تورم خوراکی‌ها و مسکن درحال شکستن کمر فقرا
تورم خوراکی‌ها و مسکن درحال شکستن کمر فقرا
تورم همچنان مانند اسبی سرکش می‌تازد و کسی هم جلودارش نیست، البته با استناد به سخنرانی اخیر دکتر زاکانی شهردار تهران معلوم شده که اگر آقای رئیسی انتخاب نمی‌شدند، نرخ دلار امروز از ۱۵۰ هزار تومان هم گذشته بود.

گروه اقتصادی جمله – تورم همچنان مانند اسبی سرکش می‌تازد و کسی هم جلودارش نیست، البته با استناد به سخنرانی اخیر دکتر زاکانی شهردار تهران معلوم شده که اگر آقای رئیسی انتخاب نمی‌شدند، نرخ دلار امروز از ۱۵۰ هزار تومان هم گذشته بود، چون به قول شهردار تهران این ادعا را خود وزرای دولت روحانی در نخستین جلسه هیات دولت به حضور رئیسی اعلام کرده‌اند.
بررسی آخرین آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که اقشار کم‌درآمد بیشترین فشار را از لحاظ تورم متحمل می‌شوند.
بر اساس این گزارش قیمت خوراکی‌ها برای خانوارهای دهک اول نسبت به ماه قبل ۵٫۲ درصد و قیمت غیرخوراکی‌ها ۲٫۵ درصد افزایش یافته است.
به گزارش جمله مقدار تورم کل ماهانه در آذر برابر با با ۲٫۹ درصد بوده است. در این مدت گروه خوراکی‌ها ۴٫۱ درصد و گروه غیرخوراکی‌ها ۲٫۳ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
بر پایه گزارش اکو ایران کم‌درآمدترها بیشتر از پردرآمدها از تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها را تجربه کرده‌اند. به طوری که تورم این گروه برای خانوارهای دهک اول برابر با ۵٫۲ درصد بوده است. در حالی که ثروتمندترین خانوارها یعنی خانوارهای دهک دهم ۳٫۵ درصد تورم را برای کالاهای گروه خوراکی تجربه کرده‌اند. تورم این گروه کالا برای دهک‌های دیگر نیز با افزایش رفاه آن‌ها به صورت پلکانی کاهش یافته است.
همچنین بررسی سهم از تورم کالاهای گروه خوراکی نشان می‌دهد در این ماه در همه دهک‌ها سبزیجات و انواع گوشت سهم بیشتری در رشد تورم خوراکی‌ها داشته‌اند.
اما با وجود افزایش قیمت قابل توجه در گروه خوراکی‌ها گروه غیر خوراکی‌ها نیز در مدت این یک ماه نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. تورمی که باز هم برای کم‌درآمدترین‌ها بیشتر از پردرآمدترین‌ها بوده است.
در میان کالاهای غیرخوراکی نیز وضعیت به همین ترتیب است و دهک‌های کم درآمد به مراتب بیشتر از ثروتمندان از تورم غیرخوراکی به خصوص در حوزه مسکن آسیب دیده‌اند. بررسی سهم تورم مسکن در تورم کل نشان می‌دهد ۱٫۰۸ درصد از تورم دهک اول مربوط به افزایش هزینه‌های مسکن است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی