عباس خطیبی با بیان اینکه «راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز برای اولین بار در کشور به صورت دو خطه اجرا میشود» گفت: یکی از دلایل اجرای مسیر به صورت دو خطه، جابهجایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است. معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با اشاره به اجرای راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز […]
عباس خطیبی با بیان اینکه «راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز برای اولین بار در کشور به صورت دو خطه اجرا میشود» گفت: یکی از دلایل اجرای مسیر به صورت دو خطه، جابهجایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با اشاره به اجرای راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز به صورت دو خطه برای اولین بار در کشور اظهار داشت: علت اصلی اجرای دو خط همزمان در این طرح ریلی، توجیه فنی-اقتصادی و ظرفیت قابل قبول آن مبنی بر جابهجایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: در دو سال گذشته راهآهنهای تهران-همدان، ملایر-کرمانشاه، مراغه-ارومیه و قزوین-رشت در راستای طرح اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی و تکمیل بخشی از کریدورهای ترانزیتی افتتاح و به بهرهبرداری رسیدند.
خطیبی با اشاره به عملیات اجرایی راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز و افتتاح حدفاصل میانه-بستانآباد برای اتصال استان پنجم از مسیر جدید گفت: بهرهبرداری از این طرح ریلی نه تنها موجب کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر ریلی تهران-تبریز میشود بلکه زمان سفر را ۵.۵ ساعت نسبت به خط موجود کاهش داده و شرایط حملونقل بار و مسافر را تسهیل میکند.
وی با توجه به وجود ۵ کریدور ترانزیتی شرقی-غربی برای اتصال آسیا به اروپا و نقش راهآهن میانه-بستانآباد-تبریز در ترانزیت کالا بیان داشت: از مجموع پنج کریدور، سه کریدور از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق ایران عبور میکنند و تنها دو کریدور از روسیه و دریای خزر برای اتصال به اروپا عبور میکنند و خط آهن تهران-زنجان-تبریز از مسیر جدید نقش قابل توجهی در ترانزیت آسیا-اروپا ایفا خواهد کرد.
طرح احداث راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز به طول ۲۰۳ كيلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که مسیر میانه – بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است و در ۶ قطعه و بخشي ازقطعه هفتم، از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تيكمه داش عبور كرده و به ایستگاه راه آهن بستانآباد متصل میشود. این پروژه در شرایط اقلیمی۲۰درصد دشت، ۳۰ درصد تپه ماهور و ۵۰ درصد کوهستانی واقع شده است.