توسعه راه‌های شمال استان اردبیل اولویت دولت است
توسعه راه‌های شمال استان اردبیل اولویت دولت است

رئیس‌جمهوری با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های شمالی استان اردبیل گفت: توسعه راه‌های شمال این استان در اولویت اقدامات دولت قرار دارد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در جریان بازدید از فرایند احداث باند دوم جاده پارس‌آباد به اردبیل افزود: دولت، وزارت راه و نمایندگان مجلس هم تلاش کنند تا این جاده به شکل استاندارد […]

رئیس‌جمهوری با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های شمالی استان اردبیل گفت: توسعه راه‌های شمال این استان در اولویت اقدامات دولت قرار دارد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در جریان بازدید از فرایند احداث باند دوم جاده پارس‌آباد به اردبیل افزود: دولت، وزارت راه و نمایندگان مجلس هم تلاش کنند تا این جاده به شکل استاندارد احداث شده و در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با اشاره به آمار بالای تصادفات فوتی وجرحی در این مسیر بیان کرد: این مسیر علاوه بر تامین شرایط تردد ایمن مردم، باید به بستر انتقال مازاد محصولات کشاورزی منطقه تبدیل شود.

پروژه احداث باند دوم پارس‌آباد – اردبیل بطول ۶۵ کیلومتر با هدف ایمن‌سازی مسیر، کاهش تصادفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، توسعه ترانزیت کالا و مسافر و نیز توسعه صنعتی و کشاورزی دشت مغان اجرا می‌شود.

اجرای طرح بزرگراه پارس‌آباد – اردبیل بطول ۲۲۲ کیلومتر از سال ۹۳ آغاز شده و تاکنون ۴۷ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده، ۹۷ کیلومتر نیز در دست مطالعه است و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه سه هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان است.

 

پانزدهمین اجلاس تراسیکا برگزار شد؛

پیگیری رویکرد هوشمندانه توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل در اجلاس تراسیکا

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت:جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین اجلاس سران کریدور ترانزیتی اروپا-آسیا-قفقاز(تراسیکا) بر اساس رویکرد هوشمندانه توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل و به ویژه گسترش همکاری‌های حمل‌و‌نقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه حضور پیدا کرده است.

پانزدهمین اجلاس سران کریدور ترانزیتی اروپا- آسیا- قفقاز، موسوم به تراسیکا به شکل مجازی و به میزبانی جمهوری بلغارستان با حضور جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو، برگزار شد.

شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص برگزاری نشست روز ۲۹ مهر ماه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این نشست متعاقب سلسله نشست‌های کارشناسی طی یک سال گذشته برگزار شد. این نشست با رویکرد روان‌سازی و افزایش ترانزیت و ظرفیت‌سازی توسعه ترانزیت در کشورهای عضو، ارتقای کریدور تراسیکا به یک کریدور دیجیتال، همچنین استانداردسازی فرآیندهای مرزی و تسهیل عبور از مرزها، برگزار شد و اسناد و مدارک لازم به عنوان ملاک‌عمل همکاری کشورها به ویژه در بازه زمانی ۴ سال آینده مبادله شد.

آدم‌نژاد بخشی از دستاوردهای این نشست را برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین اجلاس سران کریدور ترانزیتی اروپا-آسیا-قفقاز (تراسیکا) به عنوان عضو هیات حسابرسی دبیرخانه برای سه سال آینده از سوی اعضا، انتخاب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در این رویداد، همچون رویدادهای مشابه منطقه‌ای و بین‌المللی بر اساس رویکرد هوشمندانه توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل و به ویژه گسترش همکاری‌های حمل‌و‌نقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه حضور پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ایجاد و توسعه هرگونه همگرایی منطقه‌ای که در بکارگیری بیشتر از ظرفیت‌های جغرافیایی و زیرساختی جمهوری اسلامی ایران و روان‌سازی ترانزیت از این قلمروی پهناور و مستعد موثر باشد کماکان با جدید پیگیری می‌شود.

گفتنی است، تراسیکا کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی است که کشورهای اروپا، قفقاز و آسیا را به هم متصل می‌کند و ۱۳ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان اعضای اصلی آن هستند. جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۹ به عضویت این کمیسیون بین  دولتی درآمده است و به عنوان شاخه جنوبی آن قلمداد می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری

و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد؛

جزییات ممنوعیت ورود به قره‌باغ از ارمنستان و آزادی دو کامیون‌دار ایرانی

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در پی اعلام ممنوعیت ورود رانندگان و اتباع ایرانی به منطقه قره‌باغ و لاچین، جمهوری آذربایجان، کامیون‌داران ایرانی را آزاد کرد و به سفارت ایران در باکو تحویل داد.

در پی بروز مشکلات و اختلافات مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ، نهایتا این منطقه به خاک آذربایجان اضافه شد. پس از آن اخیرا دو راننده کامیون ایرانی به دلیل ورود غیرقانونی به قره‌باغ بازداشت شده بودند که پیگیری‌های لازم برای آزاد شدن آن‌ها انجام شد.

در این باره جواد هدایتی – مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو روز گذشته در بخشنامه‌ای به همه تشکل‌های صنفی و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی اعلام کردیم که هرگونه ورود به خاک جمهوری آذربایجان خارج از مرزهای رسمی این کشور نقض تمامیت ارضی آذربایجان بوده و ممنوع است.

وی افزود:‌ پس از جنگ ۴۴ روزه بین ارمنستان و آذربایجان، رژیم حقوقی و مرزبندی‌های جدید تغییر کرد و قره‌باغ به دست نیروهای آذربایجان بازپس گرفته شد. با این اتفاق، نیروهای نظامی آذربایجان در مرزهای این منطقه مستقر شدند که یک بخش آن به حدفاصل پایانه مرزی نوردوز تا ایروان برمی‌گردد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اخیرا دو نفر از رانندگان کامیون ایرانی که از مسیر نوردوز تا ایروان وارد مسیر فرعی قره‌باغ شده بودند، به دست نیروهای آذربایجان بازداشت شدند؛ بنابراین به همه رانندگان و شرکت‌های بین‌المللی توصیه و تاکید شده تا با توجه به رژیم حقوقی جدید به وجود آمده بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان وارد منطقه قره‌باغ نشوند چراکه باید به تمامیت ارضی این کشور احترام گذاشت.

هدایتی گفت: در این بخشنامه اعلام کردیم که رانندگان ایرانی و اتباع ایرانی برای مواجهه نشدن با پیامدهای آن و حساسیت‌های موجود و در راستای احترام به تمامیت اارضی جمهوری آذربایجان – از طریق جمهوری ارمنستان – وارد شهر لاچین و منطقه قره باغ نشوند چراکه در این صورت ممکن است تبعات حقوقی مانند دو کامیون‌دار ایرانی به دلیل ورود غیرقانونی به خاک این کشور برایشان به وجود بیاید.

وی  اعلام کرد: به محض این که این بخشنامه را صادر کردیم، جمهوری آذربایجان دو کامیون‌دار بازداشت شده ایرانی را آزاد کرد و به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو تحویل داد چراکه به آذربایجان ثابت شد ایران قصدی برای دخالت در این کشور و مسائل به وجود آمده ندارد و به تمامیت ارضی‌اش احترام می‌گذارد.