جان آدمیزاد شوخی نیست!
جان آدمیزاد شوخی نیست!
رئیس سازمان اورژانس استان تهران از ثبت ۲۶ هزار و ۲۲۹ ماموریت اورژانس ۱۱۵ در هفته گذشته (۱۷تا ۲۳ آذر ماه) خبر داد و اعلام کرد: ۲۳۳ ماموریت فقط مختص به مسمومیت با مونوکسیدکربن بود.

وی ادامه داد: در این مدت ۶۰هزار و ۱۸۳ تماس با مرکز دیسپچ اورژانس تهران برقرار شد که از این تعداد متأسفانه ۳هزار و ۲۷۷تماس مزاحم با این مرکز گرفته شد که این رویه برغم همه توصیه‌ها، همچنان به عنوان یک معضل و مشکل ادامه دارد
به گزارش جمله‌، تماس مزاحمان با اورژانس عادتی بسیار زشت و عجیب است که متأسفانه علیرغم پیشرفت فناوری و افزایش سطح سواد عمومی همچنان بعنوان چالشی اجتماعی خودنمایی می‌کند
مردم باید آگاه باشند که مشغول کردن خط اورژانس و فرستادن اورژانس به ماموریت‌های دروغین می‌تواند به بهای از دست رفتن جان یک انسان تمام شود، کسی که اگر به‌موقع خدمات را دریافت می‌کرد از حق حیات محروم نمی‌شد. این حقیقت تلخ را با چه زبانی می‌توان گفت معلوم نیست، چراكه برخی امور از بدیهیأت اخلاقی است و توضیح آن هم دشوار و هم آسان است.
عجیب و دردناک این‌است که این اقدام زشت برای برخی به تفریح بدل شده و نمونه‌هایی یافت می‌شود که برق از سر آدم می‌پراند. مثلاً در اواسط شهریورماه سال جاری یک نفر فقط در ۶ ماه ۴۱هزار بار تماس تلفنی مزاحم با اورژانس داشته اما بابک یکتاپرست معاون روابط عمومی سازمان اورژانس کشور می‌گوید که «اجازه نداریم تلفن مزاحمان را مسدود کنیم چرا که شاید روزی نیازمند کمک باشند. »
از تاریخ ۳ شهریور الی ۹ شهریور ماه بیش از ۶۰هزار تماس با اورژانس گرفته شده که « ۴. ۵ درصد از آن، معادل ۲۶۹۷ تماس به قصد ایجاد مزاحمت بوده است. » یعنی نزدیک به ۴۰۰ تماس مزاحم در هر روز.
آمار‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۱۰ درصد تماس‌ها با اورژانس به قصد مزاحم است. البته این عدد در تهران ۸ درصد و در دزفول به ۱۷ درصد رسیده است. برخی از این مزاحمان فقط خطوط تلفن را اشغال می‌کنند و برخی دیگر هم آدرس و اطلاعات دروغ می‌دهند و نیروی‌های امدادی را به محل حادثه می‌کشند.
برای حل یا حداقل کاهش این معضل باید هم‌زمان کار فرهنگی و قضایی صورت بگیرد. کار فرهنگی نیازمند همراهی آموزش و پرورش با وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌های فرهنگی است و کار قضایی هم نیازمند برخورد جدی و افزایش سطح مجازات‌ها به‌خصوص برای مزاحمان حرفه‌ای است که با تذکر و جریمه‌های معمولی ادب نمی‌شود.
روانشناسان اجتماعی نیز راه‌حل‌هایی برای کنترل مسأله دارند. مثلآ بختیاری، روانشناس، مجازات‌های مثل نظافت آمبولانس را مؤثر می‌داند و می‌گوید که «کمک گرفتن از افرادی که ایجاد مزاحمت برای اورژانس می‌کنند در کار‌های داوطلبانه یا حتی اورژانس راهکار خوبی است و می‌توانند متوجه رفتار اشتباه خود و اهمیت شغل نیرو‌های امدادی بشوند. »
اما قانون دراین‌باره چه می‌گوید. به گفته رئیس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور: مزاحمان تلفنی سامانه‌های خدماتی مثل ۱۱۰ ۱۱۵، و ۱۲۵ طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته شده و به ۳ ماه تا یکسال حبس محکوم می‌شوند.
وی با بیان این مطلب که مجازات جداگانه و تفکیک شده‌ای در خصوص مزاحمت با سامانه‌های تلفنی اطلاع‌رسانی مانند ۱۱۵ در مقایسه با مزاحم تلفنی منازل و غیره از سوی قانون در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: تمامی این اشخاص طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته شده و به سه ماه تا یکسال حبس محکوم می‌شوند. علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۶۶ نیز مؤیّد این مطلب است.
رئیس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور با اشاره به این که اینگونه مزاحمت‌ها ممکن است باعث ایجاد اختلال در خدمات‌رسانی این سامانه‌های تلفنی به شهروندان در عرصه‌های مختلف شود، گفت: در این موارد خاص که باعث ایجاد خسارت به شخص یا اشخاص و ایجاد اختلال در عملکرد نیرو‌های خدمت‌رسان شود، می‌توان به عنوان مسبب با متخلفان برخورد قانونی کرد.

  • نویسنده : ملیحه منوری-سردبیر