تهران‌ دارد از پا می‌افتد
تهران‌ دارد از پا می‌افتد
جعفر تشکری هاشمی، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در گفت‌وگو با اکوایران تصویری از واقعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران ارائه کرده است.

جعفر تشکری هاشمی در مورد اینکه چرا سهم ترددهای روزانه با خودروی شخصی به ۷۵ درصد رسیده توضیح داد و چالش‌های برقی‌سازی سریع ناوگان حمل و نقل را تشریح کرد.
تشکری هاشمی در این گفت‌و‌گو به نقش دولت در نوسازی ناوگان و میزان حمایت‌های دولتی در یک دهه گذشته هم پرداخت .
شهرداری تهران در این مدت قراردادهایی با شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی برای تقویت این ناوگان بسته اما وعده‌های بزرگ حمل ونقلی شهردار تهران محقق نشده است. شهردار تهران در سال ۱۴۰۱ قول داده بود تعداد اتوبوس‌های پایتخت به ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه می‌رسد اما در سال پایانی عمر مدیریت شهری تنها ۲ هزار و ۳۰۰ اتوبوس فعال در سطح شهر است.
به‌ گفته کارشناسان ازجمله برخی‌ اعضای شورای شهر تهران‌ وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت بحرانی است. حمل و نقل عمومی در تهران کمبودهای زیادی دارد تهران کمتر از ۳ هزار اتوبوس برای مسافرت‌های درون شهری دارد که بخش زیادی از آن ها مستهلک شدند؛ علاوه بر این ۷ خط متروی تهران نیز جوابگوی حدود ۱۰ میلیون نفری که درون کلان‌شهر در حال تردد هستند نیست. مقایسه ساده‌ای بین وضعیت حمل‌و‌نقل در تهران و نیویورک نشان می‌دهد با وجود جمعیت یکسان فاصله زیادی بین مجموعه حمل‌ونقل تهران و کلان‌شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد.
مقایسه حمل‌و‌نقل عمومی تهران با شهرهای بزرگ دنیا نشان می‌دهد فاصله زیادی بین تعدد وسایط نقلیه عمومی تهران با اکثر شهرهای جهان است.
برآوردها نشان می‌دهد که فقط ۱۹ درصد از بار حمل‌و‌نقل عمومی کلان شهر تهران به عهده مترو و اتوبوس‌رانی تهران است. این درحالی‌ست که در اکثر شهرهای بزرگ دنیا بخش زیادی از بار پوشش حمل‌و‌نقل عمومی شهرها بر عهده وسایط نقلیه عمومی آن شهر است. وعده‌های مسئولان شهر تهران هم به جایی نرسید و این کلان‌شهر همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
زاکانی شهردار تهران ۱۹ اردیبهشت گفته بود برای افزایش مطلوبیت در حمل‌و‌نقل باید به فکر توسعه زیرساخت‌ها باشیم. او گفت: ۲۵۴ کیلومتر خط مترو داشتیم که در زمان تصدی او به ۳۰۳ کیلومتر رسید. در مورد ایستگاه‌های مترو هم اضافه کرد: از ۱۴۴ ایستگاه به ۱۵۵ ایستگاه رساندیم تهران در حال حاضر حدود ۳ هزار اتوبوس دارد. او راه اندازی تراموا را هم از برنامه‌های شهرداری تهران ذکر کرد اما آن‌چنان‌که مشاهده می‌کنید در تهران خبری از تراموا نیست. شهردار تهران در صحبت‌های اخیر خود بر هوشمند سازی و برقی شدن سامانه‌های حمل‌و‌نقل در تهران خبر داد اما باز هم خبر چندانی از هوشمند سازی شهر نیست و نیز برقی شدن وسایط نقلیه عمومی. از شروع تصدی زاکانی تاکنون بیش از ۳ سال گذشته است اما مردم این کلانشهر به جز تعداد محدودی تاکسی و اتوبوس چینی تغییرات دیگری در شهر نمی بینند.
آذرماه سال گذشته سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران گفت: در چند سال اخیر به‌دلیل عدم‌ تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی رفته‌اند که همین مسئله به افزایش ترافیک تهران دامن زده است، برهمین اساس ما راهی جز توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نداریم.
اما در این یک‌سال هيچ اتفاق خاصی نیفتاده و زاکانی هم‌چنان همان شعارهای بی‌نتیجه قبلی را تکرار می‌کند.
در شرایط فعلی تهران روزانه با ۲۲میلیون پاره سفر مواجه است که در این میان سهم اتوبوسرانی حدود یک‌میلیون و سهم مترو حدود یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار پاره سفر است و این یعنی مابقی سفرها با خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود.