مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی وجود برنامه برای بستن جاده هراز را تکذیب کرد و گفت که بخشی از مسیر این جاده برای ایمن سازی در برابر شکاف عمیقی که در بالادست ایجاد شده ، جابهجا میشود. به گزارش ایرنا، بستن جاده هراز بر روی […]
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی وجود برنامه برای بستن جاده هراز را تکذیب کرد و گفت که بخشی از مسیر این جاده برای ایمن سازی در برابر شکاف عمیقی که در بالادست ایجاد شده ، جابهجا میشود.
به گزارش ایرنا، بستن جاده هراز بر روی تردد خودروها بتازگی و پس از رسانهای شدن فیلم و تصاویر از شکاف چند صدمتری قدیمی بالادست بخشی از مسیر این جاده در رسانهها رسمی و فضای مجازی مطرح شد.
دکتر علی بیت الهی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این که ترک زمین در محور هراز یک اتفاق جدید نیست، افزود: بسته شدن جاده هراز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نخواهد بود و فقط قرار است برای جلوگیری از خطرات احتمالی ، آن بخش از جاده که در پایین دست شکاف قرار دارد به سمت مقابل منتقل شود.
وی با توضیح این که جاده هراز یکی از اصلیترین و مهمترین شریانهای اصلی متصل کننده مازندران به پایتخت است که به دلیل گذر از ارتفاعات البرز و پیچ و خمهای رودخانه هراز، دارای سرشت توپوگرافی متغیر همراه با خطر ریزش سنگ یا زمین لغزش است، گفت: همین شرایط و ویژگی سبب شده است که در مسیر این جاده هر از چندگاهی سقوط قلوه سنگ، شن و خاک و ریزش کوه را شاهد باشیم. این وضعیت یک امر دائمی است و از زمان احداث این جاده وجود داشته و خواهد داشت.
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: بر اساس برآورد و مطالعاتی که روی شریانهای جادهای استان مازندران انجام شد، مشخص گردید جاده هراز جزو پر ریسکترین جادههای این استان است و از این رو بیش از جاده چالوس، سوادکوه و سایر جادههای اصلی منتهی به استان مازندران و تهران در اولویت ایمن سازی قرار دارد.
وی در خصوص میزان خطری که از ناحیه شکاف بالادست متوجه جاده هراز است، توضیح داد : باید توجه داشته باشیم ترک یا شکافی که در کلیپ و تصاویر منتشر شده نشان داده میشود حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر کشیده شده است. این شکاف در موقعیت مکانی بعد از محدوده شهر پلور و نرسیده به روستای آب اسک از سمت تهران به آمل و در سمت راست جاده واقع است ولی آنچه مسلم است این که جدید نیست و از قبل وجود داشت.
بیت الهی گفت: نکته دیگر در باره شکاف هم این که ما با گسل در این منطقه سر و کار نداریم بلکه با لغزش زمین مواجه هستیم، موضوعی که در جاده هراز تازگی ندارد و قبلا هم شاهدش بودیم. در اوایل دهه ۷۰ زمین لغزش بزرگی موجب انسداد مسیر هراز به مدت چند ماه شد. بر اثر همان زمین لغزش دریاچهای در همان منطقه نرسیده به آب اسک از سمت تهران تشکیل شد. یعنی توده عظیمی از دامنه مشرف بر جاده هراز حرکت کرد و ضمن تخریب جاده، دره را نیز تا حدودی پر کرد و دریاچهای را به وجود آورد.
وی افزود: در حال حاضر نیز ما در یک ناحیه دیگر از جاده با خطر زمین لغزش مواجه هستیم که حدود ۲.۵ کیلومتر کشیده شده است. به عبارتی ابعاد این زمین لغزش نقطهای و کوچک نیست و شکافهای عمیق و طویلی هستند که روی سنگها دیده میشوند.
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از بازدید میدانی منطقه در روزهای اخیر خبر داد و گفت : مشاهده میدانی حاکی از آن است که این شکافها و ترک ها گسل نیستند و این شکافها بر روی سنگهای تراورتنی در بالای پرتگاه تپه مانندی مشرف به جاده که حدود ۱۲۵ متر از کف جاده ارتفاع دارد رخ داده است.
وی افزود: عکس های هوایی و ماهوارهای که از این منطقه در سال ۲۰۰۰ میلادی گرفته شد، نشان میدهد که این ترکها از گذشته وجود داشت و حتی روی این ترکها، فرسایشها و جلبکهایی وجود دارد که حاکی از قدیمی بودن آن است. بنابراین نمیتوانیم بگوییم ما با یک خطر جدید و تازه ای در مسیر جاده مواجه هستیم، ولی باید برای آن تمهیدات جدی اندیشیده شود.
بیت الهی تمهید اصلی را جا به جایی بخشی از مسیر جاده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی مشغول چهار بانده کردن محور هراز است . طبق مشاهدات و بررسیهای اخیر ما به این نتیجه رسیدیم که جاده در حال ساخت در این قسمت از سمت راست رودخانه هراز در مسیر تهران به آمل به سمت چپ رودخانه منتقل شود تا به طور کامل از ناحیه یا زون خطر دور شود .
وی با بیان این که اقدام به جا به جایی قطعه یک کار اصلی و بنیادی است، افزود : برای کاهش خطر ریزش و زمین لغزش این قطعه، پیشنهاد ما این بوده که این قطعه که به طول سه کیاومتر است در اولویت اول قرار گیرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
این مسوول گفت: زمانی که جا به جایی این سه کیلومتر انجام شود قرار شد پایش ریزش سنگ در منطقه تشدید شود تا با مشاهده هرگونه تغییر تهدیدآمیز، فوری به شهروندان اطلاعرسانی شود.
وی افزود : همچنین پیشنهاد دادهایم تا با نصب علائم و اطلاع رسانی و نظارت پلیس توقف در مسیری که بالادست آن شکاف وجود دارد، ممنوع شود.
مدیر بخش زلزله وزارت راه همچنین به فعالیت معدن سنگ تراورتن در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت : توصیه ما این است که جهت ایمنی بیشتر و جلوگیری از خطرات احتمالی از ایجاد انفجار و ارتعاشات در این معدن جلوگیری شود .
بیت الهی با تاکید بر این که بستن جاده هراز مطرح نبوده و عملا مسدود کردن این جاده برای همیشه امکان پذیر نیست، افزود : نباید در باره شکافی که دستکم از ۲۰ سال پیش وجود داشته و اتفاق جدیدی نیست بزرگنمایی کرد ضمن این که وزارت راه ایمن سازی مسیر را به صورت جدی در دستور کار دارد. در کل باید بدانیم که کل مسیر جاده هراز نیز ریزشهای سنگی متعددی همواره اتفاق می افتد.
جاده هراز یا جاده ۷۷ مهمترین جاده دسترسی پایتخت به مازندران است. جاده هراز محور اصلی دسترسی به شمال کشور به خصوص در حوزه گردشگری است که سالانه دهها میلیون دستگاه خودروی گردشگران در آن تردد میکند. علاوه بر این هراز به دلیل وجود بیش از ۴۰ درصد صنایع استان مازندران و بزرگترین کارخانجات لبنیاتی در شهرستان آمل، راه ارتباطی اصلی این منطقه با پایتخت محسوب میشود.