مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از خط ریلی پایانه مرزی شلمچه به عمل آمد و بررسیهایی در خصوص اتصال خطوط ریلی شلمچه به پایانه مرزی و سپس به بصره و عتبات عالیات صورت گرفت. در این سفر طرح اتصال خط ریلی شلمچه به بصره عراق مورد بررسی […]
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از خط ریلی پایانه مرزی شلمچه به عمل آمد و بررسیهایی در خصوص اتصال خطوط ریلی شلمچه به پایانه مرزی و سپس به بصره و عتبات عالیات صورت گرفت.
در این سفر طرح اتصال خط ریلی شلمچه به بصره عراق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد متولی خطوط ریلی کشور برای انجام تمهیدات لازم از راهآهن بصره در کشور عراق بازدید و سپس اتصال آن به عتبات عالیات را مورد ارزیابی قرار دهد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور برای اجرای این طرح مهم، اظهار کرد: در طول ماههای گذشته و در دیداری که دو هفته قبل با نخست وزیر عراق صورت گرفت، از تهران یک سفر ریلی را برای چند هدف آغاز کردیم.
مدیرعامل راهآهن کشور با بیان اینکه هدف اول این سفر احیای خط ریلی خرمشهر –شلمچه- بصره تا کربلا است، گفت: در طول ادوار مختلف در این زمینه توافقنامههای متعددی صورت گرفته و طبیعی است در احداث خط شلمچه موانعی وجود دارد. در این زمینه ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف کردن این موانع هستیم تا احداث این خط آغاز شود.
سید میعاد صالحی در بازدید از مرز شلمچه اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رییس جمهور در ماههای گذشته به ویژه پیروی دیداری که با نخست وزیر عراق در تهران صورت گرفت، این سفر برای چند هدف انجام شده است که اولین هدف این سفر احیای قطار مسافری تهران- خرمشهر- شلمچه-بصره و کربلا است که حدود ۳۲ کیلومتر از این مسیر فاقد ریل و مابقی آن ریل دارد.
وی افزود: قسمت ۳۲ کیلومتری که فاقد ریل است را به صورت ترکیبی خواهیم ساخت، یعنی مسافرین از تهران تا شلمچه با قطار و از شلمچه با اتوبوس به بصره می رسند و مجددا از بصره با قطار به کربلا خواهند رسید.
صالحی تصریح کرد: ما در حال حاضر در مرز شلمچه هستیم و طبق توافقی که قبلا با هم داشتهایم، طرف عراقی در آن سوی مرز در انتظار ما است که با هم به بصره و با حضور وی با قطار از بصره به کربلا برویم تااین مسیر به طور کامل و عملیاتی تست شود.
وی افزود: برای اجرای این عملیات به توافق مسؤلان عراقی نیاز است به دلیل اینکه بخشی از این طرح در ایران و بخش دیگر آن در عراق است.
مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: به موازات احداث خط شلمچه- بصره که از مدتها پیش مورد تاکید بوده و طی مصوبه هیات دولت به راه آهن ایران ارجاع داده شده و در دستور کار است، در این راستا از سایر مجموعهها که در کشور هستند تقاضای همکاری داشتیم که شامل منطقه آزاد و مرزبانی میشود و بنا شد تسهیلاتی برای تردد زائرین از ایران به عراق صورت گیرد.
صالحی گفت: در این راستا همه دستگاهها از جمله سازمان نیروهای مسلح، نیروی زمینی سپاه و ارتش، مرزبانی و منطقه آزاد پایه کار هستند و امیدواریم مجموعه دستگاهها همکاری کنند و این سازه که سالها برای مسافران ایرانی آرزو بوده است ساخته شود و زائرین عراقی نیز میتوانند از این مسیر برای سفر به قم و مشهد استفاده کنند.
وی افزود: در طول ادوار مختلف در این زمینه توافق نامه های متعددی صورت گرفته و طبیعی است در احداث خط شلمچه موانعی وجود دارد و این موانع موانع مختلفی است. در این زمینه ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف کردن این موانع هستیم تا احداث این خط آغاز شود. مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: مسیر این خط ریلی که ما در حال حاضر در کنار آن ایستادهایم را ادامه خواهیم داد تا به ایستگاه بصره برسیم و در این محل باید حدود ۱۶ کیلومتر مین روبی صورت گیرد. همچنین اراضی وجود دارد که باید تصرف شوند و بعد باید با احداث یک پل از طریق اروندرود به ایستگاه بصره برسیم. نکاتی در بخش مطالعات طرح وجود دارد که بخشی از آن انجام شده و در زمینه بخش دیگر در حال تطبیق مطالعات هستیم و این مساله ساده نیست و گام به گام در حال رفع موانع هستیم.
وی افزود: با مساعدتهای مسئول عراقی و به دلیل اینکه طرح در خاک عراق در حال انجام است، گام به گام در حال پیشرفت هستیم. با توجه به تفاهمهایی که در این زمینه صورت گرفته است، امیدواریم که به بحث احداث نزدیک شویم . در خصوص احداث نیز که یک بخش آن مطالعات است، تا کنون پیشرفت خوبی داشتهایم. مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه برنامهریزیهایی در خصوص اربعین حسینی انجام شده است، عنوان کرد: در این زمینه ما میزان صندلیهایی که برای مسیرهای منتهی به مرز شلمچه است را تقریبا دو برابر در نظر گرفتیم و با توجه به اینکه پیش بینی شده است که در سال جاری زائرین بیشتری حضور داشته باشند و به نظر می رسد مردم استقبال زیادی داشته باشند بنا داریم که با فعالیت ۲۴ ساعته کسانی که در خرمشهر هستند را به شلمچه برسانیم و همچنین قطارهایی که از تهران یا مشهد به سمت خرمشهر می آیند را دو برابر کنیم.
«جمله» با مرور دیگر رسانهها گزارش میدهد
راهآهن کرمانشاه-خسروی؛ مکمل شلمچه-بصره یا ارجح بر آن؟
در حالی که احداث راه آهن شلمچه-بصره به دلیل برخی موانع همچنان متوقف است، اما به نظر می رسد با تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین، یک اتصال ارزان تر به شبکه ریلی عراق را در پیش رو داریم.
سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن همزمان با ماه محرم از ایستگاه راه آهن شلمچه بازدید کرده و از راه اندازی قطار ترکیبی ریلی-جادهایِ تهران-کربلا از مسیر ایستگاه شلمچه خبر داده است.
صالحی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت، احداث خط آهن شلمچه-بصره به شرکت راه آهن واگذار شده، گفته است: این مسیر ۳۲ کیلومتری را ما تا نقطه صفر مرزی (ایستگاه شلمچه) متصل کردهایم ولی برای اتصال به ایستگاه راه آهن بصره، نیاز به ساخت ۳۲ کیلومتر خط آهن دارد که بیش از ۸۰۰ متر آن روی اروند (شط العرب) ساخته خواهد شد.
é مدیرعامل راهآهن (۳ اسفند ۱۴۰۰): موانعی بر سر ساخت راه آهن شلمچه-بصره هست
معاون وزیر راه که روز پنج شنبه ۶ مرداد برای پیگیری آخرین وضعیت راه آهن شلمچه-بصره به عراق رفته بود، پیش از این در ۳ اسفند ماه سال گذشته از وجود موانع گسترده سیاست-امنیتی بر سر احداث محور ریلی شلمچه-بصره خبر داده بود که قرار است از محل تفاهم با طرف عراقی، این موانع گام به گام برداشته شود.
é مدیرعامل راهآهن (۶ مرداد ۱۴۰۱): موانعی بر سر ساخت راه آهن شلمچه-بصره وجود دارد
این در حالی است که صالحی مدیرعامل راهآهن بار دیگر و به رغم گذشت ۵ ماه از آخرین اظهار نظر در خصوص راه آهن شلمچه-بصره، بر وجود موانع بر سر ساخت این خط آهن تأکید کرد و گفت: موانعی بر سر راه است که ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف ساختن موانع هستیم، امیدوارم با کاهش موانع، احداث آن آغاز خواهد شد.
