زهرا ایرانشاهی/ کرونا حدود ۵ ماهی است که مهمان خانه ها و کوچه ها و خیابانهایمان شده است. پیش از این، هیچ رویداد اجتماعی یا اقتصادی وجود نداشت تا مفهوم «اپیدمی و همه گیری» آن هم در سطح جهانی را تا این حد عملیاتی توضیح دهد. صبر بسیاری از مردم و مسئولان […]
زهرا ایرانشاهی/
کرونا حدود ۵ ماهی است که مهمان خانه ها و کوچه ها و خیابانهایمان شده است. پیش از این، هیچ رویداد اجتماعی یا اقتصادی وجود نداشت تا مفهوم «اپیدمی و همه گیری» آن هم در سطح جهانی را تا این حد عملیاتی توضیح دهد. صبر بسیاری از مردم و مسئولان به دلیل ایجاد تاخیر در انجام امور روزانه و اقتصادی به سر آمده است. اما موضوعی که در بازگشایی های دوباره مراکز فرهنگی و کسب و کارها مطرح است، رعایت جوانب بهداشتی است؛ چراکه این ویروس با عدم رعایت می تواند به راحتی بازگردد. کمااینکه در هفته گذشته آمار ابتلا در کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
این در حالی است که کسب و کارهای حوزه حمل و نقل به عنوان واسطه رساندن مردم به مقصد موردنظرشان و همچنین حمل کالا، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. در این میان، در حوزه هوایی- به عنوان بخشی که بیش از سایر بخش ها از شیوع کرونا متاثر شده- نه تنها لازم است که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت و اجرا شود بلکه توجه دولت به کاهش درآمد فرودگاهها به دليل اثرات ناشي از شيوع کرونا و شیوه ازسرگیری پروازها با توجه به این شرایط مهم است. به همین منظور از ماهها قبل شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران اعلام کرد که اولويتبندي پروژههاي فرودگاهي این شرکت، متاثر از کرونا تغيير ميکند.
درواقع تدوين به موقع دستورالعمل ها براي هر فرودگاه به تناسب حجم پروازها و موقعيت خاص آن در کاهش آثار تخريبي گسترش ويروس کرونا و کم شدن حجم هزينه هاي تحميلي موثر بوده است. مسئولان این شرکت در همان زمان اعلام کردند که در شرايطی که با گسترش ويروس کرونا مواجه هستيم، اهميت دادن به سلامت مسافران و کارکنان فرودگاه ها را در اولويت داريم. همچنين شرکت براي کاهش تاثيرهاي مخرب گسترش ويروس به اتخاذ تدابيري پرداخت که از جمله آنها مي توان به تجديدنظر در برنامه هاي پيش بيني شده سال ۹۹ براي فرودگاه ها در حوزه معاونت برنامه ريزي، نظارت و امور اقتصادي اشاره کرد. در اين راستا جلسه هاي متعددي برگزار شده تا بر اساس کاهش درآمدها و تغيير اولويت ها، برنامه هاي اصلاحي متاثر از شرايط گسترش ويروس کرونا ابلاغ و اجرا شود.
در عين حال در این شرکت، با توجه به کاهش درآمدهاي فرودگاه ها در اولويت بندي پروژه ها تجديدنظر شده و بر تکميل پروژه هاي بسيار مهم که افتتاح آنها در سال جاري ضروري است، تمرکز شده است. حال با وجود اينکه گسترش ويروس کرونا در کشور، تهديدها و محدوديت هاي زيادي را براي صنعت فرودگاهي و هوانوردي ايجاد کرده است ولي مي توان با تدابير مناسب و استفاده از تجربه هاي موفق و الگوهاي علمي تاييد شده در دنيا که توسط صاحبنظران متخصص و متعهد انجام شده و يا در حال انجام است براي کنترل و کم کردن تبعات بحران استفاده کرد. چراکه امروز تمام کشورهاي دنيا درگير بحران گسترش ويروس کرونا هستند و صاحبنظران با مطالعه و ارزيابي شرايط، راهکارهاي برون رفت از شرايط فعلي را ارايه مي دهند تا بتوان اين الگوهاي موفق را بومي سازی کرد و به بهره برداري رساند.
در همین زمینه یکی از اعضای هيات مديره شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران بر ضرورت توسعه زيرساخت هاي فناوري اطلاعات در فرودگاه هاي کشور تاکيد کرد و گفت: امروز بيش از زمان هاي گذشته ضرورت حرکت به سمت راه اندازي فرودگاه هاي هوشمند احساس شده که براي تحقق اين امر نيازمند توجه خاص به تامين زيرساخت هاي فناوري اطلاعات هستيم. ضمن اينکه حساسيت رعايت بهداشت در اين شرايط اهميت ارايه خدمات فرودگاهي هوشمند با کمترين ارتباط مستقيم حضوري با افراد و تا حدامکان از راه دور و اينترنتي را بارزتر کرده است. اکنون فرصتي براي رزمايش شناسايي نقاط ضعف فرودگاه ها فراهم شده و بايد تلاش کنيم با برنامه ريزي درست و درک واقعي شرايط، سربلند از اين آزمون بيرون بياييم.
