تهران؛ از زمین و آسمان در محاصره آلودگی
تهران؛ از زمین و آسمان در محاصره آلودگی
تهران این کلان‌شهر مهم ایران که در سینه‌اش هزاران راز خفته دارد مثل همیشه با فرارسیدن فصل سرما شاهد افزایش آلودگی هواست.

سرویس جامعه جمله – تهران این کلان‌شهر مهم ایران که در سینه‌اش هزاران راز خفته دارد مثل همیشه با فرارسیدن فصل سرما شاهد افزایش آلودگی هواست با این تفاوت که امسال معضل آلودگی زباله‌های شهری هم به آن اضافه شده تا کثافت از زمین و آسمان تهران را در بر بگیرد.
به گزارش جمله بعد از دنباله‌دار شدن هشدار آلودگی هوا در چند روز اخیر مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از تداوم آماده‌باش مدیریت بحران برای آلودگی هوا خبر داده است.
حامد یزدی مهر با اشاره به صدور هشدار نارنجی تداوم انباشت آلاینده‌های جوی در استان تهران گفت: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی از عصر امروز سه شنبه ۲۳ آبان ماه تا روز پنج شنبه ۲۵آبان ماه تداوم پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها پیش بینی شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به افزایش شاخص‌های آلودگی جو و کاهش کیفیت هوا گفت: بیشترین تأثیر آلودگی هوای پیش‌بینی شده در نیمه جنوبی و مناطق مرکزی استان به ویژه تهران، ری، ورامین، اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پیشوا، قدس، شهریار، رباط کریم، قرچک و ملارد است و زمانی که شاخص آلاینده‌ها به مرز هشدار می‌رسد قرار گرفتن در هوای آلوده برای تمامی گروه‌های سنی و افراد خطرناک خواهد بود.
یزدی مهر با بیان اینکه به همه مردم توصیه می‌کنیم از قرار گرفتن در فضای باز خودداری کنند افزود: با توجه به اینکه کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس است و در صورت عدم مهار منابع آلاینده اعم از منابع ثابت و متحرک، در بعضی ساعت‌ها کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها پیش‌بینی شده است.
این به معنای تکرار سناریوی دردناک هر ساله تهران است که حالا دامن‌گیر تمامی شهرهای بزرگ ایران هم شده است. همزمان گلایه شهروندان تهرانی از کثیفی شهر هم افزایش چشمگیری داشته است. کثیفی پیاده روها و بوستان‌ها تجمع زباله‌های خانگی و تغییر منظر شهری به واسطه این آلودگی‌ها موجی از نارضایتی ایجاد کرده است.
راه‌حل شهرداری تهران برای حل مشکل زباله ارائه طرحی جدید است که حتی آن را با شورای شهر پایتخت هم درمیان نگذاشته است.
در همین رابطه ناصر امانی عضو شورای شهر تهران به طرح جدید شهرداری پیرامون نظافت شهر واکنش نشان داد و خواستار ارائه گزارش در صحن شورای شهر شد. وی صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر تهران، گفت: بر اساس بند ۲ قانون ۵۵ شهرداری‌ها تذکرم را ارائه می‌کنم. بحث نظافت و تنظیف شهر جزو اولین وظایف شهرداری است و اخیرا از طریق مقاله روزنامه همشهری با خبر شدم که گویا قرار است روش نظافت در شهر تغییر کند و اگر این مقاله چاپ نمی‌شد ما هم از تغییر روش نظافت شهر با خبر نمی‌شدیم.
وی با بیان اینکه بایستی این طرح قبل از اجرا در جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: دقت داشته باشید که مسئله تنظیف شهر یک زنجیره است که از مبدا که همان خانه، محل کار و … شهروندان است آغاز و به آرادکوه ختم می‌شود و نمی‌توان این زنجیره را از وسط آغاز کرد ولی آنطور که در این مقاله آمده است قرار است آن را به پهنه‌های مختلف تقسیم کنند و هر پهنه به یک پیمانکار سپرده شود.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این تذکر گفت: بعد از سفر به چین تصمیمات جدیدی در خصوص وضعیت زباله‌های تهران اتخاذ شده همچون ورود زباله سوزها اما به رغم تمام تلاش‌ها واقعیت این است که هیچ کس از نظافت شهر راضی نیست و معتقدم که باید شهرداری در این زمینه روش دیگری را اتخاذ کند و تدابیری اندیشیده شود تا در خصوص این طرح جدید به شورا گزارش دهند.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز گفت: طرح جدید در کمیسیون خدمات شهری مورد بررسی قرار گرفته و ما نظراتی را در این خصوص داشتیم و پیشنهاد دادیم که این طرح اول به صورت پایلوت اجرایی شود اما سازمان آن را به صورت سراسری اجرا خواهد کرد.
اینکه شورای شهر کاملا همسو با شهردار و به خصوص رئیس آن نیز به وضعیت اسفبار نظافت شهری اعتراف کرده‌اند خود مؤید این حقیقت تلخ است که کار از پنهان کردن زباله‌ها زیر فرش گذشته است.
این حد از ناکارآمدی تابحال در تهران سابقه نداشته است و باید دست دعا به آسمان برداریم که زاکانی رئیس نشده، زیرا بعید نبود با حضور وی در پاستور نظافت کل مملکت به خطر بیافتد.
متاسفانه کارنامه شهردار تهران همانند وضعیت آب و خاک و هوای این کلان‌شهر سیاه و غبارآلود است. مردمی که انتظار قرار گرفتن درمیان برترین شهرهای منطقه را دارد، حالا در نظافت شهر هم با مشکل روبروست و تداخل آلودگی شهری و آلودگی هوا مانند دولبه قیچی سلامت و آسایش تهرانی‌ها را تهدید می‌کند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس جامعه