é موانع ساخت شلمچه-بصره: تملک اراضی، مین روبی مسیر، پل سازی بر روی اروند رود
وی خاطرنشان کرد: مسیری که به شلمچه منتهی شده را به سمت بصره ادامه خواهیم داد، چرا که از همین نقطه باید بالغ بر ۱۶ کیلومتر مینروبی صورت گیرد، اراضی وجود دارد که باید تصرف شود و پلی روی اروند نیز احداث شود تا به ایستگاه بصره برسیم، هر کدام از این اقدامات مطالعات جداگانهای دارد که در حال انجام است و این بیانگر این است که این یک موضوع ساده و کوچک نیست و گام به گام باید آن را برطرف کنیم. بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی معتقدند علاوه بر اینکه ساخت خط آهن شلمچه-بصره میتواند به تردد مسافری و زائران عتبات عالیات کمک کند، میتواند به جابه جایی کالا و صادرات به عراق نیز مؤثر باشد؛ ضمن اینکه میتواند در ترانزیت کالا به عراق به خصوص با توجه به ممنوعیت ترانزیت جادهای و تردد کامیونهای خارجی در این کشور، اثرگذاری بالایی داشته باشد. خصوصاً که عراق از واردکنندگان بزرگ غلات از روسیه و قزاقستان است که از بنادر شمالی امکان ترانزیت ریلی کالاهای اساسی به عراق فراهم شود.
é راهآهن کرمانشاه-خسروی؛ مکمل شلمچه-بصره یا ارجح بر آن؟
در هفتههای اخیر و همزمان با سفر استانی دولت به استان کرمانشاه و بازدید مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی از راه آهن کرمانشاه-خسروی، بار دیگر اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن ساخت این مسیر ریلی میان کارشناسان اقتصادی مطرح شده است.
با توجه به اینکه ما در بسیاری از چشمههای بار خصوصاً مناطق کلونی معادن سنگ آهن یا دیگر معادن بزرگ مقیاس و نیز مراکز اصلی تولید محصولات فولادی، همچنان با محدودیت اتصال شبکه ریلی مواجهیم، برخی کارشناسان مدعیاند احداث خط آهن به استانهایی که کمتر جنبه تولید بار داخلی دارند، یک فعالیت اقتصادی محسوب نمیشود.
با این همه، اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه میتواند در افزایش بار ترانزیتی در شبکه ریلی مؤثر باشد که درآمدهای خوبی برای کشور در پی خواهد داشت.
é کرمانشاه-خسروی؛ مسیری برای دستیابی به سوریه
با توجه به اینکه مسیر شلمچه-بصره کوتاهتر از مرز خسروی به عراق است، لذا بیشتر تمرکز دولت بر اتصال ریلی ایران به عراق، از مسیر جنوب غرب بوده است. اما در حال حاضر با توجه به اتصال راه آهن همدان به کرمانشاه و باقی مانده بخشی از مسیر کرمانشاه به خسروی، گفته میشود که تکمیل این مسیر با توجه به سختیهای کمتر آن نسبت به شلمچه-بصره، شاید اولویت بیشتری به اتصال ایران به عراق از جنوب غربی کشور داشته باشد.
محور ریلی کرمانشاه به مرز خسروی و سپس تا شهر خانقین (در شرق عراق) که به شبکه ریلی عراق متصل است، ۲۶۳ کیلومتر است و میتواند در صادرات و واردات و تجارت ایران و با عراق و همچنین ترانزیت ریلی مؤثر است و به نظر میرسد از نظر کریدور شرق به غرب، اصلی ترین مسیر برای دستیابی به سوریه و بنادر مدیترانهای این کشور باشد.
از نظر مسافری نیز با توجه به کوتاهتر بودن دسترسی به عتبات عالیات از مسیر استانهای غربی نسبت به جنوب غربی، به نظر میرسد استقبال زائران ایرانی کربلای معلی و نیز زائران عراقی حرم مطهر رضوی (ع) از راه آهن کرمانشاه-خسروی از شلمچه-بصره بیشتر باشد.
é خصوصیات فنی و پیشرفت فیزیکی کرمانشاه-خسروی
راه آهن کرمانشاه-خسروی تا کنون ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر تأمین مالی مناسبی برای آن انجام شود، میتوان انتظار داشت که دو ساله تکمیل شود.
ساخت این محور ریلی در ۵ قطعه برنامه ریزی شده که قطعه اول ۳۶ درصد، قطعه دوم ۴۴ درصد قطعه سوم حدود ۵۰ درصد و قطعه چهارم ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ ساخت قطعه پنجم هنوز آغاز نشده است.
در همین رابطه محمد جواد شاهجویی کارشناس حمل و نقل ریلی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه سبب شده که تا کنون خط آهن کرمانشاه-خسروی احداث نشود، مانند سایر پروژههای عمرانی به بحث تأمین اعتبار برمی گردد.
وی ادامه داد: این پروژه در مسیر ۲۶۳ کیلومتری خود به رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد از مرز خسروی تا خانقین عراق که ۲۷ کیلومتر است نیز ۱,۱۰۰ میلیارد تومان میخواهد.
é تکمیل کریدور ریلی کرمانشاه-بغداد چه قدر اعتبار میخواهد؟
کارشناس صنعت ریلی گفت: از خانقین تا بغداد هم شبکه ریلی دارد اما فرسوده است اما برای بازسازی و بهسازی نیاز به ۲,۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. بنابراین کریدور کرمانشاه-بغداد ۹,۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد که اگر با سایر کریدورهای ترانزیتی مقایسه کنیم، رقم قابل توجهی نیست.
وی خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن کرمانشاه-بغداد مجموعاً کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار میخواهد که در مقایسه با راه آهن رشت-آستارا که ۸۰۰ میلیون دلار میخواهد، بسیار کمتر است؛ اما اهمیت آن کمتر از راه آهن رشت-آستارا نیست.
این کارشناس ریلی در پاسخ به این پرسش که آیا اتصال استانهای غربی به شبکه ریلی اقتصادی است یا خیر؟ گفت: یک ضرورت است که استانهای غربی هم به شبکه ریلی متصل شوند و باید شبکه حمل و نقل ریلی را با عراق برای توسعه ترانزیت، صادرات و واردات و حمل و نقل مسافر، گستردهتر کنیم.
é روشهای نوین و جذاب تأمین اعتبار پروژه
شاهجویی تصریح کرد: برای تأمین مالی خط آهن کرمانشاه-خسروی میتوان از روشهای تأمین مالی مردمی، بازار سرمایه، «صندوقهای سهامی عام پروژه» و مانند آن بهره برد.
وی این پروژه را یک طرح جذاب اقتصادی دانست و افزود: با مشوقهایی مانند حق بهره برداری از اراضی یا معادن اطراف آن برای جلب سرمایه گذار، میتوان در تأمین اعتبار آن تسریع کرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر مطرح کرد؛
انجام بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار متر مکعب لایروبی در بنادر شمالی کشور
عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بر هماهنگی منطقهای و مدیریت تجهیزات لایروبی با هدف تأمین ایمنی آبراهها در بندر امیرآباد تأکید کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار متر مکعب لایروبی در بنادر شمالی انجام شده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید علی نازی در نشست کمیته لایروبی بنادر شمالی کشور که در بندر امیرآباد برگزار شد، تصریح کرد: توسعه حمل و نقل دریایی و تعاملات تجاری بین ایران و کشورهای شمالی دریای خزر و همچنین ایجاد و توسعه کریدور شمال – جنوب از برنامههای کشور در حوزه تجارت بینالملل است، از همینرو مدیریت و انسجام در لایروبی بنادر شمالی کشور یکی از برنامههای راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به کاهش تراز آب دریای خزر و کاهش طبیعی عمق آن در سالهای اخیر اشاره و تاکید کرد: توسعه تجهیزات لایروبی جهت تأمین عمق آبراهها از وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی با تاکید بر استفاده بهینه و ارتقاء بهره وری از تجهیزات لایروبی، تعامل منطقهای بنادر شمالی در مدیریت یکپارچه تجهیزات لایروبی را امری ضروری دانست.
علی نازی حجم عملیات لایروبی بنادر شمالی کشور را بیش از یک میلیون متر مکعب عنوان و بر تقویت آموزش و پژوهش، بررسی اعماق بنادر بر اساس نقشههای هیدروگرافی، پایش ماهیانه وضعیت قراردادها و برگزاری نشستهای دورهای جهت هماهنگی تأکیدکرد.
توسعه خدمات دریایی متناسب با روند فزآینده عملیات بندری
سعیدیپور یکی از مسائل مربوط به تأمین ایمنی آبراههای بنادر شمالی را تکمیل تجهیزات دریایی و افزایش بهرهوری تجهیزات برشمرد و اقدامات موثر سازمان بنادر در تسهیل فرآیندها و تکمیل تجهیزات را از نیازمندیهای پروژه عنوان کرد.
