تورم و افزایش هزینه، دلیل تاخیر در ساخت آزادراه تهران-شمال
تورم و افزایش هزینه، دلیل تاخیر در ساخت آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: تورم و افزایش هزینه ساخت، دلیل تاخیر چند باره در پروژه منطقه دو آزادراه تهران-شمال بوده و دولت درصدد است تا سهم ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خود را تا سال آینده در طرح تزریق کند. خیراله خادمی در  پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه […]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: تورم و افزایش هزینه ساخت، دلیل تاخیر چند باره در پروژه منطقه دو آزادراه تهران-شمال بوده و دولت درصدد است تا سهم ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خود را تا سال آینده در طرح تزریق کند.
خیراله خادمی در  پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه چرا تکمیل و بهره‌برداری از باند رفت آزادراه تهران-شمال برای چندمین بار به تاخیر افتاده است، اظهار کرد: دلیل آن دقیقا منابع مالی است، اگر دقت کنید پروژه‌های عمرانی از ابتدای سال گذشته تا کنون حداقل حدود ۱۵۰ درصد تعدیل قیمت پیدا کرده‌اند، یعنی برآوردی که در آن زمان صورت گرفته در حال حاضر تا بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است. به عنوان مثال اگر در آن موقع برای یک باند از منطقه دو آزادراه تهران –شمال برآوردی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان داشتیم، در حال حاضر به حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به همین دلیل هم با وجود پیشرفت فیزیکی بسیار مناسب به اعتبار بسیار زیادی نیاز داریم. وی افزود: در این راستا با جلسه ای که با بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی داشتیم این پروژه را اولویت بندی کردیم چرا که اگر می خواستیم همه منطقه دو آزادراه تهران-شمال را به اتمام برسانیم، اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت که تامین یکی دو ساله آن برای سرمایه گذار و دولت سخت بود. بنابراین آن را در قالب سه مرحله تعریف کردیم و در مرحله نخست آن قسمت را که مهمتر است انجام دهیم. به همین دلیل تونل البرز را انتخاب کردیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: تونل البرز در زمان رفع گره ترافیکی به ویژه در زمان‌هایی که مسائلی مانند برف و کولاک داریم،  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین این تونل را در اولویت ساخت قرار دادیم و هم اکنون زیر بار ترافیکی رفته است. در سناریو دیگر باید یک باند از آزادراه را تمام می کردیم تا مردم به عنوان مسیر رفت از آن و برای برگشت از محور قدیم چالوس استفاده کنند. برای این بخش از پروژه در همان زمان، حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم اما الان با وجود پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصدی  همچنان به ۲۷۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار برای اتمام این پروژه نیاز داریم، چرا تورم سبب افزایش هزینه ساخت آن شده است.
خادمی گفت: در جلسه هفته جاری با وجود اینکه قرار بود باند رفت آزادراه تهران-شمال را پایان امسال یا نهایتا تا بهار سال آینده تحویل دهیم، به دلیل مشکل دولت و بنیاد مستضعفان در تامین منابع مالی، برنامه ریزی دیگری صورت دادیم که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد. در این راستا بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی ۸۰۰ میلیارد تومان سهم دولت از طریق سایر منابع مالی تامین شد و حدود ۵۰۰  میلیارد تومان دیگر نیز باید تامین کنیم که آن را در بودجه سال آینده خواهیم دید. البته عمدتا این اعتبار را از طریق اسناد خزانه یا از اوراق مشارکت تامین خواهیم کرد.
وی همچنین درباره اینکه آیا نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال افزایش می‌یابد یا خیر؟ تاکید کرد: عوارض آزادراه تهران شمال نرخ مصوبی دارد و اگر قرار است افزایش یابد، باید در کمیته ای که برای این کار پیش‌بینی شده بررسی شود.

