تولید کنندگان کمپوست قارچ از پرداخت مالیات معاف شدند
تولید کنندگان کمپوست قارچ از پرداخت مالیات معاف شدند

تهران- ایرنا-با موافقت نمایندگان تولید کمپوست قارچ جزء فعالیت های کشاورزی محسوب شده و از پرداخت مالیات معاف شد. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ،در نشست علنی روز- دوشنبه(۱۸ بهمن ماه) گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه ماده (۸۱) قانون مالیات های مستقیم مورد بررسی قرار گرفت و […]

تولید کنندگان کمپوست قارچ از پرداخت مالیات معاف شدند

تهران- ایرنا-با موافقت نمایندگان تولید کمپوست قارچ جزء فعالیت های کشاورزی محسوب شده و از پرداخت مالیات معاف شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ،در نشست علنی روز- دوشنبه(۱۸ بهمن ماه) گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه ماده (۸۱) قانون مالیات های مستقیم مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۳۴ رای موافق ۳۸ رای مخالف از ۱۹۳ آرای ماخوذه تصویب شد.

متن این استسفاریه بدین شرح است:

سوال: آیا تولید کمپوست قارچ خوراکی در زمره فعالیت های کشاورزی موضوع ماده (۸۱) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ از پرداخت مالیات معاف می باشد یا خیر.

پاسخ: بله تولید کمپوست قارچ که بستر اصلی کشت قارچ می باشد جزء فعالیت های کشاورزی محسوب شده و از پرداخت مالیات معاف می باشد.

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد این طرح گفت:بر اساس ماده ۸۱  قانون مالیات های مستقیم، درآمدهای حاصل از فعالیت های کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند . کمپوست قارچ،  جز فعالیت های کشاورزی محسوب می شود و مشمول فعالیت های کشاورزی قرار می گیرد ، اما سازمان مالیاتی بر این عقیده است که تولید کمپوست در حوزه فعالیت کشاورزی محسوب نمی شود و معاف از مالیات نیست.

وی افزود: وزرات جهاد کشاورزی بر این باور است که تولید کمپوست جز فعالیت های کشاورزی محسوب می شود و باید معاف از مالیات باشد این پرونده به دیوان عدالت ارسال شده و نظر نمایندگان در این مورد مهم است.

علی بابایی کارنامی در مخالفت با این طرح گفت:اقلام کشاورزی بر اساس اسناد بالادستی مشخص هستند اگر قرار است برای هر اقلامی استسفاریه بیاوریم با قانون اساسی مغایرت دارد ما اولویت های مهمتری در مجلس داریم.

وی با بیان اینکه مواد واسطه ای کارخانجات جز اقلام کشاورزی نیستند گفت: اگر قرار است استسفاریه ای در این زمینه در مجلس بررسی شود این طرح به کمیسیون کشاورزی برگردد  و همه اقلام و محصولاتی که در زمینه قانونگذاری مشکل دارند در این طرح گنجانده شود و دوباره در مجلس بررسی شود.

محسن علیزاده در موافقت با این طرح گفت: کشاورزی  همان حلقه مفقوده درآمدهای نفتی است و باید به پایه های درآمدی غیر از نفت توجه کنیم. کشاورزی می تواند به پایه های در آمدی غیر نفتی سالم تبدیل شود. کشاورزان، سربازان خط مقدم تامین امنیت غذایی کشور هستند  باید مشکلات  آنهاحل شود.

وی افزود:قارچ یک جایگزین خوب برای تامین پروتئین در کشور است هر محصولی که بخواهد به بازار برسد  بایدمراحل کاشت ،داشت و برداشت را طی  کندو تولید کمپوست  هم  جز مرحله تولید قارچ  که باید معاف از پرداخت  در آمد بر مالیات باشد و می تواند کمک خوبی به کشاورزان باشد.

سیدمحمد حسینی نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت: توسعه قانون، مغایرت با اصل ۷۳ قانون اساسی است و ایجاد معافیت جدید هم مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است  همچنین این طرح مغایرت با بند ۱۷ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری اس.از این جهت انتظار داریم نمایندگان به این استسفاریه رای منفی دهند.

محمد جواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی گفت: در بحث محصولات کشاورزی هر چه شرایط را مساعد کنیم سفره مردم رنگین تر می شود. تولید کمپوست یکی از عوامل مهم تولید قارچ در جهان است برای تولید پروتئین باید  تولیدکنندگان این عرصه را همکاری کنیم تا  بتوانیم تولید بهتری در کشور داشته باشیم.