تولید موتور یورو ۵ با استاندارد اروپا
تولید موتور یورو ۵ با استاندارد اروپا

تهران- ایرنا- مدیر تحقیق و توسعه یک گروه صنعتی عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعلام کرد که موتور یورو ۵ تولید داخل توانسته گواهی استاندارد شرکت «توو» (TUV) آلمان و گواهی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) را دریافت کند. «امین کرمان‌پور» امروز (شنبه) ‌ در نشستی در پاسخ به ایرنا […]

تولید موتور یورو ۵  با استاندارد اروپا

تهران- ایرنا- مدیر تحقیق و توسعه یک گروه صنعتی عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعلام کرد که موتور یورو ۵ تولید داخل توانسته گواهی استاندارد شرکت «توو» (TUV) آلمان و گواهی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) را دریافت کند.

«امین کرمان‌پور» امروز (شنبه) ‌ در نشستی در پاسخ به ایرنا افزود: تفاوت موتورهای یورو ۴ و یورو ۵ در دو موضوع مصرف سوخت کمتر و میزان آلاینده‌های زیست محیطی پایین‌تر است که شرکت آلمانی یاد شده و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بر موتورهای تولیدی یورو ۵ ایرانی مهر تایید گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌یورو ۴ و یورو ۵ استانداردهای اتحادیه اروپا هستند و این طور نیست که با بومی‌سازی و داخلی‌سازی به آنها رسیده باشیم.

این مدیر تحقیق و توسعه اظهار داشت:‌ همه مراحل طراحی تا تحویل و کالیبراسیون استاندارد آلایندگی یورو ۵ در داخل کشور انجام شده است.

وی درخصوص اقدام‌های انجام شده برای گذراندن استانداردهای ۸۵ گانه مورد نظر سازمان ملی استاندارد نیز گفت: برای سیستم کنترل و مدیریت خودرو (EMS) سه استاندارد آلایندگی یورو۵، کاهش مصرف سوخت و سیستم توصیه تعویض دنده (GSI) در نظر گرفته شده بود که در نهایت موفق به گذراندن همه آنها شدیم.

کرمان‌پور همچنین از بازگشت به کار ۹۵ درصد نیروهای تعدیل شده این شرکت در ماه های گذشته خبر داد که با برنامه های داخلی سازی این شرکت محقق شد.

تولید کامپیوتر خودرو با کیفیت نمونه های مشابه اروپایی

در ادامه، «حبیب هاشمی‌فرد» مدیر مهندسی این گروه صنعتی خاطرنشان کرد: نسل نخست کامپیوتر خودرو (ECU) و همچنین نسل اول ایموبلایزر (سیستم ضدسرقت) در سال ۹۴ و با همکاری شرکت‌های معتبر اروپایی در داخل طراحی و تولید شد و امروز موفق به داخلی‌سازی ۸۰ درصدی نسل چهارم کامپیوتر خودرو شده‌ایم.

وی بیان‌داشت: ECU تولیدی داخلی اکنون رقیبی برای نمونه‌های مشابه از شرکت های معتبر بوش، زیمنس و کندیننتال اروپا است و قابلیت اعمال هرگونه تغییری روی آن وجود دارد.

هاشمی فرد افزود: هر ECU از سه بخش تشکیل شده که بخش سخت‌افزاری آن ۱۰۰ طراحی داخلی‌سازی شده، در بخش کالیبراسیون موتور و خودرو نیز توان ۱۰۰ درصدی داخلی‌سازی وجود دارد، اما در بخش نرم‌افزاری داخلی‌سازی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به پروژه های انجام شده در زمان تحریم‌ها، گفت: با سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیون یورویی، ارتقای سیستم کنترل و مدیریت خودرو (EMS) از یورو ۴ به یورو۵ در خودروهای پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ میسر شد.

هاشمی فرد خاطرنشان‌کرد:‌ ارتقا به استاندارد یورو۵ در خودروی پژو ۲۰۶ می تواند به کاهش هشت درصدی آلایندگی ها و  افت ۳۰ درصدی مصرف سوخت منجر شود.

وی درخصوص استفاده از موتورهای یورو ۵ با بنزین های با استاندارد یورو ۴ و احتمال خرابی موتورها گفت: شاخص گوگرد در بنزین یورو ۴ از بنزین یورو ۵ بیشتر است که به مرور زمان موجب سمی شدن کاتالیست خودروها می‌شود، اما کاتالیست قابلیت تعویض دارد، یا حتی امکان کاهش سطح گوگرد بنزین نیز وجود دارد.

وی همچنین از صرف هزینه ۱.۲ میلیارد تومانی برای داخلی‌سازی کروز کنترل (سامانه تثبیت سرعت خودرو) خبر داد که در زمان تحریم‌ها با مشکل واردات ECU های آنها مواجه بودیم.

مشکلات تولید

«امید یادگاری» معاون تامین و بازرگانی گروه صنعتی یاد شده در ادامه، دشواری تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، اعمال جریمه بابت دیرکرد تسویه ارزی از سوی این بانک (با وجود بلوکه شدن حساب های شرکت از سوی کونلون بانک چین)، زمانبر شدن ثبت سفارش‌ها و مشکلات ترخیص اقلام از سوی گمرک را از جمله مشکلات پیش روی تولید برشمرد.

وی در پاسخ به ایرنا درخصوص کاهش ارزبری‌ها با داخلی‌سازی قطعات یاد شده، خاطرنشان‌کرد:‌ برای داخلی‌سازی ECU در ابتدای راه ۱۵ میلیون یورو هزینه صرف شد تا بتوانیم نرم افزار و دانش فنی آن را در اختیار بگیریم.

یادگاری بیان داشت: داخلی‌سازی دریچه گاز برقی که از اواخر پاییز ۹۹ اجرایی می شود، کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ارزبری‌ها را به دنبال خواهد داشت./ایرنا