تخصیص نیمی از قیر مورد نیاز پروژه‌ها تا سقف هزار میلیارد تومان
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین درباره روند تامین قیر مورد نیاز اینگ. نه توضیح داد که به شرکت ساخت برای تکمیل پروژه‌های ملی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین قیر ابلاغ شده است که با توجه به اینکه هر تن قیر حدود ۹ میلیون تومان است حدود ۱۱۰ هزار تن خواهد شد. البته نیاز ما در سال حدود ۳۵۰ هزار تن بوده و بنابراین حداقل دو برابری که تا کنون اختصاص یافته باید در اختیارمان قرار داده شود تا بتوانیم در حوزه زیر ساختی، روکش آسفالت جاده‌ها و و آزادراه‌هایی که آماده است را تامین کنیم.

۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز اعتباری طرح‌های نیمه تمام
خادمی درباره جزییات طرح‌های نیمه تمام این شرکت نیز گفت: در حال حاضر ۲۵۴ طرح داریم که حدود ۸۰۰ قرارداد بر این اساس با بخش‌های مختلف منعقد شده است. در این میان نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار  برای اتمام این پروژه‌ها نیاز داریم که شامل ۳۳۶۷ کیلومتر ریل، ۶۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و حدود ۱۱۵۰ کیلومتر آزادراه است. گرچه همه طرح‌ها برای کشور مورد  نیاز است اما برخی از آن‌ها اولویت دار هستند و در قانون بودجه هم اینگونه برنامه‌ریزی می‌شود که طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارد بیشتر مورد توجه و اولویت هستند و اعتبار بیشتری هم دارند. . به عنوان مثال حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای پروژه راه آهن چابهار از طریق صندوق توسعه ملی تصویب شده بود که تا کنون ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت شده و این کاری که انجام شده و الان باید ۱۰۰ میلیون یورو دیگر نیز پرداخت شود. البته برای تکمیل پروژه و خود ریل در این محور ریلی حدود ۲۵۰ میلیون یورو دیگر تامین شود. در این میان اگر اعتبارات به موقع پرداخت شود این پروژه نهایتا تا اواسط ۱۴۰۳ را به بهره برداری می‌رسد اما هر قدر تامین منابع دیرتر انجام شود، پروژه نیز به تعویق خواهد افتاد.

 

 

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری خبر داد؛
برخورداری متوسط ۸۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت
معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: متوسط ضریب برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه آسفالت حدود ۸۲ درصد است. خداداد مقبلی، معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  با اشاره به اینکه ضریب برخورداری هفت استان از ۳۱ استان کشور از راه‌ روستایی آسفالت کمتر از ۷۰ درصد است، گفت: استان‌های کردستان، کرمان،‌ سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، بخشی از سمنان، آذربایجان غربی و قسمتی از آذربایجان شرقی ضریب برخورداری پایینی نسبت به نرم کشور دارند. وی با بیان اینکه متوسط ضریب برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه آسفالت تقریبا ۸۲ درصد است، افزود: همچنین ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان از ۴۶۲ شهرستان کشور زیر ۷۰ درصد است که شهرستان‌های کم برخورداری هستند. مقبلی با اظهار اینکه با کمک این اطلاعات می‌توانیم در حوزه برنامه‌ریزی و توزیع اعتبارات دقت بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد:‌ بر این اساس می‌توانیم پیگیر شویم که برای استان‌ها و شهرستان‌های کم برخوردار توسط شوراهای برنامه‌ریزی اعتبارات بیشتری به این شهرستان ها بدهیم. وی همچنین با اظهار اینکه هم‌اکنون ۷ هزار و ۲۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور فاقد راه آسفالت هستند، تصریح کرد: برای این تعداد روستا باید ۳۲ هزار کیلومتر راه ساخته شود که ۶۰ درصد این راه‌ها در مناطق کوهستانی قرار دارند. معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به هزینه‌های زیاد و طولانی بودن زمان ساخت راه‌ها در مناطق کوهستانی، تاکید کرد: حداقل بر اساس برآوردهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی در یک دوره پنج ساله نیاز داریم. به‌گفته وی سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای حداقل بخشی از این راه‌ها نیاز است.

