جایگاه گزارشگران فساد و سوت‌زنان مبنای شرعی و قانونی دارد
جایگاه گزارشگران فساد و سوت‌زنان مبنای شرعی و قانونی دارد

    رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به مسئولیت آحاد جامعه در امر به معروف و نهی از منکر گفت: جایگاه و پیگیری‌های سمن‌ها، گزارشگران فساد و سوت‌زنان مبنای شرعی و قانونی دارد و جایگاه آنها بر اساس این مبنا است که همه در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، مسئول هستیم. علی […]

 

 

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به مسئولیت آحاد جامعه در امر به معروف و نهی از منکر گفت: جایگاه و پیگیری‌های سمن‌ها، گزارشگران فساد و سوت‌زنان مبنای شرعی و قانونی دارد و جایگاه آنها بر اساس این مبنا است که همه در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، مسئول هستیم.
علی القاصی‌مهر در راستای گسترش تعاملات و همکاری‌های دستگاه قضایی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر و افزایش حمایت‌های قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر، دفاع مقدس را آموزشگاه عملی از جهاد، شهادت و ارائه تصویر واقعی از حماسه دانست و افزود: در آن ایام، روستایی، شهری، کارگر، کارمند و هر کس در هر کوی و برزن در حد توان خود ادای دین و وظیفه می‌کرد و همگان در راستای مسیری حرکت می‌کردند که امام(ره) می‌فرمود زیرا حرف، راه، کلام و مسیر امام (ره) به‌نحوی بود که همه مردم و آحاد ملت نسبت به آن به‌عنوان یک امر تکلیفی، وظیفه عبادی، فردی و اجتماعی مقید بودند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود همه فشارها و دشمنی‌های شرق و غرب و همه ظرفیت‌ها و امکاناتی که دشمن برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کرد، نتیجه آن تا به امروز، پیروزی جمهوی اسلامی در این مسیر دشوار و پرپیچ و خم شده است.
رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به نقش اعتقادات و باورهای دینی در پیروزی‌های ملت ایران اسلامی در مقاطع گوناگون تاریخی اظهار داشت: علت موفقیت در آن مقطع خطیر، ریشه در اعتقادات و باورهای دینی مردم دارد و به‌همین دلیل انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی و اعتقادی محسوب می‌شود.
القاصی‌مهر با بیان اینکه در اوایل انقلاب نیز مشکلات اقتصادی کم نبود، گفت: بسیاری از امکانات و ظرفیت‌هایی که اکنون وجود دارد در آن زمان اساسا وجود نداشت و اصل و مبنای همه افراد جامعه اعتقادات و رویکرد دینی بود امروز نیز برای برون‌رفت از مسائل و مشکلاتی که بر زندگی‌ها سایه انداخته است، باید به همان رویکرد انقلابی و فضای معنوی اوایل انقلاب بازگردیم. رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما دچار انفعال شده‌است، گفت: به نظر می‌رسد که اهتمام و حساسیت‌ها در انجام این فریضه کم شده و آثار و عوارض آن ناهنجاری‌ها، آسیب‌ها و گرفتاری‌هایی است که در جامعه با آن‌ها مواجه هستیم. وی مطالبه‌گری آحاد جامعه را ضرورتی برای برون‌رفت از آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها و انحرافات در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانست و افزودد: نیاز داریم که باورهای دینی و اعتقادات خود را تقویت کنیم و با ایجاد تغییر در رویکردهای فعلی اقدام کنیم؛ این موضوع میسر نخواهد شد مگر با مطالبه‌گری آحاد جامعه.
القاصی‌مهر با تاکید بر لزوم مسئولیت‌سازی افراد در مقابل یکدیگر اظهارداشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک وظیفه همگانی و تکلیفی است که آحاد جامعه در مقابل یکدیگر دارند بنابراین باید اراده جمعی و اهتمام عمومی در قبال مشکلات و مسائل جامعه ایجاد کنیم و سعی نماییم پشتوانه عمومی و اراده اجتماعی را برای پیش‌برد این اهداف فراهم کنیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه اگر در جامعه هر کس نسبت به وظیفه و مسئولیت خود پاسخگو نباشد، خروجی آن هرج و مرج و فساد، ناهنجاری‌ها و کج‌روی خواهد بود، افزود: علت اصلی همه مسائل و مشکلات ما در حوزه ناهنجاری‌ها، انحرافات و بزهکاری‌ها ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر است زیرا اگر همه، خود را در قبال یکدیگر و جامعه مسئول بدانند و در مقام رفع مشکلات برآیند، قطعا این مسائل حل می‌شود.
وی ورود گروه‌های مطالبه‌گر در حوزه‌های مختلف و در قالب‌ها و اشکال گوناگون را مصداقی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر دانست که در قالب «گزارشگری فساد» بروز و ظهور پیدا می‌کند.
القاصی‌مهر تاکید کرد: زمانی که جریان فسادی در یک نهاد و دستگاه شکل می‌گیرد و به‌وجود می‌آید، انتظار جامعه این است که فردی که خیانت کرده و به بیت‌المال دست‌درازی کرده نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشد.
رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه معنای پیشگیری فرهنگی و اجتماعی همان فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: جامعه خود باید به میدان بیاید و از آسیب‌ها و انحرافات پیشگیری کند؛ در این زمینه ضرورت دارد تا افراد نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر گروه‌های مطالبه‌گر واقعا به‌طور هدفمند، سازماندهی شده و پیگیر باشند و در عین حال از حمایت‌های قانونی برخوردار باشند، می‌توانند در عرصه پیشگیری بسیار اثرگذار عمل کنند.