وی ایجاد بستر نرمافزاری با توان کارشناسی داخلی با قابلیت تعیین محدوده لایروبی جهت نظارت لحظهای با هدف کاراتر بودن عملیات لایروبی، استفاده از ظرفیت بویههای مجازی در کانال ورودی به عنوان اولین بندر در شمال کشور و ثبت خودکار میزان حجم لای برداشت شده توسط لایروب بدون دخالت نیروی انسانی را بخشی از اقدامات بندر امیرآباد در تسهیل تأمین آبراههاو کانالهای دسترسی عنوان کرد. به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، مدیرکل بندر امیرآباد در پایان با بیان اینکه این بندر هم اکنون کشتیهای متردد با بالاترین درافت در دریای خزر را پذیراست، ابراز امیدواری کرد با توجه به سینوسی بودن روند تغییرات تراز آب دریای خزر و با بهرهگیری از تجهیزات مدرن لایروبی و علائم کمک ناوبری، عمق مناسبی را در بنادر شمالی کشور در سالهای آینده شاهد باشیم.
در نشست کمیسیون ایمنی راههای کشور مطرح شد؛
ترسیم مدل ارزیابی عملکرد استانها در مدیریت ایمنی و کاهش تصادفات
دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور ضمن تاکید بر برگزاری نشستهای کمیسیون ایمنی در استانها و پایش عملکرد آنها گفت: توسعه یک مدل برای ارزیابی عملکرد استانها در مدیریت ایمنی و کاهش تصادفات با مشارکت اعضا و نظرات استانها ضروری است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکصد و بیست و سومین نشست کمیسیون ایمنی راههای کشور به ریاست شهریار افندیزاده معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور و مشارکت اعضا برگزار شد.
شهریار افندیزاده معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور در این نشست با تاکید بر اهمیت برنامهریزی و مدیریت سفرها و ایمنی در تابستان به ویژه شهریورماه که مصادف با اربعین حسینی است و با سفرهای دهه پایانی تابستان بویژه در استانهای مرزی و محورهای پرتردد تقارن دارد، گفت: این موضوع باید در دستور کار ویژه نشست بعدی کمیسیون ایمنی راهها قرار گیرد. افندیزاده با توجه به نقش مهم کمیسیون ایمنی استانها به ریاست استاندار در مدیریت ایمنی استان، بر لزوم تشکیل نشستهای کمیسیون ایمنی استان و پایش عملکرد آنها بویژه در استانهای دارای روند رو به رشد تصادفات، تاکید کرد. گفتنی است در این نشست گزارش آماری و تحلیل از تصادفات رانندگی و وضعیت ایمنی ترافیک در طرح نوروزی و سه ماه اول دوره سه ساله اخیر و بر اساس درصد تغییرات کشتهشدگان استانها در نوروز ۱۴۰۱، استانهای با بهترین عملکرد در این شاخص معرفی شدند. در ادامه جلسه، نماینده سازمان برنامه و بودجه گزارشی از درآمدهای ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ارایه و با توجه به تصریح قانون مبنی بر بکارگیری درآمدهای این ماده در ارتقای ایمنی راهها و تقویت اعمال مقررات توسط پلیس راهور، افندیزاده بر پیگیری نماینده سازمان برنامه و بودجه در تخصیص حداکثری درآمدهای این ماده قانونی به سازمانهای مرتبط تاکید کرد.
در بخش دیگر این نشست گزارش عملکرد و پیشرفت طرح مدیریت سرعت که با همکاری سازمان جهانی بهداشت و مشارکت پلیس راهور، سازمان راهداری و حملونقل جادهای، وزارت کشور، سازمان اورژانس کشور و … در سه استان مرکزی، اصفهان و خراسان رضوی در حال اجراست ارائه شد. با توجه به درخواست استانها در خصوص تخصیص اعتبار برای اجرای مداخلات پیشبینی شده در این طرح، دبیر کمیسیون بر ضرورت حمایتهای لازم از این طرح و تخصیص اعتبار در اجرای مداخلات بخشهای مهندسی ایمنی و اعمال مقررات تاکید کرد.
در ادامه این نشست، دستور برنامهریزی جهت تقدیر شایسته از بانوی فداکاری که جان یک موتورسوار حادثه دیده هنگام رانندگی در شهر یزد را نجات داده بود، از سوی دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور صادر شد.