صالحی گفت: ایران با راهاندازی قطار ترانزیتی روسیه به هند به کریدور اصلی کشورها تبدیل شده و جابهجایی ۸ میلیون تن کالا از این طریق هدفگذاری شده است. میعاد صالحی مدیرعامل راهآهن به سوالات در این باره پاسخ داد. é آخرین جرئیات از قطار ترانزیتی روسیه به هند را توضیح دهید: میعاد صالحی مدیرعامل راهآهن: […]
صالحی گفت: ایران با راهاندازی قطار ترانزیتی روسیه به هند به کریدور اصلی کشورها تبدیل شده و جابهجایی ۸ میلیون تن کالا از این طریق هدفگذاری شده است.
میعاد صالحی مدیرعامل راهآهن به سوالات در این باره پاسخ داد.
é آخرین جرئیات از قطار ترانزیتی روسیه به هند را توضیح دهید:
میعاد صالحی مدیرعامل راهآهن: روز ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور دستور حرکت این قطار به صورت ویدئو کنفرانس از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی صادر شد. مبدأ حرکت قطار ترانزیتی کانتینری ایستگاه چخوف در استان مسکو و مقصد آن بندر ناواشیوای هند خواهد بود. طول مسیر حرکت نیز در ایران از مرز سرخس به سمت بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده است.
é این قطار چه میزان ارزآوری دارد و از لحاظ سیاسی چقدر ارزش دارد؟
میزان ارزآوری با توجه به مشتریان و نوع بار متفاوت است. اما با این وجود ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد وبه لحاظ سیاسی بسیار با اهمیت است . با توجه به کشور مبدا و مقصد این قطار میتواند بسیار در حوزه ترانزیت موثر باشد.
é آیا این قطار در بین مسیر کانتینرها جابه جا میشود؟
بسته به نوع بار جابه جا میشود. در برخی از جاها کانتر جابه جا میشود. این قطار از استان مسکو به حرکت درآمد و پس از طی ۱۸۰۰ کیلومتر وارد بندر شهید رجایی شد. این محموله ۳۹ کانتینر بوده ودر واگن ۲ کانتینر قرار دارد و متناسب با حمل ونقل ترکیبی تغییر یافته است.
é چه زیر ساخت نرم افزاری در این خصوص در نظر گرفته است؟
نگاه دولت به دیپلماسی حمل ونقل و اتصال ترانزیت در اولویت بوده است. حرکت این قطار تست بوده و طبق تفاهمنامه عددی تفاهم شده جابجایی ۸ میلیون تن کالا است وتعرفه ترجیحی به آن اختصاص داده شده است.
تمام این مسیر بیش از ۵ هزار کیلومتر ریل است که هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن در خط آهن کشورمان سیر میکند. این قطار از روسیه به ترکمنستان و سپس به مرز سرخس آمده است.
هر دو سه هفته یک بار با معاون اول رئیس جمهور در خصوص فعال شدن مسیر ترانزیتی روسیه به هند جلسه داشتیم که برای اولین بار مسیر سرخس به بندر شهید رجایی فعال شد و در ادامه کریدورهای اینچه برون به بندر شهید رجایی و آستارا به رشت و سپس بندر شهید رجایی نیز فعال شوند. البته مسیر رشت- آستارا گلوگاه زیرساختی دارد که با توجه به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم و توسعه ترانزیت ریلی در دستور کار است، برای رفع این گلوگاه تلاش خواهد شد.
رئیس بنیاد مسکن:
تضمین نرخ سود ۱۳ درصدی وام روستایی از نظر سازمان برنامه تورمزاست
رئیس بنیاد مسکن گفت: هنوز سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد موافقت نکرده است.
اکبر نیکزاد میگوید: حتی با دستور رئیس جمهور وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی همچنان پرداخت نشده است، مقرر شد تا این تسهیلات از ابتدای تیر به متقاضیان پرداخت شود، اما هنوز اقدامی انجام نشده است. روند ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در کشور به علت عدم پرداخت این تسهیلات بسیار کُند شده است. گفته میشود پیش از این رئیس بنیاد مسکن از پرداخت این تسهیلات از ابتدای تیر خبر داده بود که طبق اذعان خود او، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به علت آنکه ضمانت سود ۱۳ درصدی برای وام مسکن روستایی تورم زاست با این نوع تسهیلات موافقت نکرده است.
سود تسهیلات مسکن ۱۸ درصد است که مقرر شده بود از این ۱۸ درصد، ۱۳ درصد را سازمان برنامه و بودجه در قالب یارانه دولتی به بانک پرداخت کند تا روستاییان فقط ۵ درصد از این سود را بپردازند که تاکنون سازمان برنامه و بودجه به دلیل تورم زا بودن پرداخت این ۱۳ درصد با این موضوع موافقت نکرده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید:
متقاضیان نهضت مسکن بیدلیل حذف نشوند
بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، حذف متقاضیان نهضت ملی مسکن بدون دلیل موجه قابل قبول نیست و در صورتی که اشتباها برخی افراد حذف شوند با کارگزار مربوطه برخورد میشود.
به گزارش ایسنا، در صورتی که متقاضیان نهضت ملی مسکن بعد از سه بار پیامک، اقدامی برای واریز آورده صورت ندهند افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها خواهند شد. این مطلب را سه روز قبل، علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به ایسنا اعلام کرد. در عین حال او اخیرا گفته که متقاضیان نباید بیدلیل حذف شوند. علیرضا جعفری در نشست قراردگاه نهضت ملی مسکن که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده با تأکید بر اینکه حذف متقاضیان طرح نهضت ملی بدون دلیل موجه در هیچ یک از شرکت های تابعه قابل قبول نخواهد بود گفته است: در صورت وقوع این امر و اثبات اشتباه آن در هر یک از شرکت ها قطعا با کارگزار مربوطه برخورد خواهد شد. جعفری با اشاره به تعیین بسته سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای پروژههای مشارکتی در شهرهای جدید گفت: تمامی شرکتها موظفند با قوت این حوزه را دنبال کرده و به ارزش افزوده شهرهای خود بیافزایند. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین با تأکید بر اهمیت بحث مولد سازی در شهرهای جدید نیز بیان کرد: در این راستا همه شهرها باید زمینهایی را که قابلیت تأسیس شهرک دارند شناسایی و با انتخاب مشاور و اخذ مصوبه شورای برنامهریزی استان این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت مدیریت تهاتر در شهر های جدید تأکید کرد و افزود: مهمترین اقدامات در بخش پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن اعم از پالایش متقاضیان، تعریف پروژه و زمین، انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی است که باید در تمامی شهرها با توجه به برنامه زمانبندی پیش رفته و در دستور کار قرار گیرد. بنابراین گزارش، از ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن ۷۰۰ هزار واحد نهضت تحت مسئولیت شرکت عمران شهرهای جدید احداث خواهد شد که ۱۰۰ هزار واحد در حال اجراست و مدیرعامل شهرهای جدید وعده داده تا اوایل مردادماه این تعداد به ۲۰۰ هزار واحد برسد. به طور کلی حدود ۵.۴ میلیون نفر برای طرح نهضت ملی مسکن نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شدهاند. ثبت نام مرحلهی هفتم از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر آغاز شده است. نامنویسی در سامانه طرحهای جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.
شهردار تهران خبر داد؛
آغاز احداث خط ۱۰ مترو
شهردار تهران با بیان اینکه تکامل ۷ خط مترو برای شهرداری تهران در اولویت است، گفت: ۳۲۵ ایستگاه مترو در افق ۱۱ خط در داخل پایتخت ظرفیتی است که باید طراحی و نوسازی شهر را بر پیرامون آن قرار دهیم.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای احداث خط ۱۰ مترو و آغاز مونتاژ دستگاه حفاری تونل مکانیزه این خط گفت: اهمیت، سرعت و تسهیل در بهره مندی از مترو در حوزه حمل ونقل شرایط بسیار خوبی برای ما فراهم کرده است. اولویت قطعی ما تکمیل ۷ خط فعلی است، اما خط ۱۰ یک شرایط ممتازی دارد که اولا باعث گره گشایی از منطقه ۲۲ که سرانه پایین با ظرفیت جمعیت پذیری بالا دارد، خواهد شد؛ ضمن اینکه ۶ منطقه شهر از این خط بهره مند میشوند و قابلیتی برای سایر خطوط ما رقم میزند. او افزود: در کنار ۷ خط توجه به این خط برای ما موضوعیت دارد و بعد از این در آینده نزدیک خط ۱۱ را نیز اجرایی میکنیم. زاکانی با بیان اینکه قرارگاه خاتم و خدمات آن برای کشور ما یک افتخار است، تصریح کرد: در خط ۷ و یک مترو مشارکت فعال و اثر بخشی با قرارگاه خاتم داشتیم و تجربه این قرارگاه در این بخش برای ما بسیار مهم است. امیدواریم در سالهای آینده در بخش حمل و نقل، توسعه مترو را داشته باشیم و با قرارگاه تعاملات گستردهتری برقرار کنیم تا تهران را بر مدار ظرفیتهای متنوع بخش خصوصی و نهادهای انقلابی بسازیم. شهردار تهران گفت: ۳۲۵ ایستگاه مترو در افق ۱۱ خط در داخل شهر تهران ظرفیتی است که باید طراحی و نوسازی شهر را بر پیرامون آن قرار دهیم و با این کار شرایط و تجربه جدیدی را در تهران تجربه کنیم، گفت: تنها مسئله که برای توسعه تهران وجود دارد، منابع مالی است و برای این حل این مشکل، راههای مختلفی از جمله بازطراحی پیرامون ایستگاهها و توسعه محلی مبتنی بر ایستگاهها وجود دارد که برای ما ظرفیت فوق العادهای را خلق میکند.
او از مسئولان مناطق شهرداری خواست که به سرعت درباره بارگذاری در پارسلهای مختلف پیرامون ایستگاه ها تا شعاع ۸۰۰ متر برنامه ریزی کنند و توضیح داد: باید مشخص شود کدام بخش مربوط به شهرداری یا دیگر دستگاهها و یا مردم است، به طوری که باید شرایطی فراهم شود که همه اطراف این ماجرا سود کنند.