توسعه دانش‌بنیان فرودگاه امام خمینی (ره)، آغاز عصر طلایی توسعه
توسعه دانش‌بنیان فرودگاه امام خمینی (ره)، آغاز عصر طلایی توسعه

    زهرا ایران‌شاهی/ مبحث تحریم ها باعث شده است تا از بسیاری از ظرفیت های حمل ونقلی بویژه حمل ونقل هوایی که بیش از سایر صنایع به دلیل پیچیدگی های تولید قطعات وابسته به غرب است، غفلت شود. اما حدود یک سالی که از تحریم ها گذشت، شرکت های هوایی در بخش دولتی و […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

مبحث تحریم ها باعث شده است تا از بسیاری از ظرفیت های حمل ونقلی بویژه حمل ونقل هوایی که بیش از سایر صنایع به دلیل پیچیدگی های تولید قطعات وابسته به غرب است، غفلت شود. اما حدود یک سالی که از تحریم ها گذشت، شرکت های هوایی در بخش دولتی و خصوصی برای ادامه کار خود به یکدیگر نیاز پیدا کردند. در این میان، شیوع کرونا کار را اگرچه سخت تر کرد اما از انرژی فعالان این صنعت نکاست و تلاش برای تولید قطعات و همچنین از سرگیری پروازها همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که با توجه به رشد سریع و روز افزون ترافیک مسافر و بار در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و پیش بینی های انجام شده در مطالعات طرح جامع مصوب و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام شده در برنامه ۵ ساله توسعه شهر فرودگاهی و از سوی دیگر بر اساس مصوبات مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور با تاکید بر رشد و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران از طریق توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی، فرصتی منحصر به فرد جهت سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های هوایی و فرودگاهی و ایجاد کسب و کارهای مرتبط در قالب مشارکت عمومی خصوصی و یا اجاره اراضی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ایجاد شده است.
موقعیت مکانی هر یک از کسب و کارها، بر اساس کاربری های در نظر گرفته شده برای آنها در طرح جامع تعیین می شود که برخی از آنها می توانند از مزایای قوانین منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز بهره‌مند شوند. بنابراین از آنجایی که توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بر محور لجستیک بنا نهاده شده است، محدوده ای به وسعت ٦٠٠٠ هکتار از اراضی شهر فرودگاهی، با کاربری لجستیکی در نظر گرفته شده است. فاز اول توسعه شهر لجستیک و سرمایه گذاری به مساحت ١٧٠٠ هکتار در قسمت جنوبی شهر فرودگاهی با هدف ایجاد زیرساخت ها و کسب و کارهای مرتبط با صادرات، واردات، ترانزیت، صادرات مجدد، تولید، پردازش و پخش کالا طراحی شده است که دارای ویژگی های پیش رو است: طراحی مشتری محور، دسترسی به حمل و نقل چندوجهی شامل هوا، ریل و جاده، معافیت گمرکی در عملیات لجستیکی با بهره گیری از قوانین مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، انبارداری طولانی مدت بدون پرداخت تعرفه های گمرکی، امکان تولید در ردیف صنایع سبز و سبک، سامانه پنجره واحد ارائه خدمات.
این در حالی است که امتیازات سرمایه گذاری در این منطقه، شامل ارائه تسهیلات و تامین زیرساخت ها و تاسیسات مورد نیاز مشتریان جهت تولیدات و خدمات با کیفیت و در سطح بین المللی، ایجاد دسترسی به بازار مصرف و رشد تعاملات بنگاه های اقتصادی بین المللی با گسترش سریع ارتباطات با سرزمین اصلی، ارائه مزایا و مشوق های سرمایه گذاری مشابه مناطق آزاد بین المللی و فراهم کردن محیط کاری امن، ایمن، پویا، لذت بخش و بین المللی به شمار می روند.
در همین زمینه مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشته است که ظرفیت های قانونی در نظر گرفته شده برای شهر فرودگاهی، بستری مناسب برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است.
محمد مهدی کربلایی ادامه داد: ظرفیت جابجایی مسافر در شهر فرودگاهی که متشکل از فرودگاه بین المللی امام (ره)، منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است با اجرای فازهای طرح جامع توسعه این مجموعه به بیش از ٩٠ میلیون نفر در سال خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: پهنه هوانوردی، هسته اصلی توسعه شهر فرودگاهی است و زمینه همکاری در این پهنه با شرکت های هواپیمایی فراهم است و آمادگی داریم تا همکاری خود را با تمامی شرکت های هواپیمایی بیش از پیش گسترش دهیم.
کربلایی بیان داشت: همکاری دو طرفه شهر فرودگاهی با شرکت های هواپیمایی علاوه بر توسعه پهنه هوانوردی این مجموعه، موجب رونق و سودآوری ایرلاین ها نیز می شود و در نهایت به توسعه صنعت گردشگری کشور و کمک به اقتصاد ملی منتهی خواهد شد.
این در حالی است که طبق بررسی ها پروژه ساخت آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما به وسعت ١٦ هزار متر مربع در فرودگاه امام (ره) آغاز شده است. گفتنی است که علاوه بر افزایش پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه، در دو سال گذشته این مجموعه به مناطق آزاد پیوسته بود و زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذار هنوز فراهم نشده بود.
اراضی اطراف فرودگاه بیابان‌هایی بود که شهر فرودگاهی توانست در آن سرمایه‌گذاری انجام و فرودگاه را توسعه دهد. بنابراین با تکمیل ساختمان‌ها و ساماندهی فضای فرودگاهی، این منطقه اقتصادی موفق به جذب سرمایه‌گذار شد؛ به طوری که در حال حاضر ۹۰ درخواست سرمایه‌گذاری برای فرودگاه امام وجود دارد که اغلب آن از سوی شرکت‌های داخلی است. حدود ۵۰ شرکت بازرگانی و تجاری خارجی نیز در مجموعه شهر فرودگاهی حضرت امام ثبت شده و یا در حال ثبت هستند.
لازم به توضیح است که طبق نظرسنجی‌ها میزان رضایتمندی مسافران در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در سال گذشته ۵۵ درصد بوده و امروزه به رغم مشکلات حاصل از تحریم ها و شیوع کرونا به ۷۰ درصد رسیده است. اگر منحنی رشد این مجموعه در دو سال گذشته را بررسی کنیم خواهیم دید که مهمترین دلایل این رشد، همانا تعامل بیشتر با بخش خصوصی، جوامع دانشگاهی و شرکت‏های دانش بنیان است.