخصی یک چیز می‌گوید. شما هم به مسؤولان بازار سرمایه حق بدهید، در یک جایی محدودیت‌هایی وجود دارد و براساس منافع عمومی باید تصمیم گرفته شود، نه منافع یک عده خاص. این که عده‌ای دوست دارند که دامنه نوسان را باز کنیم و در این افت بخرند، برای مردم عادی فرق می‌کند و باعث ضرر وحشتناک آنها می‌شود.

طبق روایت بورس ۲۴، همتی از ایده تعطیلی بورس حمایت نکرده و با بیان این‌که تعطیلی بورس هم با عواقبی روبه‌رو خواهد شد، گفته است: پس از انجام بررسی‌ها بهترین تصمیم اتخاذ می‌شود، ممکن است برخی دوست نداشته باشند اما مسئولان بازار باید برای عموم تصمیم بگیرند، نه برای یک گروه خاص.