تنگیِ نفس تهران
تنگیِ نفس تهران
بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی هوا در حال حاضر روی عدد ۱۱۰ قرار دارد و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است

بر اساس جداول شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت در ۲۴ ساعت گذشته شاخص آلودگی هوای ۱۳۰ را تجربه کرد و امروز- جمعه ۱۲ مردادماه- با وجود کاهش غلظت آلایندگی pm 2.5 و ثبت شاخص ۱۱۰ کیفیت هوا همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شده است.
ایستگاه‌های اقدسیه، پونک، شادآباد، شهرداری منطقه ۱۵، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲، گلبرگ، پارک رازی، پارک سلامت، دانشگاه شهید بهشتی، سرخه حصار و میدان امام خمینی وضعیت زرد و کیفیت هوای قابل قبول را به ثبت رسانده‌اند.
همچنین ایستگاه‌های پیروزی، ستاد بحران، شهرداری منطقه ۴، مسعودیه، میدان فتح، پاسداران، دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهند.
وضعیت هوا در ایستگاه‌های شهرری، شهرداری منطقه ۱۱، پارک شکوفه، ژئوفیزیک و شهرک چشمه، قرمز و کیفیت هوا ناسالم است.
تهرانی‌ها از ابتدای سال تاکنون ۵ روز هوای پاک، ۹۷ روز هوای قابل قبول، ۳۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوای ناسالم را تنفس کرده‌اند.
در یک هفته اخیر پنج روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، یک روز ناسالم و یک روز قابل قبول در جداول شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به ثبت رسیده است
مسائلی نظیر وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای، سوزاندن زباله‌های شهری و همچنین فعالیت‌های صنعتی منجر به افزایش آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهر های کشور شده است. این مسئله کاهش امید به زندگی در میان مردم تهران و افزایش انواع بیماری‌ها را رقم زده است. علاوه بر آن، پدیده آلودگی هوا هزینه‌های اقتصادی بسیاری هم برای پایتخت دارد.
در حال حاضر آلودگی هوا در شهر تهران به یکی از معضلات اساسی جامعه تبدیل شده است. در این میان افزایش جمعیت، استفاده از سوخت‌های هیدروکربنی چون بنزین و گازوئیل، عدم استفاده از فیلتر در کارخانه‌ها، افزایش شمار کارخانه‌ها در شهرها ازجمله دلایل آلودگی هوا در شهر تهران می‌باشند. علاوه بر این موضوع موارد دیگری هستند که می‌توانند روی میزان آلودگی هوای شهر تهران تاثیرگذار باشد که از آن‌ها می‌توان به وارونگی دما، فصل سرما، کودهای شیمیایی، مصارف خانگی، عوامل طبیعی و… اشاره کرد.
طبق شاخصی که برای آلودگی هوا در نظر گرفته‌اند، شاخص ۱۰۰ برای شهر تهران هوای مطلوب و قابل قبولی است. اما شاخص بالای ۱۰۰ می‌تواند نشان دهنده هوای آلوده و خطر برای گروه‌های حساس باشد
آلودگی هوا می‌تواند تحرکات مغز و عملکرد آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. بدین ترتیب می‌توان گفت بیماری‌های روحی و روانی و اختلالات رفتاری می‌تواند نتیجه آلودگی هوا باشد. در صورتی که درمان نشود موجب جنون و خودکشی فرد خواهد شد. اینجاست که یک روانشناس خوب و با تجربه می‌تواند به بهبود شرایط و درمان این اختلالات کمک کند. یکی از اختلالات ناشی از آلودگی که بیشتر افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است، افسردگی ناشی از آلودگی هوا می‌باشد. یک روانشناس خوب می‌تواند با بهره‌گیری از علم و دانشی که در این زمینه دارد و با استفاده از تکنیک‌های مختلف این عارضه را درمان کند.