تکمیل قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران-شمال  تا پایان بهار ۱۴۰۰
تکمیل قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران-شمال  تا پایان بهار ۱۴۰۰

    زهرا ایران‌شاهی/ برای تکمیل باند رفت قطعه دو آزادراه تهران شمال تا بهار سال آینده، ۲۱۰۰ میلیارد تومانی اعتبار نیاز است اما بطور کلی پروژه آزادراه تهران-شمال به منظور تأمین ارتباط سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجراست. طرح اولیه آن […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

برای تکمیل باند رفت قطعه دو آزادراه تهران شمال تا بهار سال آینده، ۲۱۰۰ میلیارد تومانی اعتبار نیاز است اما بطور کلی پروژه آزادراه تهران-شمال به منظور تأمین ارتباط سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجراست. طرح اولیه آن سال ۱۳۵۳ داده شد که پس از انقلاب سال ۵۷ مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکّل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد. درضمن، در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها، که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطیِ سریع میان تهران و غرب مازندران تاکید شده‌است. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطیِ دریای خزر (بندر نوشهر) با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده ای را بر عهده خواهد داشت.
دیروز اما وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون رییس‌جمهور از قطعه دوم آزادراه تهران شمال دیدار داشته است. محمد اسلامی در حاشیه این بازدید گفت: این قول را به مردم می‌دهیم که قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران-شمال را تا پایان بهار سال ۱۴۰۰ تکمیل و برای استفاده مردم آماده کنیم.
او افزود: تونل البرز بلندترین تونل کشور به طول ۶/۵ کیلومتر است که باعث کاهش زمان سفر می‌‌شود. وزیر راه و شهرسازی افزود :در شرایط سخت تحریم با حمایت دولت و کمک مهندسان و شرکت‌هایی که با ما همکار هستند، مسیر را به‌عنوان یک هدیه به مردم تقدیم کنیم و هم‌زمان تا ۵ سال آینده این بزرگراه به‌طور کامل تکمیل شود.
اسلامی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه‌ ساخت این قطعه را بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد دیگر را دولت تامین می‌کند، بیان کرد: برآورد ما این است که حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کار باقی‌مانده برای ساخت باند رفت داریم و تلاش داریم با کمک بنیاد مستضعفان این وعده را محقق کنیم و با این اقدام گام دیگری برای توسعه زیرساخت‌های کشور برداریم.
او با اشاره به اینکه حجم عملیات بسیار گسترده است، تصریح کرد: شرایط برای کار دشوار است و در نظر داریم با سه شیفته کردن کار ساخت را تسریع کنیم. همچنین در نظر داریم که لجستیک پروژه را زودتر انجام دهیم. یعنی کار خرید و تدارکات را سریع‌تر انجام دهیم.نقاط بحرانی زیادی داریم اما با این وجود چالشی وجود ندارد و تلاش داریم از منابع و زمان به بهترین نحو استفاده کنیم.
او در پاسخ به این که آیا خارجی‌ها در تامین مالی پروژه حضور دارند،گفت:در گذشته خارجی ها حضور داشتند اما اکنون نه.

به زودی ۴۵۰ ميليارد تومان اعتبار به منطقه دو آزادراه تهران- شمال تزريق مي‌شود
معاون رييس جمهور در بازديد از منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال نیز در این دیدار گفت: ۲هزار ‌و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز براي تكميل اين منطقه است که طبق توافقات صورت گرفته مقرر شد از سهم دولت ۴۵۰ میلیارد تومان طی دو‌هفته آینده به پروژه تزریق شود.
خيراله خادمي طول اين منطقه را ۲۲ كيلومتر اعلام كرد و گفت: در اين محدوده حدود ۱۶ كيلومتر تونل وجود دارد و تونل البرز كه طولاني‌ترين تونل جاده‌اي خاورميانه است در اين منطقه قرار دارد.
وي در تشريح ويژگي‌هاي تونل البرز ادامه داد:‌ اين تونل ۶۴۰۰ متر طول دارد وپيشرفت فيزيكي آن ۸۴ درصد است. در حال حاضر حفاري تونل به اتمام رسيده است و بخش اعظم لاينينگ طاق تونل تكميل و حدود ۸۰۰ متر آن باقيمانده است.
معاون وزير راه و شهرسازي از پيشرفت قابل توجه عمليات اجرايي در اين منطقه خبر داد و افزود: عمليات اجرايي این پروژه بسیار عظیم است و بخش عمده مشكلات ما كوهستاني بودن مسير و کوتاه بودن فصل ساخت و ساز در این منطقه است.
خادمي با تاكيد بر مشاركت دولت و بنياد مستضعفان در احداث اين منطقه اعلام كرد: این منطقه۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که دولت تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان به صورت مشترک با بنیاد مستضعفان هزینه کرده است.

پیمانکاران قطعه دوم آزادراه تهران-شمال سه شیفت کار می‌کنند
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان نیز در این دیدار گفت: پیمانکاران قطعه دوم آزادراه تهران- شمال به صورت سه شیفت کار می‌کنند و مصالح مورد نیاز تأمین و دپو خواهد شد. محمد باقر نوبخت اظهار کرد: دولت تلاش می‌کند طرح‌هایی که تاکنون برای انجام آنها هزاران میلیارد تومان هزینه شده را تکمیل و برای بهره برداری در اختیار مردم قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و بنیاد مستضعفان برای تکمیل پروژه‌های موجود تلاش می‌کنند، گفت: مصمم هستیم قطعه دوم آزادراه تهران – در موعد مقرر افتتاح شود در این صورت رضایت مردم جلب خواهد شد.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: منابع مالی محدود را طوری برنامه ریزی و مدیریت خواهیم کرد که پروژه آزادراه تهران – شمال به دلیل منابع مالی متوقف نشود. به گفته نوبخت پیمانکاران قطعه دوم آزادراه تهران- شمال به صورت سه شیفت کار می‌کنند و مصالح مورد نیاز تأمین و دپو خواهد شد.
وی ادامه داد: از استاندار البرز خواسته ایم به گونه‌ای مسائل استانی و منطقه‌ای را مدیریت کنند تا به هیچ بهانه‌ای پروژه آزادراه تهران- شمال متوقف نشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه عملیات اجرایی قطعه دوم با سرعت در حال انجام است، گفت: تلاش‌ها معطوف به تکمیل تونل شش هزار و ۴۰۰ متری واقع در این قطعه آنهم تا پایان امسال است. گفتنی است که قطعه اول آزادراه تهران – شمال در نیمه دوم سال گذشته افتتاح شد و با افتتاح این قطعه فاصله زمانی تهران تا استان‌های شمالی بیش از دو ساعت کاهش یافته است. طول قطعه دوم آزادراه تهران – شمال حدود ۲۲ کیلومتر است و بیش از ۱۶ کیلومتر از این قطعه تونل و باقی آن پل است. بزرگترین تونل کشور به طول شش هزار و ۴۰۰ متر در قطعه دوم آزادراه کار شده است و در این تونل اکنون بیش از ۶۰ درصد لاینینگ و کارهای داخلی آن به سرانجام رسیده است.
قطعه دوم دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سازمان برنامه و بودجه متعهد شده ۵۰ درصد این اعتبار را تا دو هفته دیگر به حساب پیمانکار واریز کند، در این مورد تخصیص اعتبار هزار میلیارد تومانی نیز سهم بنیاد مستضعفان است.