علی رستمي همچنين با تاکيد بر تلاش براي جبران ضرر و زيان هاي تحميل شده بر بخشي از بهره برداران فرودگاه ها به دليل کاهش مسافران هوايي گفت: براي ساماندهي اين حوزه طرح جامع و متناسبي را در دستور کار قرار داده ايم.
این در حالی است که در روزهای گذشته با توجه به مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر رفع برخی محدودیتها و بازگشایی تدریجی مراکز عمومی و خدمت رسان، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در بخشنامهای بر تداوم اقدامهای پیشگیرانه و پیش بینیهای لازم برای مقابله با اپیدمی کرونا تاکید کرد.
سیاوش امیرمکری در این بخشنامه با اشاره به مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر رفع برخی از محدودیتها و بازگشایی تدریجی مراکز عمومی و خدمت رسان و نیز حضور تمام کارکنان در محل خدومت و لزوم رعایت هرچه بیشتر الزامات مندرج در شیوه نامههای مرتبط از معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و فرودگاهی خواست تا برای حفاظت از سرمایههای انسانی و جلوگیری از وقفه در تداوم و ارایه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی اقدامهای لازم را انجام دهند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این بخشنامه بر برگزاری منظم جلسات کمیته تسهیلات در فرودگاهها، همکاری و هماهنگی کامل با ستاد استانی و شهرستانی مقابله با کرونا، مشارکت و همکاری با سازمانها و نهادهای مربوط بویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادارات کل تابعه و استمرار ضدعفونی مراکز جمعیتی، ابنیه، تجهیزات و غیره تاکید کرده است.
از دیگر موارد اشاره شده در این بخشنامه می توان به تداوم نیازسنجی، پیش بینی، تامین اعتبار و تهیه مواد و لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده، تاکید بر رعایت فواصل اجتماعی با نصب استیکرهای مناسب در اماکن عمومی، به منظور رعایت فاصله اجتماعی و قطع زنجیره انتقال ویروس، تداوم ایجاد بستر مناسب جهت ارجاع کارکنان مشکوک برای مشاوره و تست کرونا در مراکز معتبر بر اساس تفاهم نامه منعقده اشاره کرد.
علاوه بر این تاکید بر عدم ورود ارباب رجوع و پیمانکاران بدون تجهیزات بهداشتی و محافظتی به محیطهای اداری، رعایت کامل بخشنامههای حضور کارکنان در محل کار، حذف ماموریتهای اداری غیر ضروری و کاهش ماموریتها از طریق جلسات ویدیوکنفرانس و غیره و نیز برگزاری دوره های آموزشی غیرحضوری از راه های جایگزین از جمله بستر وب، مشارکت در بستر فضای مجازی (گروه مدیران) برای تبادل نظر و بهره گیری از آخرین نظرات و مطالب علمی ارایه شده، عدم انجام مکاتبات کاغذی در صورت امکان و رعایت دستورالعمل های مرتبط با تغذیه کارکنان، رستوران و آبدارخانههای اداری و عملیاتی از دیگر موارد ابلاغ شده در این بخشنامه است.
امیرمکری همچنین بر رصد مستمر مدیران از فرایندهای تعریف شده در حوزه پیشگیری و مقابله و ارایه پیشنهادها و انتقادهای سازنده در جهت افزایش اثربخشی و کارآیی اقدامات تاکید کرده است.
گفتنی است که در پی کاهش بیش از ۸۰ درصدی درآمدهای شرکت در پی وقوع بیماری کرونا و تعطیل شدن پروازهای داخلی و بینالمللی و همچنین به دلیل تعطیلی کسبوکارهای فرودگاهی، درآمد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به کمتر از ۲۰ درصد درآمد ماهیانه رسید و در اسفند ماه ۹۸ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر متحمل شد. در همین بازه زمانی، تعداد پروازهای فرودگاههای کشور حدود ۴۰ درصد و تعداد مسافران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و فروردین امسال نیز با کاهش بیشتری مواجه شد.
این در حالی است که حدود ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم شاغل در بخشهای مختلف فرودگاهی هستند که از این تعداد حدود ۷۰۰۰ نفر شاغل و بهرهبردار غرفهها و اماکن تجاری فرودگاهها هستند و به عنوان شرکای اقتصادی فرودگاهها مسؤولیت ارائه خدمات جنبی به مسافران را بر عهده دارند و جبران زیان در شرکت فرودگاهها همه این مشاغل را نیز شامل می شود.