توسعه حمل و نقل با این اعتبارات قطره‌چکانی به ۷۰ سال زمان نیاز است
توسعه حمل و نقل با این اعتبارات قطره‌چکانی به ۷۰ سال زمان نیاز است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بودجه راه و شهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال قبل درعملکرد ۴۰ الی ۴۵ درصد کاهش نیزداشته است. مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت طرح […]


عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بودجه راه و شهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال قبل درعملکرد ۴۰ الی ۴۵ درصد کاهش نیزداشته است. مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت طرح نهضت ملی مسکن که یکی از برنامه های دولت سیزدهم طی ۴ سال است، اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن یکی از قوانین خوب در حوزه مسکن است. هرچند که قوانین گذشته هم قوانین خوبی بودند ولی این قانون به دلیل توجه به پیش بینی ارکان مختلف مورد نیاز ساخت مسکن از جمله تامین منابع مالی و زمین و مصالح ساختمانی و سایر خدمات مورد نیاز همچنین امکان ایجاد امکاناتی برای کاهش هزینه ساخت از جمله تعیین میزان مالیات به میزان یک میلیون تومان و کاهش ۳۰ درصدی عوارض صدور پروانه و ایجاد شورای عالی مسکن برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف دست اندرکار در حوزه مسکن  که یکی از مزیتهای این قانون است به عنوان یک قانون مترقی شناخته می شود.  در مجموع این قانون ارکان مختلف برای ساخت مسکن را بصورت  یک بسته کامل در نظر گرفته است. یوسفی در ادامه گفت: حمایت از انبوه‌سازان و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی و لوکس، جریمه سوداگران مسکن به این معنا که توامان هم مسکن ساخته شود و  هم از سوی دیگر اگر کسی به مسکن به عنوان یک کالای تجاری و واسطه‌گری نگاه می‌کند جرایمی برای او در نظر گرفته شود. در صندوق ملی زمین ومسکن پیش‌بینی شده است که همه منابع در حوزه مسکن از مالیات‌ها تا بازگشت سود تسهیلات و اقساط مسکن مهر به این صندوق واریزشود.  مدیریت این صندوق بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و هیئت امنایی مشخص شده که دو نفر از نمایندگان مجلس هم به عنوان عضو ناظر در شورای عالی مسکن از طرف کمیسیون عمران در این صندوق حضور خواهند داشت.  عضو هیات رئیسه مجلس گفت: با این وجود متاسفانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ منابع لحاظ شده در قانون جهش تولید مسکن برای صندوق مسکن پیش بینی نشده است.  با این حال امسال با توجه به قانون جهش تولید مسکن که در آن صندوق ملی زمین و مسکن پیش بینی شده و طبق قانون بناست سود تسهیلات و اقساط صندوق مهر و همه مالیات‌های اخذ شده در این صندوق جمع شود، متاسفانه در بودجه ۱۴۰۱ این مورد پیش بینی نشده است. اگر این بودجه پیش بینی نشود هم قانون به درستی اجرا نخواهد شد هم اینکه ممکن است در مسیر ساخت مسکن در طرح جهش تولید مسکن موانعی ایجاد شود.  یوسفی با اشاره به تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام درکشور گفت: درحوزه‌های عمرانی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان براساس محاسبات سال ۹۸ پروژه نیمه تمام داریم که اینها به جز کریدورهای جدید است. نوسازی و بهسازی در حمل ونقل نیازمند برنامه‌ریزی جدی است و متاسفانه با این اعتبارات کم و قطره چکانی ۵۰ الی ۷۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه ها به سرانجام برسد. وی با اشاره به اهمیت راه اندازی کریدورهای جدید در کشور افزود: حوزه حمل ونقل  و به تبع آن کریدورهای جدید و لجستیک محل درآمد بسیاری از کشورهایی است که در حوزه GDP و تولید ناخالص  ملی سهم بسزایی دارند. به خصوص کشورهایی که نفت ندارند و به همین دلیل باید نسبت به راه‌انداری کریدورها و لجستیک و توسعه راه‌های ارتباطی بیش از گدشته پرداخته شود. عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: باید بخشی از منابع کشور، از جمله نفت را به سمت حوزه های زیر ساختی ببریم. مجلس سعی خواهد کرد در برنامه هفتم توسعه حتما این موضوع را پیش بینی کند، البته پیش از این بنا بوده ۱۰ درصد از بودجه مرتبط با نفت را در حوزه ریلی سرمایه گذاری کنیم که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است. باید تلاش شود که این اقدامات بزودی انجام بگیرد چراکه در غیر این صورت هم ظرفیت منطقه‌ای را از دست می‌دهیم و هم اینکه با وضع فعلی دچار مشکل خواهیم شد.

