تهدید  منابع تنفس  ایران
تهدید  منابع تنفس  ایران
طعمه‌ی آتش شدن جنگل‌ها و مراتع کشور، خبری است که گویا همه به شنیدن آن عادت کرده‌ایم.

همیشه در صدر اخبار بودن اتفاقی که وقوع آن آسیب‌های زیست‌محیطی، انسانی، اجتماعی و … فراوان و جبران‌ناپذیری به دنبال دارد، اصلا خبر خوبی نیست. تاثیرات سوء بر جوامع روستایی، حیات وحش و سلامت انسان‌ها و حیوانات، تنها نمونه‌هایی از نتایج آتش‌سوزی جنگلهاست. اگر بخواهیم لیست تمام جنگل‌هایی را که از ابتدای همین سال‌جاری، که هنوز به نیمه‌اش هم نرسیده است لیست کنیم، از حیث حجم در محدودیت قرار خواهیم گرفت. به گزارش رکنا، از شروع ۱۴۰۳ تا اکنون، بیش از ۵۰ بار جنگل ها و مرتع ایران در آتش سوخته اند. اکثریت قریب به اتفاق این آتش‌سوزی‌ها نیز توانسته‌اند با تلاش مسئولین مربوطه اطفا شوند اما اکنون مسئله، توانایی تجهیزاتی و علمی ایران برای عبور از بحران آتش سوزی نیست. مسئله این است که از این فاجعه‌ی زیست محیطی باید پیشگیری کرد. آماری که در این خصوص وجود دارد بسیار فراتر از یک فاجعه است. به گزارش خبرگزاری آنلاین، بررسی داده‌های آماری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، در سال گذشته، از افزایش ۳۵۳ درصدی وسعت آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی کشور حکایت دارد. این یعنی تدبیری بیش از اطفای حریق باید در دستور کار قرار بگیرد. نظر برخی از مسئولان درباره وقوع این آتش‌سوزی‌ها را که به طبع به یافتن راهکاری موثر برای حل بحران می‌انجامد را با هم می‌خوانیم. به گزارش همشهری آنلاین، به گفته «عباسعلی نوبخت»، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عامل ۹۵درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد.
«سیدناصرالدین عمادی»، مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز معتقد است: «عوامل مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»او تصریح کرد: «گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ و وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره… از دیگر عوامل آتش سوزی در طبیعت و عرصه‌های منابع طبیعی کشور است.»
در خصوص اینکه علت این آتش سوزی‌ها به دلیل رفتارهای غلط انسانی است، باید گفت که تدوین و اجرای قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی از الزامات است. همچنین برگزاری کمپین‌ها و برنامه‌های آموزشی برای افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت حفاظت از جنگل‌ها و راه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی نیز می‌تواند راهگشا باشد. در همین خصوص نقش مردم در وقوع آتش‌سوزی‌ها، می‌توان گفت که چون یکی از علت‌های این فاجعه گرمای بیشتر هوا و کاهش منابع آب زیرزمینی است، همین صرفه‌جویی ساده در مصرف آب می‌تواند راهگشا باشد.
اشاره کردیم که معمولا این آتش‌ها مهار می‌شوند. وقتی تجهیزات و امکانات مهار آتش وجود دارند، می‌توان به سراغ استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های هشداردهنده زودهنگام و پهپادها برای نظارت و کنترل آتش‌سوزی‌ها رفت تا زمانی که خطر گسترده شده، متوجه وقوع آن نشویم. همکاری با سازمان‌های بین‌المللی برای تبادل دانش و تجربه در زمینه مدیریت و کنترل آتش‌سوزی‌های جنگلی نیز می‌تواند راهگشا باشد.
در پایان شایان ذکر است؛ در آخرین مورد، حریق جنگل‌های شمال شرق یاسوج از ساعت ۱۳ روز گذشته آغاز شده است. به گزارش مهر، این جنگل‌ها در بالا دست منطقه محمودآباد و شمال شهر یاسوج قرار دارد. گونه غالب درختان منطقه را انبوه بلوط تشکیل می‌دهد. تیم اطفای حریق منابع طبیعی برای مهار آتش به منطقه اعزام شده است. این منطقه، مسیر تردد کوهنوردان و منتهی به قله دوگوش است. تا لحظه تنظیم این خبر، اطلاعی از سرنوشت این حریق در دست نیست.