انتصاب مدیر کل منابع انسانی و تشکیلات راه آهن جمهوری اسلامی ایران
دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، طی حکمی آقای صالح سرحدی را به عنوان مدیر کل منابع انسانی و تشکیلات شرکت راه آهن منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سرحدی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی است و از جمله سوابق وی می توان به سرپرست اداره کل منابع انسانی و تشکیلات، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راه‌آهن جنوب‌شرق و معاون مدیر کل دفتر حقوقی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
در متن حکم سرحدی آمده است:
«با توجه به سوابق جنابعالی و به پیشنهاد معاون محترم توسعه مدیریت و منابع، به موجب این حکم به مدت یک سال به عنوان «مدیر کل منابع انسانی و تشکیلات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با رعایت اصول تحول‌گرایی انقلابی، کارآمدی و فسادستیزی و با جدیت در راستای تحقق اهداف و راهبردهای شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن هماهنگی با معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع، نسبت به انجام امور محوله بویژه موارد زیر اهتمام ورزید:
– ساماندهی و حفظ و ارتقاء عدالت سازمانی و شایسته‌سالاری
– بروزرسانی و کارآمدسازی هرچه بیشتر ساختار و تشکیلات سازمانی با نگرش همه‌جانبه سیستمی
– تحول در فرآیندها و فرهنگ سازمانی
– تکریم هرچه‌بیشتر کارکنان و بازنشستگان معزز و توجه به نیازهای آنها و تلاش در راستای افزایش رضایت‌مندی ایشان
– تسهیل فرایند جذب جوانان نخبه، متخصص، متعهد، توانمند و با انگیزه
– مدیریت دانش و تجربه نیروی انسانی
– ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی
– تنقیح و بروزرسانی مقررات و آیین‌نامه‌های مربوطه و برنامه‌ریزی برای محقق نمودن آن‌ها با همکاری اداره کل حقوقی
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم»

یک فعال حوزه حمل و نقل تاکید کرد:‌
تولید سیستم کمک راننده با ۳۰ درصد هزینه مشابه خارجی
یک فعال حوزه حمل و نقل با اشاره به سرعت پیشرفت روز افزون فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین یاری‌دهنده‌ها در تمام حوزه‌ها به ویژه حمل‌ونقل دانست. امین اباذری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اتو رو، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع واسته، شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین یاری‌دهنده‌ها در تمام حوزه‌ها به ویژه حمل‌ونقل دانست و گفت: مقوله ایمنی در حوزه حمل‌ونقل از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین استفاده و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل می‌تواند بسیاری از مخاطرات را کاهش دهد. وی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان اتو رو با تکیه بر توان داخلی و به کارگیری محققان جوان کشور در این راه قدم برداشته است، افزود: هم اکنون سیستم هوشمند کمک راننده  را به ثبت رسانده و تولید و تجاری سازی کرده است.  اباذری تصریح کرد: از مهمترین اهداف این شرکت ساخت سیستم خودران در آینده نزدیک است. سیستم کمک راننده که بر پایه هوش مصنوعی تولید شده با استفاده از انجین های پردازش، اطلاعات لازم را به راننده می‌دهد که بسیاری از مخاطرات را اینگونه می‌شود جلوگیری کرد.  مدیر عامل شرکت اتو رو ادامه داد: آینده خودروسازی امروز از حوزه قطعات و… خارج شده و به سمت سیستم‌های کمک کننده گرایش پیدا کرده و ما نیز باید خود را هم‌طراز با دیگر کشورها مجهز به این فناوری ها کنیم.  وی عنوان کرد: حدود ۹۰درصد تلفات و خسارات جاده ای عامل انسانی دارد، خسارات سنگینی که  این مخاطرات بر کشور بار می‌کند بالغ بر ۷ درصد تولید ناخالص ملی طبق گزارش های اعلام شده است که همین امر موجب شد تا دستگاه مذکور را تولید کنیم، البته الزامی شدن بهره مندی از این محصول اگر به قوت خود باقی بماند اثر مطلوب را در کاهش مخاطرات خواهد داشت.  اباذری ادامه داد: در این زمینه نه تنها در حوزه حمل و نقل جاده ای بلکه در حوزه ریلی نیز مانع یاب ریلی را نیز به نتیجه رساندیم که به سفارش راه آهن بود. این محصول می‌تواند بسیاری از خطرات ریلی را به لوکوموتیو ران از فاصله ۲ کیلومتری اعلام کند، همه این موارد به جهت بهره مندی از هوش مصنوعی است که نیاز امروز حمل و نقل است.