گزارش پروازهای داخلی کشور؛
جابه‌جایی بیش از یک میلیون مسافر
در فرودگاه مهرآباد در آبان ۱۴۰۰
بررسی آمار پروازهای داخلی در آبان‌ماه سال جاری نشان می‌دهد این پروازها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته‌اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ماه مهر سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۷ هزار و ۲۶۷ نشست و برخاست داخلی در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۳۹۸ مسافر و ۲۳ میلیون و ۱۱ هزار و ۵۸۳ کیلوگرم بار به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۶، ۷۲ و ۷۰ درصد و نسبت به مهر سال جاری به ترتیب ۳، ۱۱ و ۹ درصد رشد داشته‌اند. همچنین در این ماه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو در مجموع ۳ هزار و ۱۰۶ نشست و برخاست داخلی انجام شده که این پروازها ۳۵۶ هزار و ۹۹۷ مسافر و ۳ میلیون و ۹۶۵  هزار و ۱۹۵ کیلوگرم بار جابه‌جا کرده‌اند. عملکرد این فرودگاه‌ها نیز نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب ۱۲، ۵۹ و ۵۳ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۸، ۲۲ و ۲۰ درصد رشد داشته است.  در این ماه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران با انجام ۱۰ هزار و ۲۳۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی یک میلیون و ۶۲ هزار و ۷۳ مسافر رکورددار انجام پرواز داخلی و تردد مسافر در کشور بوده و ۳۳/۷۱ درصد از کل نشست و برخاست‌های داخلی و ۳۴/۱۳ درصد از جابه‌جایی مسافر داخلی را به خود اختصاص داده است. پس از این فرودگاه، به ترتیب دو فرودگاه مشهد با ۳ هزار و ۷۸۹ نشست و برخاست و کیش با ۲ هزار و ۴۶۸ نشست و برخاست قرار گرفته‌اند.  در این ماه فرودگاه ماکو با ۲۶ نشست و برخاست داخلی و جابه‌جایی هزار و ۲۷ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه اختصاصی و فرودگاه آغاجری با انجام ۱۰ نشست و برخاست داخلی و جابه‌جایی ۵۶۹  مسافر کم‌ترددترین فرودگاه کشور بوده‌اند. در آبان‌ماه ۱۴۰۰ حداقل۸۰ درصد نشست و برخاست‌های داخلی به ترتیب در  ۱۰ فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز، خلیج فارس (عسلویه) و یزد انجام شده است. همچنین از فروردین ۱۴۰۰ به فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت، هشت فرودگاه عسلویه، خارک، ماهشهر، الوان، سیری، گچساران، بهرگان و آغاجاری اضافه شده است.  در این ماه چهار مسیر تهران-مشهد، مشهد-تهران، کیش-تهران و تهران-کیش به ترتیب ۴ مسیر پرتردد داخلی بوده‌اند و پس از آن نیز دو مسیر تهران-شیراز و شیراز-تهران قرار دارند.

  • نویسنده : عضو کمیسیون عمران مجلس: