معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطآهن چابهار-زاهدان در ۳ قطعه اجرا میشود، گفت: تلاش میکنیم قطعات شمالی و جنوبی پروژه به طول ۳۰۰ کیلومتر تا پایان سال تکمیل شود. خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت خطآهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: با توجه به عنایت مقام معظم رهبری برای تخصیص اعتبار به این پروژه استراتژیک […]
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطآهن چابهار-زاهدان در ۳ قطعه اجرا میشود، گفت: تلاش میکنیم قطعات شمالی و جنوبی پروژه به طول ۳۰۰ کیلومتر تا پایان سال تکمیل شود.
خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت خطآهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: با توجه به عنایت مقام معظم رهبری برای تخصیص اعتبار به این پروژه استراتژیک از محل صندوق توسعه ملی، تا کنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی بابت خط آهن چابهار ـ زاهدان دریافت شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۳۲۰۰ نفر و حدود ۱۵۰۰ دستگاه انواع ماشینآلات، در این پروژه فعال هستند و پس از تزریق مالی کار به سرعت پیش میرود.
تکمیل ۳۰۰ کیلومتر از خطآهن چابهار-زاهدان تا پایان ۱۴۰۰
وی با بیان اینکه این مسیر ریلی در ۳ قطعه در حال اجرا است، اظهار کرد: ۳۰۰ کیلومتر از این خط ریلی شامل ۲ قطعه ۱۵۰ کیلومتری، تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.
خادمی بیان کرد: قطعه زاهدان تا خاش یعنی بخش شمالی پروژه، به طول ۱۵۰ کیلومتر تا ماههای آینده به پایان میرسد، ما پیش از این و در سنوات قبل، مسیر کرمان-زاهدان را ساخته بودیم و بدین ترتیب با تکمیل این قطعه قطار در گام اول تا خاش میرود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در بخش جنوبی پروژه، قطعه چابهار تا نیکشهر از بندر چابهار را داریم که آن هم ۱۵۰ کیلومتر طول دارد و پیشبینی میکنیم تا پایان سال ساخت آن تمام شود، بهرهبرداری از آن کمی مشکل است چون باید مسیرهای ریلی به هم وصل شوند، البته ریلگذاری در این مسیر در حال انجام است.
وی افزود: قطعه میانی از نیکشهر تا ایرانشهر و خاش، ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و مسیری کوهستانی و بسیار صعبالعبور است، این قطعه شامل تونل و پل زیادی است، ۱۰ کیلومتر پل و ۱۵ کیلومتر تونل در این قطعه خطآهن زاهدان-چابهار داریم و احجام پروژه سنگین است اما به صورت متمرکز کار در حال انجام است.
خادمی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء به عنوان پیمانکار در این پروژه بسیار فعال است، بیان کرد: تلاش میکنیم خطآهن چابهار-زاهدان در سال ۱۴۰۱ به پایان برسد.
ساخت ۳ کیلومتر گالری خطآهن در شهر چابهار برای تسهیل دسترسی مردم به ساحل
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره نحوه ساخت مسیر خطآهن از بندر چابهار و در شهر چابهار، توضیح داد: این خط آهن از سمت ساحل، به بندر چابهار وصل میشود، مقرر شد در راستای رفاه حال مردم چابهار در ۳ کیلومتر اول، که خطآهن از بندر چابهار خارج میشود با احداث گالری، مسیر از زیر زمین عبور کند تا مردم دسترسی به ساحل داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه آزادراه شیراز-اصفهان و ادامه آزادراه حرم تا حرم از گرمسار تا سمنان تا پایان سال زیر بار عبور ترافیک میرود، از تکمیل ۱۲۰۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال گفت. خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت ساخت هشت کیلومتر باقیمانده در آزادراه قزوین رشت، قطعه منجیل تا رودبار، اظهار داشت: آزادراه منجیل ـ رودبار یکی از پروژههای مهم آزادراهی است که به دلیل تکمیل نشده آن در گذشته، گره ترافیکی در منطقه ایجاد شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طول مسیر آزادراهی رودبار-منجیل ۸ کیلومتر است، بیان کرد: از ویژگیهای این مسیر آزادراهی این است که طول مسیر کلا تونل و پل است؛ این مسیر امسال زیر بار عبور ترافیک میرود.
تکمیل ۴۴۰ کیلومتر آزادراه تا پایان سال جاری
وی تصریح کرد: ما در بحث ساخت آزادراهها تلاش کردیم ۹ پروژه آزادراهی با پیشرفت فیزیکی بیشتر و آنهایی که تأثیر بهسزایی در توسعه ترانزیت و شبکه آزادراهی داشتند، در اولویت تکمیل قرار گیرد، پیشرفت فیزیکی پروژههای آزادراهی اولویتدار، همه بیش از ۷۰ درصد است.
خادمی افزود: از این ۹ پروژه در سال گذشته دو پروژه آزادراهی به بهرهبرداری رسید و ۲۲۱ کیلومتر آزادراه در سال ۹۹ تکمیل شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: پیش از انقلاب اصلاً آزادراه چندانی در کشور نداشتیم، پس از انقلاب اسلامی متوسط ساخت آزادراه در کشور سالانه ۸۰ کیلومتر بود ولی سال گذشته ۲٫۵ برابر متوسط ساخت سالانه، آزادراه ساخته و بهرهبرداری شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژههای آزادراهی که امسال تکمیل میشود، گفت: امسال ۴۴۰ کیلومتر آزادراه بهرهبرداری میشود، یکی از این آزادراهها، آزادراه خرم آباد-اراک در بخش اول تا بروجرد به طول ۶۷ کیلومتر است که تا ماههای آینده به بهرهبرداری میرسد، دومین پروژه همان آزادراه منجیل ـ رودبار است همچنین باندِ رفت منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال نیز امسال به بهرهبرداری میرسد.